Re: accu 12V voor GT 1969

#2
VARTA C30 Silver LIne is één van de beste onderhoudsvrije accu's die er te vinden zijn voor een accuconversie. Met maar liefst 530CCA een prima waarde bij starten. Wèl 90 graden draaien om hem precies passend in de opening van de accubak te krijgen. Ik heb er nog een precies passende plank onder gezet en hij wordt met twee kruislings aangebrachte spanbanden die onder de bak doorlopen stevig tegen die plank vastgehouden. Vóóraf heeft Marinol Den Haag voor me die uitstekende rand aan de onderzijde afgeslepen, ik heb dat niet zelf gedaan: zo bleef de garantie gewoon behouden. Ik had zo'n speciale plastic accubak naar Marinol meegenomen om terplekke te passen en die later in de overblijvende ruimte in de B geplaatst voor reserveonderdelen. Die laatste zit aan de passagiers zijde om makkelijk bij de pomp te komen en de VARTA zit aan de bestuurderszijde. De meeste B bezitters draaien dat overigens om uit oogpunt van gewichtsverdeling, maar ik heb zoveel gereedschap achterin rechts liggen dat dit voor mij geen rol speelt.

PS Er zijn wel kleinere en goedkopere accu's te vinden, maar dit soort startwaarden vindt je er niet bij (en de MX5 accu is van een ander type en dus niet voor de B geschikt, iets dat niet algemeen bekend is)
In de USA past men veel de goedkopere Group 24, 26 of hun R "reversed" versies toe; erg compact, minder hoge startcapaciteit en niet onderhoudsvrij. GP24/26 zijn hier in Europa overigens niet makkelijk te vinden

Re: accu 12V voor GT 1969

#4
Nog wat tips in detail Ruud (ik heb geprobeerd de productbeschrijving van die C30 toe te voegen waaruit zijn kleine, in de B passende grondvlak van 175x207 mm2 blijkt maar de file is voor deze site te groot):
1) die plank onderin kan je het best precies passend maken in de onderkant van die bestaande kooi, na het verwijderen van de rubber strips, die je niet meer nodig hebt. Zelfs als het lekkende accuzuur van die oude teerbakken de hoekijzers ervan beschadigd hebben spreid je met die plank de last . Ik had nog zo'n stuk van een witte, met plastic beklede vrij dikke boekenplank voor liggen. Een tweede voordeel van een dik stukje plank is dat de accu niet helemaal klem komt te zitten, de bakruimtes in de chrome bumper wagens loopt namelijk naar beneden taps toe. Als ik de twee singels los, kan ik nu nog steeds mijn VARTA eruit tillen
2) die flexibele, metalen kabeldoorvoer tussen beide bakken moet je verwijderen. Staat de 12 Volts accu aan de pompzijde hoef je alleen voor de massakabel een nieuw gat voor die bout op de body van de wagen te aan te brengen, de positieve kabel kan rechtstreeks op de accu en de doorvoer verliest zijn functie (hij zit ook een plastic bak in de vrije ruimte een beetje in de weg). Met mijn keuze, de accu aan de bestuurderszijde bleef juist de massakabel ongewijzigd, maar moest ik de pluskabel verlengen en dat levert met solderen een te dikke kabel op om door die bestaande doorvoer te leiden, dus ook dan kan die weg.
3) Omdat de VARTA C30 een onderhoudsvrije accu is die compatibel met loodaccu's gebruik ik er een intelligente CTEK MXS 3.8 acculader op (ook bij Marinol gekocht, maar anderen verkopen deze ook). Bij dit soort laders zit een speciaal kabeltje om vast aan de accu te verbinden, via een specifieke connector kan je dan die CTEK aan- en afkoppelen zonder het deksel over de accuruimte te hoeven lichten. Wel dat kabeltje door een gat met rubber tule erin voeren, zodat er geen sluitingsgevaar is. Ik heb lang de veel goedkopere Lidl acculaders gebruikt, die zijn regelmatig in aanbieding, maar de CTEK's zijn gewooon de beste die je kan kopen
Die file van de lader en zijn kabeltje(s) wordt ook al niet geaccepteerd door deze site , alleen de foto ervan lukt:
MXS3.8 CTEK lader met hulpkabeltje
MXS3.8 CTEK lader met hulpkabeltje
ctek_4.3.jpg (31.45 KiB) 2539 keer bekeken
NB Tegelijk met de accuconversie en de extra aangeschafte plastic bak die dan beschikbaar komt voor reserve onderdelen o.i.d. heb ik dat moment aangegrepen om in de minleiding van de nieuwe accu een redelijk geprijsde accuschakelaar op te nemen. Zo kan je voordat je aan de bedrading van de B werkt de spanning snel afschakelen. Of bij winterslaap van de B, de zaak stroomloos maken. De kabel voor de lader zit overigens rechtstreeks op de accu en mijn CTEK gaat na een aantal dagen vanzelf naar een rustbewakingsstand om met regelmatige tussenpozen weer wakker te worden en de accu weer te testen. Dit zou beter zijn voor een accu dan een constante druppellading te leveren, zoals bijvoorbeeld die Lidl laders doen. Accuschakelaar ziet er zo uit:
goedkope onderbrekingsschakelaar
goedkope onderbrekingsschakelaar
kill switch boot hinge 001.JPG (32.65 KiB) 2538 keer bekeken