Pagina 1 van 1

Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 02 nov 2020, 14:57
door Benno van Drunen (080137)
Twee jaar geleden heb ik in Eindhoven een gereviseerde versnellingsbak gekocht met nieuwe overdrive. Vanaf het begin heeft de bak gejankt en wil alleen met veel tandwiel gekraak in z'n achteruit. Momenteel al een paar keer niet in z'n eerste versnelling gekregen, wat lastig is als het licht op groen gaat en er een rijtje achter je staat. Als ik de bak opnieuw laat reviseren, heeft iemand ervaring met een vertrouwd adres. Ik heb destijds geen gebruik gemaakt van de garantie, dacht dat het nieuwigheid was en zag er tegenop om het blok er weer uit te halen. Graag reactie, groeten, Benno van Drunen.

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 02 nov 2020, 17:36
door Joop Postma (960418)
Een koppeling die niet meer geheel vrij komt kan ook dit soort problemen geven.

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 02 nov 2020, 18:43
door Andrys Posthuma (020015)
Precies Joop, dat dacht ik ook. Oorzaak hiervan is de hydrauliek, en daarvoor hoeft de bak er niet uit.

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 02 nov 2020, 23:00
door Don van Riet (860018)
960418 schreef:
02 nov 2020, 17:36
Een koppeling die niet meer geheel vrij komt kan ook dit soort problemen geven.
Een jankende bak is vervelend, maar gekraak bij het inschakelen van de niet gesynchroniseerde achteruit duid op koppelingsproblemen. Begin met het checken van de mechanische links van pedaal tot de koppelingsvork op overmatige slijtage en check ook de afstand die deze vork aflegt bij het geheel indrukken van het koppelingspedaal. In inch-maat is 3/4" normaal, sowieso is alles minder dan 1,5 cm reden om de hydrauliek aan te pakken. Soms is het echt goed ontluchten al voldoende, mijn ervaring is dat de hoofdcylinder van de koppeling het meest frequent de geest geeft, de slave gaat vele malen langer mee. Een enkele keer slechts geeft de slang het door interne breuk op. Er zijn gevallen bekend dat de één zich pas laat inschakelen nadat de pook even naar twee en weer terug is geplaatst, maar die zijn op de latere 4 sync bak héél schaars

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 04 nov 2020, 23:03
door Henny Beumer (990316)
Beste Benno,
Ik zou inderdaad eerst kijken of de koppeling vrijkomt. Volgens de werkplaats handboeken is bij een goed functionerende hydrauliek de slag van de arm op de slave cilinder 3/8 inch (iets meer dan 9,5mm) Ik heb er menig vervangen en kom hier ook altijd op uit. kijk ook goed naar uitgesleten gaten voor de clevis pinnen in de combinatie pedaal/mastercilinder alsmede de combi slavecilinder/koppeling gaffel. Een kleine speling in deze pen/gat verbindingen beïnvloeden de slag nadelig.

Groet, Henny Beumer

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 12 nov 2020, 15:57
door Benno van Drunen (080137)
Beste Henny en Don, bedankt voor jullie hulp. Het is mij niet duidelijk hoever de stift uit de cylinder gedrukt moet worden. Er wordt gesproken van 15 mm en van 9.5mm. In het werkplaatshandboek kan ik hier niets over vinden, ook Haynes geeft geen oplossing. Kan iemand vertellen waar ik dit kan opzoeken of wat de werkelijke waarde is. Groet Benno

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 12 nov 2020, 17:49
door Don van Riet (860018)
Die 9,5 mm lijkt me helemaal fout. Ik vond op MGE: "At full stroke the slave cylinder pushrod and clutch release lever should move at least 1/2 inch (usually about 5/8 inch). "
Dus minimaal 1,27cm en normaliter 1,6 cm. Ik kan er niets anders van maken, die minmaal 1,5cm van me als schatting zat dus aardig in de buurt van wat de normale waarde hoort te zijn.

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 12 nov 2020, 21:43
door Henny Beumer (990316)
Van Moss Motoring: DIAGNOSING CLUTCH PROBLEMS
• MAY 4, 2000
Clutch problems fall into three categories:
a) The clutch does not release properly when the pedal is depressed, resulting in difficult engaging of gears.
b) Clutch slip, a condition where the engine speed increases when you give the car gas while in gear, but the car does not speed up accordingly.
c) Clutch judder, where the car does not take up smoothly as you let the clutch out.
Problem “a” is usually caused by faulty hydraulics. First, check that there is sufficient fluid in the clutch master cylinder. If the level is low, look for leaks at the master cylinder or slave cylinder, and rebuild or replace these cylinders as necessary. If the level is okay and there are no leaks evident, bleed the system to ensure there is no air present. Check that the flexible hose has not deteriorated; watch to see that it does not expand in diameter while a colleague pushes the clutch pedal. If the hydraulics are working properly, the end of the throwout fork arm should travel 3/8”. If the clutch does not release properly, even though the hydraulics are working correctly, either the throwout bearing is completely worn out (so the pressure plate is not being pushed far enough to release the disc), or the disc itself is hanging up. Either of these problems require that the engine be removed to inspect and remedy the situation.
Problems “b” and “c” both require that the engine be removed to get at the clutch. Clutch slip results from the disc being worn out or oily, (which also causes judder,) or the pressure plate springs being weak. Since getting to the clutch is such a labor intensive operation, we strongly recommend replacing the disc, pressure plate and throwout bearing if you have a mechanical problem with your clutch. Excess play of the lever will cause premature wear on the throwout bearing. A new throwout bearing has 11/64” of carbon thrust face exposed from the metal body; if yours has 1/8” or less, it should be replaced, too. If your disc has worn so far that the rivets are exposed, check the face of the flywheel for grooves, it must be removed and resurfaced if the surface is scored noticeably.
Special Note: While doing a clutch job, always check the ring gear for damage to the teeth, and install a new one if significant damage is present.

Re: Versnellingsbak MG-B 1980

Geplaatst: 13 nov 2020, 12:42
door Steef van den Brink (110183)
9,5 mm Slag van de slave cylinder is ook voor mijn Mgb al 20 jaar ruim voldoende voor een uitstekend werkende koppeling. Geldt dit alleen voor auto's in Nijkerk? Opmeten van de slag van de master cylinder en de beide binnen diameters met wat rekenwerk kan uitsluitsel geven.