Re: Nieuwe radiator

#2
Hallo Arnold,

Een standaard radiator is gemaakt van koper, nooit van staal. Een alternatief is idd een aluminium versie. Vaak hebben deze een grotere koel capaciteit en geleid aluminium warmte net iets sneller dan koper. Echter is daardoor ook duurder.
Als je je radiator vervangt kijk dan ook goed naar je slangen. Als deze enige vorm van verdroging tonen dan zou ik deze ook vervangen. Tevens zou je je thermostaat kunnen vervangen en als je kachelkraan wat lekt deze ook. Voor de slangen naar je kachel radiator geld het zelfde.

Als er veel troep met je koelwater mee komt tijdens het aftappen dan zou ik het blok ook goed doorspoelen, idem voor je verwarmingsradiator.

Je ziet het al, je kunt het net zo uitgebreid doen als je zelf wilt.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Nieuwe radiator

#3
Hallo Arnould, de voordeligste manier om aan een goede radiateur te komen is is deze laten repareren . Er zijn vele adressen waar dat wordt uitgevoerd. Reparatie bestaat uit het vervangen de pijpjes tussen onder en boven tank compleet met de horizontale lamellen. Dit nieuwe radiator gedeelte heeft wat meer pijpjes en lamellen en daardoor iets meer koelcapaciteit. Helaas bedenkt iedereen zelf een prijs voor deze ingreep . Ik betaalde hiervoor € 285.--. zie radiateurenservicewest.nl . MG groet Joop Postma

Re: Nieuwe radiator

#4
Halo Arnold, Allereerst zou ik me afvragen waarom de radiateur vervangen. Lekkage, verstopt of gewoon omdat hij al zo oud is. Ik bezit al 47 een B en er is nog nooit een nieuwe radiateur vervangen. Wanneer er geen koelingsproblemen zijn, kan goed spoelen een goede oplossing zijn. Normaal gesproken heeft de B zelden koelingsproblemen. Onder extreem hoge omgevingstemperatuur, of lang in de file komt het wel voor, maar dat is bij een klassieker een normaal probleem. Met de moderne koelvloeistoffen komt verstopping zelden voor. Wanneer vervanging door lekkage moet plaats vinden is reparatie door een goed bedrijf de beste optie en zou ik nooit een aluminium aanbevelen. Succes en groet,
Cees Verstraate

Re: Nieuwe radiator

#5
MOSS E verkoopt prima Mishimoto aluminium radiatoren, overigens tegen een forse prijs. Je heb alleen 6 losse boujes nodig, want de normaliter op de rad vastzittende moeren ontbreken.
Het voordeel is een grotere koelcapaciteit, de nadelen zijn die hoge prijs en het feit dat elk lek moeilijk te repararen is, want solderen (braising) van aluminium is verre van eenvoudig

Een kopere radiator van een nieuwe core laten voorzien werkt prima, is niet goedkoop, maar zeker niet zo prijzig als zo'n aluminium exemplaar. Dan heb je nog geld genoeg over om het metalen mechanische fanblad te vervangen door het latere, betere nylon exemplaar
de nylon fan
de nylon fan
later type plastic fan.jpg (24.71 KiB) 2637 keer bekeken