Re: Banjo of Tube

#2
Is de auto van voor 1965 dan is het banjo .Erna is tube axel.Ook wel salisbury axel genoemd.
Je kunt ook even googelen bij b.v. Moss in de U.K voor afbeelding enz.

1965 was een overgangs jaar. Dus eind 65 en begin 66 kun je ze beiden tegenkomen.

Komt ook voor dat latere sleutelaars bij problemen of andere redenen een vroege as
onder een latere auto monteerden of andersom.

Ze zijn visueel ook goed waarneembaar verschillend.

Hans Geertse

Re: Banjo of Tube

#3
DAg Hans dank je wel voor je reactie. Het betreft een MGC van 1969 dus ga ik uit van een Tube Axle.
ik heb nog een andere vraag: hoe kun je zien of de auto af fabriek met spaakwielen is uitgerust. Ik moet, zoa sin mijn eerste vraag al gesteld de HUBS EN de wielen vervangen. Kennelijk zijn er twee soorten hubs, de fabrieksmatige en de conversie set. De laatste is zoals ik het begrijp bedoeld voor de auto’s die naderhand zijn overgestapt op central lock spaakwielen.

Re: Banjo of Tube

#5
Mooie foto

De meeste C,s waren met spaakwielen uitgevoerd.

Persoonlijk zou ik op een C het liefs aluminium wielen plaatsen met chromen spaakwiel naaf center

Een spaakwiel tube axel voor een C of B zijn even breed.112 cm tussen de rem anker platen.
Een tube axel voor stalen wielen is ongeveer 3,5 a 4 cm breder dan een spaakwiel axel.
Dus als je hier een spaakwiel conversion op gaat monteren moet je de breedte van de banden
in de gaten houden anders loop je vast in de buiten kant van de wielkast.

Een spaakwiel voor een C is nog redelijk sterk.
15 inch/5.5 J breed/72 spaken
MGB 14 inch/4.5 J breed/ 60 spaken
MGA 15 inch /breed ?/48 spaken.

Hans Geertse

Re: Banjo of Tube

#7
Hoi Frans

Heb er in het begin over heen gelezen dat het om een C ging.
Een C heeft namelijk nooit een banjo axel gehad.

De meting is als volgt.

Kijk naar de foto ,dan zie je rechts en links van de bladveren de remtrommels.
Voor de remtrommels zitten de rem ankerplaten dus aan de zijde van de bladveren.
De afstand van de ene plaat naar de andere plaat moet 112 cm zijn .
Hoop dat dit zo duidelijk is.

Groet
Hans