Radio kraakt

#1
Niet gehinderd door enig kennis probeer ik het kraken van de laatste 10 jaar uit mijn radio te krijgen.
Alles los en dan de aarde aansluiten en dan begint het gekraak en geklap. Los van het feit dat de radio wellicht oud en versleten is. Wat kan dit nog meer zijn? Als ik het chassis van de radio aan het chassic van de auto (handrem bv) dan begint het. Lijkt wel kortsluiting. Iemand enig idee? Groet Arjen

Nb: ik denk toch dat radio aan einde levenstijd is, misschien is er nog iemand met een oude werkende radio?
Bijlagen
image.jpeg

Re: Radio kraakt

#2
Arjen,
Op de mooie bijgevoegde foto zie ik dat je twee luidsprekers hebt aangesloten en ook de plus 12 volt draad (alles los?). Let er op dat beide luidsprekers massavrij zijn aangesloten. Als je dan de radio aan massa verbindt en de luidsprekers beginnen metéén luid te kraken, onafhankelijk van de stand van de volumeknop, terwijl de motor niet loopt, dan is er duidelijk iets erg mis met de radio. Als beide luidsprekers (links en rechts) in dezelfde mate kraken, kan dat duiden op een defecte voedingselco, maar als bij het opendraaien van de volumeregelaar geen enkele ruis hoorbaar wordt, is er meer aan de hand met de eindversterker.
Ook als je een goede (oude) radio zonder actieve storingsonderdrukking monteert zal een storingsvrije ontvangst bijna onmogelijk zijn zonder vergaande ontstorings maatregelen aan de ontsteking (en de dynamo en de ruitenwisser en de kachelblower enz.).
Gelukkig is het rijplezier in een open MGB maar in zeer geringe mate afhankelijk van FM ontvangst.
Groet, Steef.

Re: Radio kraakt

#4
Mannen, waardevolle feedback, eerst maar eens een zeker goede radio proberen en dan controle op massavrije speakers en ontstorings maatregelen zoals beschreven.
De radio doet het al 22 jaar niet echt, dus dat houd ik nog wel even vol. Tis meer omdat ik weer eens wat wilde doen met de wagen! Thanks again.