Motor slaat vaak af tijdens rijden

#1
Beste MG vrienden,

Tijdens het rijden slaat geregeld de motor van mijn MG 'B' af. Voornamelijk bij het naderen van een rotonde of rood licht. Zelf heb ik het vermoeden dat het iets met de carburateur te maken zou kunnen hebben, ook omdat de motor ook nog wel eens wil 'hoesten' tijdens de wat hogere snelheden.
Heeft iemand ervaringen met dit probleem en weet iemand wat dit zou kunnen zijn -en vooral- hoe het te verhelpen is?

Alvast bedankt!

Groet

Roald

Re: Motor slaat vaak af tijdens rijden

#2
Hallo Roald,
Een vervelend verschijnsel dat afslaan, maar de informatie die je geeft is onvoldoende om een diagnose via internet te stellen.
Wel wil ik je aanraden om de juiste volgorde aan te houden bij het zoeken naar een oplossing
1) ontsteking controleren en helemaal op orde brengen,bij een conventionele ontsteking betekent dat contacthoek, contact tijdstip, indien nodig nieuwe contactpuntjes en voor de zekerheid een nieuwe condensator
2) Klepspeling afstellen
Als deze twee zaken helemaal op orde zijn en het probleem blijft, dan kun je in het brandstofsysteem gaan zoeken.
Duik je meteen het brandstofsysteem in maar zijn bovenstaande zaken niet op orde, dan wordt het verhaal eindeloos.
Ontsteking en kleppen stellen vind je trug in MG nieuws van respectievelijk Mei en Juni 2012

Re: Motor slaat vaak af tijdens rijden

#4
Wat het ook kan zijn is de stationair sproeier, de luchtfilters of een vlotter.

De vlotters gaan wel eens lek en dat merk je doordat de motor inhoud en verzuipt omdat de afsluiter van de benzine leiding open blijft staan. De vlotter loopt namelijk vol met benzine en wordt te zwaar. Het gaat dan erg naar benzine ruiken. Met het luchtfilter er af loopt de motor dan iets beter omdat hij meer lucht krijgt. Er zal ook benzine in het filter staan.

De stationair sproeier kan vies zijn. Dat gebeurt heel vaak na langer stil staan omdat de benzine vergomt. Carb open en sproeiers even door spuiten met lucht of remmen reiniger helpt een hoop. Je kan ook een revisie setje er in doen als is dat wat meer werk.

De luchtfilters kunnen ook vies zijn. Lijkt me niet dat de filters ineens zo verstopt zitten tenzij de auto door stoffig gebied heeft gereden of lang stil heeft gestaan.

Maar begin inderdaad makkelijk en dat is checken ontsteking.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Motor slaat vaak af tijdens rijden

#5
110148 schreef:Beste MG vrienden,

Tijdens het rijden slaat geregeld de motor van mijn MG 'B' af. Voornamelijk bij het naderen van een rotonde of rood licht. Zelf heb ik het vermoeden dat het iets met de carburateur te maken zou kunnen hebben, ook omdat de motor ook nog wel eens wil 'hoesten' tijdens de wat hogere snelheden.
Heeft iemand ervaringen met dit probleem en weet iemand wat dit zou kunnen zijn -en vooral- hoe het te verhelpen is?

Alvast bedankt!

Groet

Roald
Dat hoesten bij hogere snelheden kan dus niets met stationaire instellingen oid te maken hebben. Eerder kortdurend gebrek aan voldoende benzine. Electrische problemen zijn dan zeer onwaarschijnlijk. :idea:
Er zijn een aantal oorzaken voor gebrek aan benzinetoevoer mogelijk:
1) een minder goed werkende benzinepomp die de zaak niet kan bijhouden (te checken bij stilstaande motor door het losnemen van de slang naar de carb bij aangezet contact), altijd een benzinefilter gebruiken en regelmatig vervangen! :!:
2) vuil of water in de vlotterkamers. Met onze SU's krijg je dat heel simpel weg: met afgenomen luchtfilters even veel gas geven en dan een hand om beurten op elk van de aanzuigopeningen leggen (of met een hulpje erbij beide carbs tegelijk met de handen bedekken) :D
3) slechte vlotter/naalden werking: vlotternaalden die blijven hangen komen vaker voor dan lekkende vlotters. Het kan nooit kwaad om na jaren van gebruik die vlotternaalden tegelijk met hun insets een keer te vervangen en dan ook de afstelling te checken (heb ik al eens een post voor op het oude forum opgezet, het vlotterniveau bepaalt namelijk rechtstreeks hoe rijk of arm het mengsel wordt)

Ik ken iemand die jaren lang steeds stil kwam te staan door een dan weer werkende dan weer falende benzinepomp en zelf heb ik die vlotternaalden al eens preventief vervangen. De verfijningen met type naalden voor het mengsel (ACD, AAA, AAU of AAL) staan hier los van. Daar slaat een motor niet van af, loopt hoogstens wat minder fraai bij koude motoren ( en het bepaalt sterk het benzinegebruik).

Schaf eens een revisiesetje en die vlotternaalden aan en geef je SU/HIF's een beurt. Vervelend karweitje, maar je bent er weer voor jaren vanaf. Naalden (en evt ook de jets) vervangen is een mogelijke verfijning voor later, eerst het probleem oplossen :P

NB Met K&N filters werden vroeger AAA naalden aanbevolen, zelf gebruik de zuinigste AAL naalden. Oorspronkelijk zaten er ACD's in, ook al vrij zuinig. Let op: HIF's kan je heel zuinig instellen.

Re: Motor slaat vaak af tijdens rijden

#7
Hallo Roald,
dit heb ik zelf ook gehad en het probleem was de bobine. Zodra ik vaart minderde begon de motor te pruttelen en sloeg de motor uit als ik niet genoeg gas gaf. Ook op cruise snelheid gaf deze af en toe een hik. Als de motor koud was had ik geen enkel probleem. Bij controle of er een vonk werd gegeven door de bobine zag je de vonk wel maar viel op dat deze niet echt krachtig was. Ik hoop dat je wat aan hebt want ook ik ben met afstellingen e.d. bezig geweest en me een slag in de ronte gezocht. Bleek dus achteraf een "simpel" foutje van de bobine te zijn.
Succes met de reparatie, eigenlijk hoop ik dat het al is verholpen 8-)
Groetjes Henk