Elektrische fan tbv Italië trip

#1
Beste leden, ik ga in juni een rit maken in Italië, Toscane. Florence, Verona etc. Veel binnendoorwegen. Ca 3 a 4 uur per dag rijden. Ik overweeg een elektrische fan te laten monteren op de radiator tbv koeling ipv gewone dan dmv V snaar. Wie heeft ervaring met het juist wel
Of juist niet monteren van zo’n fan?

Verder alle tips voor zo’n Italiëtrip qua voorbereiding op techniek auto welkom!

BVD dank! Richard Kemper

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#2
Beste Richard,
Zelf bezit ik louter RB MGB's vanaf 1977 welke af fabriek zijn voozien van electrische fans.
Maar om uw vraag terug te komen, kent u de conditie van de aanwezige radiateur ?
Indien deze net zou oud is dan uw auto (ik ga ervan uit pre 1977) is er vaak een dichtslibbing van residue zoals kalk e.d. aanwezig.
De koelvloeistof kanalen van een MGB radiateur zijn zeer dun, en in het verleden zal er vaak water gebruikt zijn als koelmiddel,
zeker als het een amerikaanse import auto is uit warmere delen van dat land.
Wellicht dat een nieuwe radiateur plaatsen - of wat ik zelf gedaan heb bij een van mijn MGB's welke is voorzien van een supercharger een
nieuw koelblok met verhoogde capaciteir in het oude radiateurframe laten plaatsen door een radiateurenfabriek een meer effectieve
manier is om een eventueel koelingsprobleem tijdens de reis te voorkomen.
Mijn ervaring na meer dan veertig jaar met MG's bezig te zijn is dat mensen een eventueel koelprobleem te lijf gaan met fans wat
niet een werkelijke oplossing van het probleem is zonder eerst naar de conditie van de radiateur zelf te kijken.
met vriendelijke groeten
Rob

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#3
Daar zou ik een héél lange verhaal over kunnen houden want zo'n lange tocht heb ik in 2015 ook naar en van Italië gemaakt.
Even puntsgewijs en zo kort mogelijk:
- je noemt het type B niet, dat bepaalt in hoge mate het type electrische fan dat je kan monteren. Maar de vraag is natuurlijk minder logisch als je een rubber bumper wagen met wee electrische fans bezit. Op een chromebumper wagen kan je zo'n fan zonder forse ingrepen alleen in blazende uitvoering vóór de radiator plaatsen en dat is zo'n 25% minder effectief dan een zuigende erachter (wat weer wel met rubber bumper wagens kan)
- ik heb eerst enige jaren lang gereden met zowel de 6 bladige mechanische fan achter de radiator gemonteerd en een kleine blazende Kenlowe hulpfan aan de voorkant die alléén aan ging in files of bij stilstand. Toen de grote stap gewaagd: mechanische fan weg (wel het blad nog als reserve mee) en een zwaardere Kenlowe blazer in 13 inch uitvoering. Die kon je toen nog kopen, inmiddels levert Kenlowe niet meer aan particulieren. Een eerdere Revotec aan de voorkant vond ik veel zwakker koelen en ook lawaaieriger dan die Kenlowe (ik heb hem zelfs nog hiert liggen). Revotec levert echter nog steeds electrische fans en zeer dure thermostaten, die is er niet mee gestopt.
- uiteindelijk vond ik in erg hete omgevingen het koelvermogen wat te laag en heb toen tijdelijk een kleine zuigende fan achter de rad bijgeplaatst. Viel ook wat tegen moet ik zeggen. Inmiddels ben ik eigenlijk weer terug op mijn allereerste opzet, zij het met een veel betere 7 bladige mechanische nylonfan achter de radiator en nog steeds die grote Kenlowe er vóór om bij filewerk en steile klims een ruime ondcersteuning te bieden. Volgens mij zou met die nylon fan ook die blazende Revotec van me nog als hulpfan voldoende in capaciteit zijn. Ook Limora levert dat soort fans nog steeds
- electrische thermostaat is nog steeds de continue variabele van mijn allereerste Kenlowe hulpfan die overigens ook niet meer te koop is, maar er bestaat een alternatief voor die niet zo veel kost en die is bij mij nog even reserve. Thermostaatcontacten ALTIJD beschermen met een relais erachter! Ik heb ook de originele Kenlowe override switch met indicatie lampje nog op de radioconsole zitten, maar met een losse schakelaar en lamp kan dat ook. Override switch gaat bij mij altijd aan vóór een steile beklimming in heet weer PS Op die eerste foto zat mijn Kenlowe fan nog uit het midden en je kan ook het door mij toegevoegde expansievaatje zien zitten. Dat laatste is een niet essentiele extra optie, je vangt eventuele overloop van vloestof mee op maar de koeling wordt er niet beter door
- over het best koelende type koelvloeistof en het eventuele gebruik van een zomerthermostaat op 74 Celsius ga ik nu even niet in.

