Spaakwielen stralen en/of poedercoaten?

#1
Ik heb al 30 jaar een MGBGT uit 1972. Deze heeft helaas de laatste 18 jaar niet gereden maar in een hoek van mijn garage gestaan. Nu ben ik hem aan het opknappen om weer te gaan rijden. Vele technische details heb ik al beet gehad resp. vernieuwd. Nu gaat het over de velgen van de spaakwielen. Daar zit her en der wat roestaanslag op. Ik wil ze laten opknappen door een gespecialiseerd bedrijf. Nu heb ik een paar vragen:
> wat is een goede (of de beste) methode: stralen / spuiten / poedercoaten??
> is er een suggestie voor een bedrijf die dat goed kan (en financieel aantrekkelijk)?
Ik woon zelf in Brabant dus liefst niet een bedrijf in Noord Nederland.
Ik hoor graag van jullie.

Re: Spaakwielen stralen en/of poedercoaten?

#2
Beste

Voor dat je geld uit gaat geven zou ik eerst de velgen controleren. Ze zijn tenslotte van 1972.

Tik met een schroeven draaier op de spaken .Klinkt dit dof, dan zit de spaak los.Klinkt het helder
dan is de spanning van de spaak nog goed.Spaken zijn los leverbaar. Doorslijpen en vervangen.

Controleer als tweede de splines [groeven] in de naaf[hart]van het wiel.Zijn ze niet goed meer
dan gewoon het wiel vervangen.

Zit er nu veel lood op de velg randen, dan is dit ook een indicatie dat de wielen niet best meer zijn.

Besef dat spaakwielen van alle mogelijke wielen de slechtste keus is.Het kan de beleving van je MG
behoorlijk naar beneden halen.

Stralen /spuiten /poedercoaten is allemaal mogelijk, zoek gewoon een adres bij je in de buurt.
Stralen is als eerste zowel bij spuiten als poedercoaten aan de beurt.

Succes
Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 26 apr 2020, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Spaakwielen stralen en/of poedercoaten?

#10
Ook een zeer goed adres is haanwheels.nl in Schijndel.

Komt over alsof hij alleen in motorfiets spaakwielen doet
maar met een MGB spaakwiel hebben ze geen enkele moeite.

Ze maken zelf hun spaken.Leverden vroeger ook chromen spaakwielen
met door hun zelf gemaakte RVS spaken en perfekt uitgebalanceerde wielen.

Tegenwoordig worden er in de gewone handel ook chroom wielen met RVS spaken geleverd.

Zelf heb ik ook veel painted wielen opgeknapt.
Stookte de spaken warm om ze los te krijgen, dan alles stralen,terug in elkaar,slechte spaken vernieuwen
en in de epoxy primer spuiten. Op een banden balanceer apparaat had ik een zelfde opspanning gemaakt
als op de auto.Dus met een naaf van een B.Kon je ze heerlijk uit uitlijnen voor het spuiten.

Hans Geertse
cron