Alternator lampie brandt, maar de boel laadt wel op?

#1
Deze ben ik in twintig jaar BGT nog niet tegen gekomen... Misschien jullie wel.

Na lange stilstand (pre-corona), vandaag een ritje met de 1976 BGT. Bij het omdraaien van de sleutel sprong het alternator lampje niet aan en de benzinepomp liep niet. Contact weer uit - toen weer aan en toen was alles verder prima. Starten en lopen! Tijdens het rijden begon het alternator lampje zacht te gloeien. Gas geven hielp niet, dus maar gestopt en de voltmeter tevoorschijn gehaald. Wat blijkt? lampie gloeit, maar ding geeft keurig + 14 Volt aan.

Waar moeten we dit gaan zoeken beste mensen...?

Dank, Andrys

Re: Alternator lampie brandt, maar de boel laadt wel op?

#3
Normaal gesproken gaat het alternator lampje branden als de batterij spanning hoger is als die van de alternator. Omgekeerd kan ook als de alternator spanning hoger is als de batterijspanning. Het lijkt erop dat de aansluiting bij de inertiaswich een weerstandje door bv corrosie heeft gekregen. Mogelijk is het inwendig in de inertiaswitch dit is namelijk ook toevoer spanning naar de benzinepomp. Overbrug de aansluitingen van de inertiaswich en controleer of dan het gloeien van het lampje is verdwenen.

Re: Alternator lampie brandt, maar de boel laadt wel op?

#4
Laadcircuit.png
Laadcircuit.png (35.77 KiB) 2989 keer bekeken

Andries,
Normaal licht het laadcontrolelampje (hierna te noemen "lampje") op doordat, na sluiten van de contactschakelaar, een stroom loopt van de accu plus, door de contactschakelaar, door de veldwikkeling van de dynamo naar massa.
Bij een onderbreking van de contactschakelaar bij draaiende motor zal het lampje opgloeien door een stroom vanaf de D+ (14 volt), door het lampje, via de aangesloten verbruikers naar massa. Dus in tegengestelde richting.
Je noemt al een haperende startpoging (geen lampje, geen benzinepomp) dus ik zou het in de contactschakelaar zoeken, toch?
Groet, Steef.

Re: Alternator lampie brandt, maar de boel laadt wel op?

#5
Kan ook een lekstroom in de omgekeerde richting zijn. Toevallig loopt eenzelfde case op MG Experience. Net als daar adviseer ik een diode aan te brengen in de verbinding naar de kleine terminal op de alternator (geelbruine draad) als je dat oplichten kwijt wil. Maar voor hetzelfde geld raak je dit verschijnsel kwijt door het nalopen en reinigen van de diverse kabelovergangen via de zgn bullits, vooral naar en van die zgn inertiaswitch, waar ook de voeding naar de benzinepomp overheen loopt zoals Joop Postma al aangaf. Ook een makkelijk punt om daar de spanning op de lijn naar dit lampje bij draaiende motor te meten.

Alleen als er batterijspanning op de draad richting het lampje staat en het toch oplicht bij draaiende motor zou ik de alternator verdenken (die zijde van dit lampje kan je ook meten overigens)

Zie ook https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... g.4202002/