Let in Italie op eventule potholes op die ooit zo fraaie Autostrada, het heeft mij een gebroken karkas op de band van een achterwiel gekost zodat de max snelheid slechts 90 km max kon zijn anders trilde de zaak te veel. Wielen wisselen vergde een vlak terrein dat ik maar niet aantrof in Noord Italie. Verder is het vinden van RON98 benzine steeds lastiger aan het worden, hoewel ik op binnenwegen juist weer superbenzines op RON102 kon vinden. Peperduur in 2015, maar het reed prima. Nu zal die benzinesituatie er al wat lastiger op geworden zijn, ethanol dwang is inmiddels overal. BelgIe en Frankrijk kennen nog steeds in vele stations de Super plus RON98 en ook daar zijn BP Ultimate en SHELL V Power nog ethanolvrij
Bijlagen
de oorspronkelijke Kenlowe thermostaat
de oorspronkelijke Kenlowe thermostaat
nylon fan rechts, nieuwe alternator in het midden
nylon fan rechts, nieuwe alternator in het midden
Kenlowe fan
Kenlowe fan

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#4
Ik ben met mijn 1969 MG-B 3X naar Italie geweest. Ook Toscane
Mijn auto had wel een recente radiateur dus niet dichtgeslibt en ook schone koelkanalen.
Ik heb het steeds gedaan zonder elektrische fan, inclusief de Dolomieten en 2x de Stelvio pas.
2008 stelvio-2.jpg
2008 Stelvio-1.jpg
Wel minimaal 2000 toeren draaien, dus vaak terug naar de 2 op steile hellingen.
Soms ook een stuk met de kachelkraan open, dat geeft extra koeling.

Iets wat vaak wordt vergeten
Bij de oudere B's zit boven, tussen de radiateur en het schot waar hij in hangt een sleuf.
Deze hoort dicht te zitten met een stuk schuimrubber en dat ontbreekt vaak.
Zie de foto's van Don, daar zie je het ook.

98 Octaan is in Italie inderdaad een probleem, nagenoeg onvindbaar.
IK rij met de B echter vaker op 95 dan 98 octaan, en doe dat al zo'n 27 jaar en meer dan 100,000 km
Dus van één vakantie zal hij niet doodgaan
Op de Italiaanse website van AGIP kon je in 2017 nog vinden welke stations 100 octaan verkochten.
V- power van Shell is in Italie ook 100 of 102 octaan.
een aantal Gulf stations hebben 98 octaan, maar ik heb er geen kunnen vinden.

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#5
Ook ik heb in de jaren voordat die eerste electrische hulpfan is bijgeplaatst vaak gebruik gemaakt van het verwarmingssysteem om steile hellingen of stilstand op een hete weg te overleven. Kachelkraan op maximum, ventilatie op de voorrruit en dan met de fan aangezet gewoon doorgaan. Toen nog met de 6 bladige metalen fan erin. Zoiets kan natuurlijk alleen met de kap omlaag, anders steek je de moord in de wagen...

Tot zo'n 35 graden max werkt een zware electrische fan zoals mijn 13"exemplaar voldoende om de mechanische fan weg te laten, ga je richting de 40 graden of hoger kan je eigenlijk niet zonder die mechanische fan en komt de electrische vanzelf in. Ik heb nog even drie foto's hier toegevoegd: het afstelrecept van Kenlowe voor hun thermostaat en een foto van een alternatieve unit, die ik rechtstreeks in China heb besteld voor maar €16 inclusief verzending. Bestel je hem via die Accuspark vertegenwoordigers of bij Limora kost hij €25 exclusief verzending! Ook nog een plaatje van die vroegere overrideschakelaar van Kenlowe, die je kan vervangen door een losse schakelaar en lamphouder. Schema ervan met relais hou je van me tegoed
correcte afstelling van een koelingsthermostaat
correcte afstelling van een koelingsthermostaat
prima alternatief zij het zonder montagebeugelttje
prima alternatief zij het zonder montagebeugelttje
s-l300.jpg (21.7 KiB) 5381 keer bekeken
KEnlowe ov erride schakelaar met lampindicatie
KEnlowe ov erride schakelaar met lampindicatie
Img_0136.jpg (53.24 KiB) 5381 keer bekeken

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#7
Géén dank, je zegt het maar als je een electrisch schema wenst. Zlef kies ik er voor dat met afgeschakelde motor ook de electrische fan uit staat, omdat je zo nooit met leeggetrokken accu komt te staan als de override schakelaar of thermostaat per ongeluk aan blijft staan. In veel moderne auto's hoor je de fan(s) nog loeien na het afschakelen van de motor: dat is weinig zinvol, want de waterpomp draait toch niet meer......

Ik koos er voor thermostaat en overrideschakelaar naar aarde/massa te laten schakelen zoals Kenlowe dat zo koos en met het relais juist de plusleiding van de fan naar accu te schakelen. Dit bespaart je via de carosserie als nulleiding twee draden naar je overrideschakelaar en fan toe

Re: Elektrische fan tbv Italië trip

#9
We kennen allemaal de vele ontwerpfouten rond de MGF en dat van de koeling van de K motor in 4 cylinder versie in het bijzonder. Niet het meest gelukkige voorbeeld voor een afweging rond koelsystemen lijkt me zo. In "my other car" de Citroën Saxo 1.4 i slaat de fan gelukkig gelijk af bij afgezet contact en dat schijnt bij méér Citroen's zo te zijn herinner ik me van mijn leasewagens BX 1.6TRI, twee types Xantia en de C5. :D

PS Die moderne wagens zitten steeds voller met plasticplaten in de motorruimten, ik weet nog wel wat voor een gehannes het daarmee was om een H4 koplamp in mijn C5 te verwisselen. Ik kan me voorstellen dat met al dat loze plastic daar soms de koeling sterk onder lijdt. :o