Carburateur

#1
8AA99DDE-4466-4305-A1D3-2895B0215262.jpeg
Mijn MGB uit het bouwjaar 1973 (productie jaar 1972) is uitgerust met twee SU carburateurs van het type HIF AUD550. Er zitten twee verschillende vacuum zuigers in de carburateurs. Een met een bypass ( zie foto) en een met een vlakke bodem. Weet iemand wat origineel is voor dit type SU

Re: Carburateur

#2
Volgens mijn Haynes hadden de HIF's uit die jaren altijd een bypass channel voor de mengselverrijking. Verder valt me op dat die plastic stop aan de onderzijde ontbreekt: het gat ervoor is er wel maar het stopje niet.
Verder doen wisselende verhalen de ronde over hoe de houder voor de naald gemonteerd moet worden. Ik ga altijd uit van gelijk met de bodem van het kanaal (stalen centimeter gebruiken); anderen stellen gelijk met de onderkant van de piston. Nu begrijp ik best dat als de andere piston geen bypass heeft je daarin de houder per definitie gelijk met de piston onderzijde moet vastzetten en dan lijkt het logisch die andere ook zo te doen. Maar je heb zo wel een ongelijke airflow in de twee HIF's. Heb je de Burlen site al eens gecheckt op dat AUD 550 nummer? Zij hanteren een lijst van motortypes & jaren versus de correcte AUD nummers

Met bouwjaar bedoel je vermoedelijk modeljaar? Productiejaar 1972 zou dan betekenen ergens in de maanden Augustus t/m December 1972. Augustus is bijna altijd de start van het nieuwe modeljaar

Re: Carburateur

#3
Heb ook een en ander nagekeken. AUD 550 is helemaal correct voor jou bouwjaar.Volgens mij zijn voor de MGB de meeste HIF carburateurs.met zuigers geleverd met vlakke bodem.Heb zelf een uitvoering met genoemde bypass nog nooit gezien.Althans in mijn beleving.Vlakke bodem met uiteraard zwevende naald.De zuiger zelf heeft geen part nr. maar werd altijd geleverd samen met de dashpot waar hij in beweegt. Deze combi had een prijskaartje van ongeveer 250 pond. Bij Burlen Fuel Systems op dit moment niet meer in productie. Denk dat ik nog wel een exemplaar[zuiger] heb. Indien interesse stuur een PB. In de Burlen Fuel bijbel
kom ik bij de beschrijving van de Hif carburateur een zuiger tegen met bypass.Heb een triple set Hif 6 voor mijn MGC op de plank .Alle zuigers met vlakke bodem. Heb nog 2 MG.smet HIF carb staan. Zal ik ook controleren. Hans Geertse

Re: Carburateur

#4
Hoi Don en Hans, bedankt voor jullie reaktie. download/file.php?mode=view&id=2749 ik denk dat voor mijn Hif carb. de zuiger met bypass hoort.
De bijgevoegde foto is gelijk aan mijn carburateur, bij mij zit dezelfde jetbrug. Ik heb inmiddels een zuiger met vlakke bodem en bijpassende dashpot. Opzich loopt de motor goed met verschillende zuigers :) Ik heb ze goed synchroon kunnen afstellen met goede synchroon meters maar op een gegeven moment zijn toch de naalden niet dezelfde lengte. Het plastic stipje mist inderdaad in een zuiger waar dient dit voor? Het is geen open gat. Aris van Reenen
Bijlagen
5C5F513F-40A0-4AB4-A27A-46F3EF9DE69E.jpeg
5C5F513F-40A0-4AB4-A27A-46F3EF9DE69E.jpeg (35.68 KiB) 3161 keer bekeken

Re: Carburateur

#5
Dit is inderdaad ook het plaatje uit mijn vroegere Haynes en gelijk aan wat ik mijn 1972 (Maart dus zowel modeljaar als productiejaar) had zitten....

Dat missende stukje plastic is ervoor om de piston op een vast punt te laten stoppen in zijn laagste stand, dus nèt niet compleet gesloten. Of Burlen die los verkoopt weet ik niet

Re: Carburateur

#6
Verdere controle bij mijn MG,s gaf het volgende. 2x Hif 4 op onze Midget met inderdaad by pass.2x Hif 4 op mijn 1974 MGB ook met by pass .Gek dat ik daar nog nooit eerder bij stil had gestaan.Maar ja als goed alles werkt geen reden voor extra aandacht. Als laatste 2x Hif 6 op mijn V8 met vlakke zuigers. Zag ook nog dat AUD 550 voor de US markt bestemd was[1972-1974] Daarvoor en daarna weer andere nummers.Het plastic dopje stelt weinig voor.

Re: Carburateur

#7
Dan komt dat aardig overeen met mijn 1972 B Hans, want die is ook van het USA type, maar is nooit de Atlantische oceaan overgestoken, maar richting België gegaan en door mij in Nederland geëindigd.
Wat ik vreemd blijf vinden is dat er op één wagen twee verschillende HIF's zitten...... :- D on
cron