Pagina 1 van 1

mgb oil pressure gauge pipe lekt olie

Geplaatst: 19 apr 2020, 16:42
door Erik Uijttenboogaart (180035)
Beste Mg club leden,

Wie heeft er ervaring met een olie lekkende oilpressure gauge pipe. Is deze simpele te vervangen zonder de motor olie compleet af te tappen?
Er circuleren verschillende types hiervoor. Welke moet ik kopen voor een USA MBG tourer 1977
Alvast bedankt,

groeten,

Re: mgb oil pressure gauge pipe lekt olie

Geplaatst: 19 apr 2020, 18:58
door Steef van den Brink (110183)
Erik, deze is niet simpel maar wel zonder motorolie af te tappen te vervangen, als je maar de motor afzet, anders spuit de olie eruit!
De metalen leiding (Moss AHH6678) loopt vanaf de koppeling in de motorruimte, door het schutbord, onder het dashboard naar de oliedrukmeter. Hier en daar bevestigd, dus je zult met je hoofd onder het dashboard moeten. Als je al wat bejaard bent verdient het aanbeveling een stoel te verwijderen (4 bouten).
Aan instrument zijde is de afdichting een lederen pakking ringetje (Moss 2K4936). Bij losnemen verdwijnt dit spoorloos als je niet oplet.
Vanaf de koppeling naar de motor loopt de flexibele leiding (Moss AHH6554) met een metalen afscherming. Hierdoor is het moeilijk vast te stellen hoe ver het rubber al is vergaan, met als gevolg dat een motorruimte weleens een onbedoelde antiroestbehandeling krijgt.
Groeten en blijf gezond, Steef.

Re: mgb oil pressure gauge pipe lekt olie

Geplaatst: 20 apr 2020, 10:31
door Erik Uijttenboogaart (180035)
Beste Steef,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om de flexibele slang in de motorruimte die lekt. Deze kan ik dus eenvoudig zonder olie af te tappen vervangen. Moet er dan nog iets ontlucht worden zodat de juiste olie druk weer wordt weergegeven of is het vervangen van de slang alleen al voldoende.

Re: mgb oil pressure gauge pipe lekt olie

Geplaatst: 20 apr 2020, 15:15
door Steef van den Brink (110183)
Nee, olie aftappen is niet nodig. Denk aan het niveau op de peilstok.
Ontluchten lijkt me ook niet nodig; druk is druk, olie of lucht. Hoogstens zal een luchtkolom in de leiding de wijzer beweging wat dempen door de hogere samendrukbaarheid.
Als je de nieuwe slang eerst aan de motor schroeft, kan je hem met een oliespuitje vullen voordat je de koppelingszijde vastzet.
Ik heb het voor alle zekerheid wel gedaan, door het warteltje aan het instrument bij draaiende motor iets los te draaien tot de lucht eruit is en de oliie eruit drupt. Hierbij loop je wel het risico dat je zelf lekkage veroorzaakt als het dichtringetje is vergaan. Jouw keuze.
Groet, Steef.