Re: Te veel toeren

#4
Uit vorige berichten blijkt het te gaan om de MGB uit 1968 met twee SU (HS4?) carburatuers van Rene Dirksen. Uit de wat cryptisch gestelde vraag maak ik op, dat de warm gereden motor na het einde van de rit een hoog stationair toerental blijft draaien.
De vraag: kan dit kwaad? Nou nee, maar het lijkt mij niet erg comfortabel.
Als er geen kabel blijft hangen en de gaskleppen zijn beide goed gesloten (wat gemakkelijk te zien moet zijn), zou dit wijzen op een flink vacuüm lek. Daar het bij koude motor niet of minder schijnt voor te komen, is het spruitstuk het meest verdacht (bevestigings bouten en pakkingen).
Zeker is, dat inlaat spruitstuk en carburateurs serieus moeten worden gecontroleerd en afgesteld.
Veel succes, Steef.
Laatst gewijzigd door Steef van den Brink (110183) op 28 mei 2020, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Te veel toeren

#9
Oeps! Dat lijkt inderdaad op een slippende koppeling; dat wordt een flinke klus. Als je niets doet wordt het snel erger. Mocht je het zelf willen doen, het is te doen, ik deed het twee keer; één keer de drukgroep, één keer het druklager.
Als de frictieplaat vet blijkt te zijn, moet ook de krukaskeerring vernieuwd worden.

Re: Te veel toeren

#10
Ik heb het nog even opgezocht:
Voor de MGB geldt:
18 mph per 1000 rpm in vierde versnelling. ( 80 km per uur= 2800 tpm).
13 mph per 1000 rpm in derde versnelling. ( 50 km per uur= 2400 tpm).
Dus check je tacho ook maar eens, 5000 toeren is behoorlijk loeien hoor!
Misschien valt het allemaal nog wel mee.