Vraag over gereedschap

#1
Goedendag,

Sinds kort zijn wij weer in het bezit van een MGB en nu ook lid van de club.
Jaren geleden ook en B in bezit gehad met een hoop Engels gereedschap. Door omstandigheden de B moeten verkopen en later ook het gereedschap verkocht.
Kan iemand mij vertellen wat de meest gangbare sleutel maten zijn voor het reguliere werk aan een B? in een doppendoos zitten vaak een hoop doppen die je bijna nooit gebruikt en lijkt het mij beter om gericht gereedschap aan te schaffen.

met vriendelijke groet,

Bart van der Vaart.

Re: Vraag over gereedschap

#4
Om te beginnen: met een metrische ringsteeksleutel van 13mm kan je al héél veel doen. 1/2" hiervoor kopen is eigenlijk zelden nodig. Zelf ontdekte ik dat alleen die nylocmoer waarmee de alternatorstrip wordt vastgeklemd in Imperial essentieel is bij een gebroken fanriem, metrisch slipt daar.

Soms, bij een hydraulische koppeling zoals op remmmen of koppeling werkt een inch sleutel ietsje beter, of moet een metrische iets worden aangepast door een net te kleine maat wat open te vijlen (i.c. van 11mm naar 11,5mm op de aansluiting naar de metalen pijp van de koppeling)

Rest in inchmaten kopen is leuk als je van een aparte set houdt, maar je kan ook je metrische set op alles en nog wat loslaten en zien wat er NIET past, Geloof maar dat dan het lijstje héél kort wordt. Doppensets in metrisch passen werkelijk overal op, zeker die in zeskantvorm.

Re: Vraag over gereedschap

#5
Hallo Bart,
Je schrijft niet of je je metrische doppendoos wel bewaard hebt, dus of je al een ratel hebt of niet.
Don schrijft dat je met sleutel 13 (1/2inch) al veel kunt doen, de rest doe je met sleuteltje 11 (7/16)

Dat is echt grotendeels waar, maar even zonder gekheid

Als je geen doppendoos hebt zou ik in elk geval investeren in 2 goede ratels, zelf gebruik ik Facom, maar Gedore, Hazet, of iets goedkoper Proxon is ook OK (HBM heeft Proxon) (en als je geld over hebt koop je Snap-On)
Het verschil tussen goede merkratels en het goedkopere spul is dat de klikjes, dus de stapjes veel kleiner zijn, van groot belang op moeilijk bereikbare plaatsen. je zult daar jaren plezier van hebben.
Voor standaard werk, onderhoud, is een 3/8 vierkant ratel handiger, goedkoper en geschikter dan de bekende 1/2 inch, die zijn vaak te lomp.
Als uitbreiding zou ik zelfs eerder naar een 1/4 inch rateltje gaan dan naar 1/2
Meest voorkomende maten voor het standaard werk
5/ 16 (dat lukt ook met sleutel 8), 7/16 (sleutel 11), 1/2 (sleutel 13), 9/16, soms 5/8 en 11/16
Die laatste is 17,5 mm dus sleutel 17 of 18 gaat niet werken
Met 11/16 zit je ook wel aan de grens voor ratel 3/8
De volgende veel voorkomende maat is 3/4 maar dan heb je wel een 1/2 inch vierkant nodig.(en sleutel 19 werkt dan ook)

Koop ook wat verlengstukken voor de ratel(s) het Engelse Draper heeft daar hele leuke aanbiedingen, die vind je half maart op de beurs in Rosmalen.

Voor het onderhoud zou ik ook investeren in 2 zogenaamde open zeskant ringsleutels meestal de combis 10/12 en 11/13 (ja metrisch)
Hiermee kan je alle ontluchtingsnippels van rem en koppeling te lijf zonder ze "rond" te draaien.

Let op, de brandstof leidingen in de B hebben engelse pijpdraad, Withworth en de sleutels daarvoor wijken af van de normale inch maten.

HBM machines heeft een heel uitgebreide collectie, ik woon in de buurt van hun hoofdvestiging met een hele grote winkel dus kom er vaak.
Onder clubleden in de buurt staat hij bekend als "de snoepwinkel" of "speelgoedwinkel", je komt er altijd uit met meer dan dat je van plan was te kopen.
Maar ook bij HBM geldt vaak goedkoop is duurkoop, dus let op de kwaliteit.

Woon je in de randstad niet te ver van Alphen aan den Rijn, dan is de Fa van Eldik in Ter Aar een goudmijn.
Hun moederbedrijf verkoopt gereedschap aan defensie, en moet kennelijk ook hele partijen inruilen als de tanks of vliegtuigen verouderd zijn.
Van Eldik heeft een hele hal vol met bakken gebruikt gereedschap, allemaal kwaliteitsmerken zowel metrisch als inch.
Prijzen zijn zeer aantrekkelijk, de hierboven genoemde doppen zitten alle onder de € 2,- ex BTW en zijn los te koop.
Je kunt er als particulier zo binnen lopen.

Veel plezier met je MG-B en met het sleutelen er aan,

Bert

Re: Vraag over gereedschap

#7
Voor het plaatsen van die bekende koperen moeren die de voorste uitlaatpijp tegen het uitlaatspruitstuk en zijn pakking ringen aandrukken heb ik veel baat bij het gebruik van een flexibele 1/4" drive. Zodra de moeren erop zitten en licht aangedraaid zijn, stap ik over op de 1/2"drive met een knietje voor het natrekken ervan. Ook hier gaat het me die kleine drive met metrische, zeskantige doppen het beste, 12punts zijn alleen de 1/2" metrische doppen. Ik heb ook een set gereedschap met twee, kantelbare zeskantige doppen op één arm gemonteerd; steenduur maar handig :)

Die aftap- en vuldoppen op de achteras zijn weer een ander verhaal. Je hebt ze inmiddels met een interne zeskant vorm, maar origineel waren ze vierkant en daar pas net wèl of net niet het einde van een 3/8" drive in. Je kan er ook een sleutel met diverse vierkante einden eraan voor kopen
cron