HIF4 vastzittende sproeiers

#1
Ter lering en vermaak. Toen ik mijn dashpods en zuigers had verwijderd om ze eens mooi te poetsen en schoon te maken deze winter viel het mij op dat bij draaien aan de mengselschroef bij geen van beide carbs de sproeier op en neer bewoog! Beide bleken vast te zitten.
Omdat ik hierover niets kon vinden in het forum dit bericht (er staan wel wat threads op MGEXP).

Ik heb met WD40 en kruipolie en voorzichtig tikken met een houten deuveltje op de sproeier ze uiteindelijk allebei in beweging kunnen krijgen. Met name de achterste zat flink vast en ik was even bang dat de veer op het bimetaal was gebroken want opgegeven moment had ik hem wel naar beneden maar kwam ie niet meer terug omhoog. Maar ik heb ze nu gangbaar zonder dat ik de hele winkel heb moeten demonteren. Dat ga ik waarschijnlijk toch wel een keer doen want ik vermoed dat de binnenzijde toch wel vervuild is.

Maar het is dus wel de moeite waard als je problemen hebt met het mengsel om eerst te checken of je sproeiers wel bewegen. Bij mij staat de sproeier een fractie boven de brug als de mengselschroef helemaal is uitgedraaid, twee volle slagen naar binnen vanaf gelijk met de brug staat ie ongeveer een mm onder de brug (gelijk met de bus waarin de sproeier beweegt) en helemaal ingedraaid staat ie 3-4 mm onder de brug.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: HIF4 vastzittende sproeiers

#2
Als de naalden goed in de zuigers zijn afgesteld, verdikte deel vlak met de onderkant, dan is de standaard afstelling ca 1,4 mm boven de brug.

Het mooiste is om de carburateurs op een rollerbank door een expert te laten aftellen. Hij zal er voor zorgen dat ze perfect synchroon staan en je mengsel optimaal is afgesteld. Tevens kunnen ze je ontsteking optimaal afstellen. Hiermee krijg je een prachtig lopend geheel. Kosten voor het finetunen liggen ergens tussen de 200 en 300€.

Ik heb goede ervaringen met Freddy Cane in Gorredijk. Deze man weet waar het overgaat.
https://freddycane.nl/

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: HIF4 vastzittende sproeiers

#4
140151 schreef:
21 jan 2021, 11:22
Als de naalden goed in de zuigers zijn afgesteld, verdikte deel vlak met de onderkant, dan is de standaard afstelling ca 1,4 mm boven de brug.

Het mooiste is om de carburateurs op een rollerbank door een expert te laten aftellen. Hij zal er voor zorgen dat ze perfect synchroon staan en je mengsel optimaal is afgesteld. Tevens kunnen ze je ontsteking optimaal afstellen. Hiermee krijg je een prachtig lopend geheel. Kosten voor het finetunen liggen ergens tussen de 200 en 300€.

Ik heb goede ervaringen met Freddy Cane in Gorredijk. Deze man weet waar het overgaat.
https://freddycane.nl/

Mvrgr Gerrit

Re: HIF4 vastzittende sproeiers

#6
Wat veel B eigenaars niet beseffen is dat zowel deze jets/sproeiers als de naalden over langere tijd wel degelijk slijten door de vele duizenden liters brandstof die er over de tientallen jaren aan gebruik langs gestroomd is.
Het is zeker aan te bevelen om de jets en naalden na bijvoorbeeld zo'n 100.000 km te hebben afgelegd te vernieuwen en tegelijkertijd de veren in de dashpots op gelijke lengte te checken en desnoods te vernieuwen

PS Met die "VITON tipped" vlotternaalden van tegenwoordig hoef je je wat minder zorgen te maken over het correcte, op juiste hoogte blijven van het benzineniveau in de vlotterkamers van de HIF's :!:

Re: HIF4 vastzittende sproeiers

#7
Ha Don, ik heb inmiddels de carburateurs eraf gehaald (als set met een plankje met 4 gaten voor de UNC bouten) want ik moest beide tappet covers onder handen nemen vanwege olielekkage. En dan ga je ook meteen de heatshield opknappen en de verroeste steun voor kabels. Maar goed dat is een ander verhaal.
De valtest met de zuigers gedaan en beide carbs open gemaakt. Alles zag er aardig uit alleen de vlotters stonden niet goed afgesteld. Nu ik weet hoe alles zit ga ik wellicht volgende winter groot onderhoud doen en een revisiesetje aanbrengen zoals je zegt. Maar komend seizoen heb ik er wel vertrouwen in. Ik leer elke dag weer bij. Na wat zoeken ook ontdekt dat de zwarte sproeier voor zit en de witte achter, heeft alleen met de stand van de L-onderkant te maken, links en rechts. Verder zijn ze hetzelfde.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
cron