Re: demonteren

#2
De sierstrips zijn redelijk gemakkelijk te verwijderen.
De schroeven die je aan de binnenkant zitten verwijderen, maar dit is niet alles.
De strippen zitten geklemd over een soort ringen (lijken op kleine knoopjes) die weer met een popnagel vastzitten op de zijschermen en deuren.
Met een dunnen schroevendraaier kan je ze heel voorzichtig los klikken.
Let wel op dat je de lak niet beschadigd.
Succes.

Gr,
Jaap

Re: demonteren

#4
een goedenavond , ik zou geen schroevendraaiers of andere ijzeren gereedschappen gebruiken voor dit karwei,je vernielt de verflaag onherroepelijk,het is verstandig om kunststof sierlijsten verwijderaars te gebruiken , dan de minste of geen last van beschadigingen van de lak ,ze zijn bij een goede ijzerwaren zaak te koop of op de jaarlijkse M.G. beurs gr. Wim

Re: demonteren

#5
Even de volgende tips en hoewel niet aangegeven moet het hier om een B gaan. Die strips zitten aan de uitersten zowel aan voor- als achterzijde vast d.m.v. kleine plaatjes die in de geul passen en met korte tapeindjes door voor- en achterspatbord gaan en met moertjes aan de andere zijde vastzitten. De rest van de wagen, dus op zowel voor- als achterspatbord en de deur zitten speciale popnagels waar de stripdelen overheen gedrukt worden. De bestaande strippen zijn het makkelijkst te verwijderen als de schaaltjes van die popnagels al verroest zijn, is dat nog niet het geval moet je voorzichtig handelen. Zoals eerder vermeld géén metalen schroevendraaier of spijkerlichter gebruiken dan gaat de lak er aan. Dan stuk voor stuk de oude popnagels verwijderen door ze op te boren, een precies karweitje waar je met de boor niet moet uitschieten! Voor dat de nieuwe popnagels erin gaan ze even in iets tegen roestvorming dopen en de schok die optreedt als de schaft van die popnagel door het trekken van de popnageltang afbreekt zien te dempen. Bijvoorbeeld door de tang met een vlakke hand stevig vast te houden. Zo komen er geen deuken in de carosserieplaat te zitten. Het tweede moment dat die deuken kunnen optreden is bij het over de schotels van de nieuwe nagels drukken van de nieuwe lijsten. Sommigen slaan met vlakke hand die strip over de nagels heen. Zit die ook maar ietsje scheef t.o.v. de nagel komt er geheid een deuk in je carosserie. Je kan beter de lijst iets torderen, hem aan de bovenzijde al om die schotelrand plaatsen en dan met de hand (doek eromheen houden) en dan de onderzijde over de schotel douwen. O ja: mochten die plaatjes aan de uiterste einden niet goed meer zijn, dan gewoon vernieuwen zo duur zijn ze niet :!:

Re: demonteren

#6
hartstikke bedankt jullie hebben het me hele maal uitgelegd hoe het zit en dan het weer het bevestigen van de strip is ook weer een risico begrijp ik dus voorzichtig aan ,ja ik zal heus wel meer tegen komen wat niet 123 zo maar gaat ja het ging over een mgb van 75 rubberen bumper ,

Re: demonteren

#7
Beste 990449,
Allereerst, zet even je naam onder je topic dat is wel zo vriendelijk

Het bevestigen van de chromen strippen gaat heel makkelijk; nadat je de bevestigingsnagels vast heb geklonken strijk je wat vet aan de binnenkant van de strippen. Met een werkhandschoen aan schuif je ze (het gaat iets zwaar) over de nagels heen. Het laatste gaatje is voor en zet je vast met het bewuste T-boutje.
Voor de deuren: naar het midden schuiven, dan het T-boutje en doorschuiven naar het einde. Dit doe ik al jaren op deze manier.

Succes Henny Beumer
cron