Geen remdruk

#1
ff voorstellen, mijn naam is Roberto en ik ben in bezit van een B jaar 1978. Een Amerikaan maar nu met cb. Afgelopen zondag een vreemde gewaarwording, rijdend richting Rhenen begon de motor tijdens de klim van de Grebbeberg op 3 cilinders te lopen.Dat duurde een paar honderd meter, maar daarna begon het stuur iets naar rechts te trekken. Op zich is dat vervelend maar te overzien. Veel en veel erger was het volgende probleem: geen remdruk meer. Na een keer of vijf het rempedaal te hebben ingetrapt kreeg ik weer een beetje druk op de remmen. Wagen stil gezet, geen verlies van remolie, remschijven etc allemaal in orde. Terug naar huis gereden met de remdruk volkomen normaal. Thuis alles gecontroleerd, maar alles functioneert normaal. Wie heeft enig idee ?

Re: Geen remdruk

#2
Hoi Roberto
Om te beginnen welkom bij de club en op het forum
waar jammer genoeg niet veel actie is.
Was in het verleden beter.

Mijn eerste reactie is een kapotte vacuum slang die van je inlaatspruitstuk
naar je rembekrachtiger loopt.De ronde zwarte doos van je remsysteem.
Dit zou kunnen leiden tot de door jou ondervonden problemen.

Groet
Hans Geertse

Re: Geen remdruk

#3
Welkom inderdaad. Wel bijzonder dat je zonder remmen gaat rijden. Die gebakjes van ons leggen het af tegen al dat moderne staal, wees je daarvan bewust, en andersom denk ik dat een benadeelde partij niet onder de indruk zou zijn als jij vijf keer trappen nodig had en slechts ruimte voor vier keer.

Verder ben ik het wel eens met Hans - er is iets met de rembekrachtiger. Ben je remvloeistof kwijt? Zo ja, dan zou de rembekrachtiger kapot kunnen zijn. Hij slobbert dan remvloeistof door de vacuumslang de motor in.

Re: Geen remdruk

#4
Beste Roberto, je verhaal lezend en uitgaand dat er geen uitwendige lekkage is. De remvloeistof staat dus gewoon op peil. De remdruk weg viel en na pompen weer terug kwam. Beschrijf je een inwendig lekkende hoofdremcilinder. Tip: ga niet klooien met een revisiesetje. De roestsporen gaan er niet uit en de stift die bij wegvallen van de remdruk het lampje schakelt zit meestal vastgeroest. Dus gewoon vervangen. Succes, Henny Beumer
Laatst gewijzigd door Henny Beumer (990316) op 28 mei 2020, 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Geen remdruk

#5
Mensen, bedankt voor de reacties en suggesties. Ik heb de rembekrachtiger gecontroleerd en volgens mij is die in orde. En nee, ik heb totaal geen verlies van remolie. Ik denk net als Henny dat de hoofdremcilinder de boosdoener is, ik ga deze maandag vervangen, nieuwe remolie en alles zeer goed ontvluchten. Ben benieuwd of ik wat kan vinden in de dan oude hoofdremcilinder. Nogmaals bedankt. Gr. Roberto.

Re: Geen remdruk

#6
Beste Roberto,
Volgens mij bleef er een remklauw/blok hangen waardoor je auto ging trekken naar rechts en misschien dan ook wel de indruk wekte op drie cilinders te gaan lopen, door minder trekkracht. Het wegvallen van de remdruk wordt dan veroorzaakt door het zeer heet worden (of zelfs koken) van de remolie . Ik zou eerst eens naar de (rechter) remklauw kijken voordat je de hoofdremcilinder gaat vervangen. Mocht het daaraan mankeren... dan ook even voor de zekerheid de remolie vervangen.
gr Co Hageman

Re: Geen remdruk

#7
Oorzaak van het verliezen van de remdruk inmiddels gevonden. Inderdaad een vastzittende remklauw, remschijf gloeiend geworden met als resultaat remolie die is gaan koken. Deze week alles vernieuwen. Nogmaals bedankt voor de reacties en suggesties. Gr. Roberto

Re: Geen remdruk

#8
Wellicht verstandig om dan meteen de drie remslangen te vervangen. Recentelijk had ik na een APK keuring waarbij hard op de rem getrapt werd dat bij remmen de auto direct rechtsaf wilde.
Bleek veroorzaakt door een remslag voor, bij intrappen rem druk naar de rem, bij loslaten was er een inwendige vernauwing in de slang ontstaan waardoor de remolie bij loslaten van de rem
niet terugvloeide, dus remdruk bleef aan een zijde. Wellicht is dit ook de oorzaak bij jouw auto, de slangen kosten bijna niets en als je toch de remvloeistof vervangt doe het dan meteen.
cron