dubbel brandstoffilter

#1
Beste MG club leden,

Mijn MGB tourer 1977 beschikt over twee brandstoffilters(US formaat). Een zoals bekend in de motorruimte voor de carburateurs maar ook een onder de wagen direct bij de benzinepomp. Ik kan ook nergens in documentatie hierover iets vinden. Wie weet of dit standaard is of dat hiervoor mogelijke andere redenen kunnen zijn.
ps. bij de wagen zijn destijds alle USA emissie eisen verwijderd.Mogelijk heeft dit er iets mee van doen.

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: dubbel brandstoffilter

#2
Er zijn veel aanhangers van het plaatsen van zowel een filter vóór de pomp als erna, waarbij die vóór de pomp een iets grovere werking heeft dan die erna (uit te drukken tot in welke deeltjes grootte in micron wordt doorgelaten, bv die grove op 70 micron en die fijne op een veel lagere 25 micron) Vraag me niet waar ik kan vinden welk filter nu welke micronwaarde heeft, dat schijnen onze USA bezitters wel te kunnen vinden.

Weet dat als je de oorspronkelijke benzinepompkeuze voor SU's volgt het verstopt raken van dat grove filter in de aanzuigleiding je een kapotte pomp oplevert, de SU blijft dan continue stroom trekken en geeft de geest. Officieel adviseert SU dan ook géén filter in de aanzuigleiding te monteren. Andere merken als Hardi hebben daar overigens weer géén last van en geven juist wèl aan om zo'n filter aan te brengen. Zelf ben ik overigens overgestapt van een SU met contactpunten naar een vol-electronische Hardi en heb toch dat extra filter niet geplaatst

Kortom ik heb mijn B zo gelaten als hij met de SU pump was: géén extra filter dus. Als USA B had en heeft hij wel altijd een filter dichtbij de carburateurs en die vernieuw ik zo om het jaar. Je kan ook kijken hoe donker die wordt, maar gezien de lage kosten vind ik het wel prima zo