Sinds ik hem heb (nu enkele weken geleden) laat mijn MGB (usa 7/1974) mij soms in de steek. De motor hapert, neemt af in toeren en valt stil. starten lukt wel maar na enkele seconden hetzelfde verhaal. Het is nu 4 keer gebeurt.
Voor de eerste keer was de (niet originele, elektrische, merk onbekend) benzinepomp opnieuw gemonteerd in een rubber ophanging en daarom een kwart slag gedraaid. De pomp maakt namelijk een snel tikkend geluid, en koud tegen de body klinkt dat nogal luid. Hij zit met rubber slangen aangesloten op de metalen originele leidingen. Die eerste keer was de gedachte dat er lucht in het systeem zat (want de tank was meer dan halfvol) maar na wat blazen en zuigen en opnieuw aansluiten draaide alles weer.
De 2e keer reed ik enkele dagen later stapvoets en was de gedachte dat de tank wel eens leeg zou kunnen zijn omdat de meter niet goed werkte. Maar na 10 minuten wachten een laatste poging en hij draaide weer. Vervolgens 10km gereden en de tank vol gegooid (circa 33 liter getankt).
Inmiddels had ik een nieuwe voltage stabilizer geplaatst en gaf de benzinemeter goed aan. Ongeveer 100 km prima gereden zonder problemen. Na een week bij een halfvolle tank net na het starten weer hetzelfde euvel. Starten ging prima maar net toen ik de oprit af was sloeg hij af. Toen 5 liter benzine bijgevuld uit de reservetank die ik inmiddels uit voorzorg bij me heb en starten en lopen! Ik moest naar een garage 10 km verderop voor een remleiding reparatie en toen ik de auto had opgehaald na 800 meter weer sputteren en uitval. (mijn tankje was natuurlijk leeg!, niet bijgevuld) maar ik vermoedde vuil in de aanzuigbuis in de tank dus even flink staan sjorren aan de achterkant, klotsende benzine en gelukkig startte de auto toen weer en kon ik weer 10 km naar huis.
Nu mijn vragen:
1. zit er in de zuigbuis in de tank een gaas sok voor zodat je eigenlijk mag verwachten dat zelfs bij een tank met roestdeeltjes e.d. deze niet kan verstoppen? Of is het een open leiding die dus kan verstoppen?
2. Kan het zijn dat er ergens op het niveau halve tank een gaatje in de zuigbuis zit waardoor deze lucht gaat aanzuigen bij halfvolle tank (maar dan zou de auto niet meer starten zonder benzine bijvullen en dat heeft ie wel 2 keer gedaan)
3. is de loop van de benzineleiding uit de tank via pomp naar voren kritisch of niet? De rubber slangaansluiting na de pomp loopt bijvoorbeeld in een lus omhoog naar de leiding naar voren. Het lijkt me niet als ik er ook probleemloos mee heb gereden voor 100km. En de pomp lijkt niet het probleem want het doet zich sporadisch voor.
PS Er zit geen benzinefilter tussen tank en pomp. Wel tussen pomp en carb (in de motorruimte) maar die is schoon.
Mijn diagnose is dat het probleem in de tank zit. Vuil, roest o.i.d. dat de zuigbuis verstopt op bepaalde momenten of de buis die onder bepaalde omstandigheden valse lucht zuigt. De tank is nu halfvol dus ik ga eens kijken of het nu vaker gaat voorkomen (met een gevulde reservetank mee en niet te ver weg). En dus de tank dan maar leegmaken en inspecteren.
Of zijn er nog andere opties? Ik lees namelijk weinig over vervuilde tank op het forum of in de technische bulletins.
Groet Rutger
Haperende brandstoftoevoer
#1Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA
1974/7 MGB roadster USA