Een goedenavond allen.
Ik wil binnenkort een nieuwe bobine monteren ,nu heb ik onlangs een nieuwe bobine gekocht met alleen een plus en min aanduiding , mijn vraag is nu, moet ik de plus of de min aansluiting gebruiken voor de stroomverdeler .
Het gaat hierbij om MG.B 1964 met plus aan massa aansluiting.
Re: Aansluiting bobine aan plus en min MG.B 1964
#2De bobine van de MGA en de vroege MGB met de plus aan massa is aan de aansluitingen gemerkt CB (contact breaker) en SW (switch).
De bobine van de latere MGB met de min aan massa is gemerkt + en --.
Deze bobines verschillen inwendig van constructie. Het verschil zit in de verbinding van de hoogspannings wikkeling aan de laagspannings wikkeling. Bij vervanging is het dus beter de originele bobine te kopen.
Kan je dan geen + /-- gemerkte bobine gebruiken in een auto met de plus aan massa? Jawel, dat kan wel, maar met een gering nadeel; in het éne geval zal de vonk richting omgekeerd zijn, wat voor de bougie nadelig is en bij omkeren van de aansluitingen zal de laagspannings wikkeling in serie met de hoogspannings wikkeling deze tegenwerken. Dit laatste effect is zo gering, dat deze aansluiting de voorkeur heeft.
Wil je dus een + /-- gemerkte bobine aansluiten op jouw auto, verbind dan de witte draad vanaf de kontaktschakelaar (SW) aan de bobine -- en de wit-zwarte draad naar de onderbreker (CB) aan de bobine +.
Belangrijk is, dat de ohmse weerstand van de primaire wikkeling van de te gebruiken bobine 3 ohm bedraagt.
Voor meer uitgebreide informatie: http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm.
Groet, Steef.
De bobine van de latere MGB met de min aan massa is gemerkt + en --.
Deze bobines verschillen inwendig van constructie. Het verschil zit in de verbinding van de hoogspannings wikkeling aan de laagspannings wikkeling. Bij vervanging is het dus beter de originele bobine te kopen.
Kan je dan geen + /-- gemerkte bobine gebruiken in een auto met de plus aan massa? Jawel, dat kan wel, maar met een gering nadeel; in het éne geval zal de vonk richting omgekeerd zijn, wat voor de bougie nadelig is en bij omkeren van de aansluitingen zal de laagspannings wikkeling in serie met de hoogspannings wikkeling deze tegenwerken. Dit laatste effect is zo gering, dat deze aansluiting de voorkeur heeft.
Wil je dus een + /-- gemerkte bobine aansluiten op jouw auto, verbind dan de witte draad vanaf de kontaktschakelaar (SW) aan de bobine -- en de wit-zwarte draad naar de onderbreker (CB) aan de bobine +.
Belangrijk is, dat de ohmse weerstand van de primaire wikkeling van de te gebruiken bobine 3 ohm bedraagt.
Voor meer uitgebreide informatie: http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm.
Groet, Steef.
Re: Aansluiting bobine aan plus en min MG.B 1964
#3Bedankt voor de nuttige informatie ,wat ik niet wist dat dit type nog verkrijgbaar is. maar goed ik zal je raad opvolgen ,
Ik zal proberen dat type te pakken te krijgen ,of weet jij een adres waar hij verkrijgbaar is (welk merk en type) ik dan nodig heb .
Groeten Wim
Ik zal proberen dat type te pakken te krijgen ,of weet jij een adres waar hij verkrijgbaar is (welk merk en type) ik dan nodig heb .
Groeten Wim
Re: Aansluiting bobine aan plus en min MG.B 1964
#4Een goedemorgen ,na het bekijken van mijn vraag ,staat hij in de verkeerde rubriek ,nl. MGF/TF . had moeten zijn MG.B , maar in ieder geval bedankt voor de juiste informatie ,volgende keer beter opletten !
Re: Aansluiting bobine aan plus en min MG.B 1964
#5Nee Wim, dat weet ik niet, maar ik zou informeren bij één van de bekende onderdelen leveranciers die ook in MG-Nieuws adverteren.
Op de Moss-Europe website staat ie onder bestelnr. GCL101.
www.moss-europe.co.uk
Succes, Steef.
Op de Moss-Europe website staat ie onder bestelnr. GCL101.
www.moss-europe.co.uk
Succes, Steef.