Pagina 1 van 1

warmte in het interieur

Geplaatst: 09 aug 2020, 00:12
door Rutger Gooszen (200121)
Ik rijd nu een weekje rond in mijn MGB tourer (usa 7/1974) en het valt mij op dat de temperatuur in het vooronder best wel op loopt na een half uur rijden. De temperatuurmeter staat tussen L en N in (ik vermoed een thermostaat die al bij 74 graden opent?) en na het rijden meet ik met een thermometer na 5 minuten stilstand koelwater van ongeveer 80 graden in de radiateur. (ik heb geen koelvloeistof of expansietankje)
Ik heb de spanningsregelaar al vervangen dus ik ga ervan uit dat de meter goed aan geeft. Er zit een hitteschild op de tunnel en dik tapijt.
Ook als ik de ventilatieklep open en de kachel op defrost aanzet met de fan blijft het lekker warm bij de voetjes!

Is dit normaal voor een B? (je zit natuurlijk wel 5 cm boven de uitlaat)

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 09 aug 2020, 09:31
door Rob de Joode (920143)
De kachelkraan op het motorblok, rechterzijde boven de stroomverdeler functioneert nog goed ?
Komt vaak voor dat je in het interieur de verwarming op off zet maar dat de kraan op het motorblok niet meer goed sluit.

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 09 aug 2020, 12:29
door Rutger Gooszen (200121)
ja , die is nieuw zo te zien en met de knop op off staat ie helemaal dicht en bij hot helemaal open.

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 10 aug 2020, 19:32
door Sander Smakman (160146)
Wellicht is je timing niet goed waardoor uitlaatgassen nog heter worden. Of uitlaat te dicht of tegenaan bodem waardoor geleiding... En test of er warme lucht uit je onderste warmtekanaal komt, sluit heaterkraan echt wel 100%

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 11 aug 2020, 23:32
door Rutger Gooszen (200121)
ik ga nog eens goed kijken en verder zoeken. Maar begrijp dat dit dus niet normaal zou moeten zijn.

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 12 aug 2020, 09:57
door Henny Beumer (990316)
Beste Rutger.

Warme voeten in een MGB is wel degelijk normaal.
Gewoon stralingswarmte van motor en versnellingsbak. Zeker de versnellingsbak die ver onder de tunnel doorloopt geeft veel warmte af.

Dus niets om je druk over te maken.
Groet, Henny Beumer

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 12 aug 2020, 11:37
door Don van Riet (860018)
200121 schreef:
09 aug 2020, 00:12
Ik rijd nu een weekje rond in mijn MGB tourer (usa 7/1974) en het valt mij op dat de temperatuur in het vooronder best wel op loopt na een half uur rijden. De temperatuurmeter staat tussen L en N in (ik vermoed een thermostaat die al bij 74 graden opent?) en na het rijden meet ik met een thermometer na 5 minuten stilstand koelwater van ongeveer 80 graden in de radiateur. (ik heb geen koelvloeistof of expansietankje)
Ik heb de spanningsregelaar al vervangen dus ik ga ervan uit dat de meter goed aan geeft. Er zit een hitteschild op de tunnel en dik tapijt.
Ook als ik de ventilatieklep open en de kachel op defrost aanzet met de fan blijft het lekker warm bij de voetjes!

Is dit normaal voor een B? (je zit natuurlijk wel 5 cm boven de uitlaat)
80 graden op de radiateur is een fraaie waarde, ik kom zelf bij dit weer veel hoger uit. Vermoedelijk zit er inderdaad een 74C thermostaat in, iets dat ik normaliter ook 's zomers toepas. Toevallig dit jaar niet, omdat door Corona de trip naar Zuid Frankdijk in juni j.l. niet doorging. De lettters op de wijzerplaat zijn overigens C, N en H en normaliter levert een 82C thermostaat een wijzer op de N op en een 74C net onder de N.

Kenlowe adviseert om bij het toevoegen van een electrische fan daarvan de thermostaat zo af te stellen dat dw wijzer midden tussen N en H staat. MG's kunnen beter tegen hitte dan menigeen denkt. Bij stilstand en 40 graden buitentemperatuur is het aanzetten van de verwarming op de voorruit met ingeschakelde fan een prima maatregel, waarmee altijd wel weg komt (heb dat vroeger vaak gedaan in stilstand op de hete weg).

NB Vlak boven de thermostaat voeler onder het thermostaat huis meet je snel al boven de 100C, soms 110C en op zijn best 90C.
Het enige om het interieur koeler te krijgen is een plaat tussen uitlaat en bodemplaat aanbrengen en bovendien de hele grondplaat van de B met isolerend materiaal te bedekken na het afnemen van de matten of tapijtstukken. Nog beter is isolatie materiaal aanbrengen op de buitenzijde van de grondplaat, maar dat zodanig bevestigen dat het goed blijft zitten is wel een uitdaging. Het schutbord tussen motorruimte en interieur is makkelijker vanuit die ruimte aan te brengen en de warmte van de versnellingsbak hou je buiten door de al af fabriek aangebrachte isolatiefolie om de tunnelbak heen, ook al onder het tapijt daar...

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 19 aug 2020, 00:14
door Rutger Gooszen (200121)
Henny en Don, dank voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad tussen C en N. Ik vermoedde al dat het normaal is. Misschien ga ik later nog eens een plaat aanbrengen boven de uitlaat.

Re: warmte in het interieur

Geplaatst: 19 aug 2020, 17:43
door Don van Riet (860018)
200121 schreef:
19 aug 2020, 00:14
Henny en Don, dank voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad tussen C en N. Ik vermoedde al dat het normaal is. Misschien ga ik later nog eens een plaat aanbrengen boven de uitlaat.
Heet is het pas tussen N en H (C=cold, N=neutral, H=hot) :-D on