Re: MG B engine

#3
060065 schreef:
17 jan 2021, 16:40
Hallo,

Kan iemand mij meer vertellen over de motor in mijn MGB.
De gegevens van de motor die bekent zijn:
motor 48G733 ES 46193
cilinderkop 12H2709 565394
AF2H
Volgens mij is de 48G733 serie voor de Gold Seal ruilmotoren bedoeld (altijd in Europa als HC, hoog compressie geleverd). Mijn voorlaatste motor, ook een Gold Seal had zo'n nummer en daarop kan je in Clausagher zijn boek nagaan welke serie dat betreft. Ik dacht uit mijn geheugen een 18V 779/780 equivalent 1973/1974 blok. Qua ontsteking adviseert CSI daar hun naar 37 graden doorlopende curve 9 op hun electronische ontsteking. Cylinderkoppen van deze vroegere Gold Seals werden door het revisiebedrijf bepaald en werden/zijn helaas niet bij de revisie toentertijd loodvrij gemaakt, iets dat simpel mogelijk was geweest.... :-(

Mijn Gold Seal had ook na vele jaren gebruik een fraaie 170-175psi compressie op alle cylinders, maar ging vanaf 50k miles wel steeds meer olie gebruiken. Nu heb ik een Ivor Searle blok met quasi-nul oliegebruik en op dit moment na ruim 2000 km inrijden nog "slechts" 155-160 psi compressie. Hopelijk heb jij nog geen hoog olieverbruik op dit blok en kan je het loodvrij maken van de kop overwegen, iets dat ik me zelf ooit voornam...

PS Het schijnt dat van het niet meer bestaande revisiebedrijf voor deze Gold Seals er medewerkers bij het revisiebedrijf Ivor Searle zijn gaan werken. Of het een echte doorstart betrof vermeldt de IS-historie niet..