motor draait rond, slaat niet aan te lage spanning

#1
Mijn MGB LE 1979 heeft ruim 2 jaar stil gestaan waarbij de accu was losgekoppeld.

Na koppelen accu en contactsleutel om, géén dashboard verlichting en géén benzinepompgeluiden. Normaliter flikkert startlampje totdat de benzinefilter helemaal is volgepompt, nu in 't geheel niet.

De motor wordt wel goed rondgedraaid, "belt"verlichting gaat aan maar de motor slaat niet aan.Ja, er zit benzine in de tank :D en de verlichting doet het ook.

Waarom geen dashboard verlichting en waarom geen activerende benzinepomp ?!?

Iemand een suggestie.

Re: motor draait rond, slaat niet aan te lage spanning

#2
Is het een amerikaanse of europesche LE, de voeding voor de benzineomp verschilt tussen die twee uitvoeringen.
Paar tests die je kunt uitvoeren en die wellicht helpen bij het verder zoeken .Aan de 3e zekering in het zekeringkastje zitten 3 bruin witte draden.
Check of daar spanning op komt als je het contact aanzet.(multimeter of proeflampje tussen dat punt en de massa)

Trek een bougiekabel los,zet er een reservebougie (metaal van bougie tegen de massa) in en kijk of die vonkt als je start, dan weet je of het alleen in de voeding van de benzinepomp of in een groter deel van het circuit zit. zonder benzinetoevoer start hij ook niet al vonkt hij wel.

Dat je dashboard verlichting ook niet brandt is vreemd, die wordt gevoed vanaf de lichtschakelaar, de benzinepomp vanaf het contactslot. beide schakelaars hebben 12 volt rechtstreeks van de accu. Massaprobleem?

Je zegt dat de verlichting wel brandt, geldt dat ook voor de nummerplaatverlichting? en evt achteruitrijlicht? die zitten op dezelfde massa als de benzinepomp.


Met de resultaten van deze tests krijgen we meer inzicht in het probleem

hopelijk helpt dit een beetje

Bert

Re: motor draait rond, slaat niet aan te lage spanning

#3
Dank voor de suggesties.
Met dashboardverlichting bedoelde ik het dynamolampje. Het is een USA LE-versie.
Uiteindelijk er voor gekozen de bedrading richting brandstofpomp te checken.
Draad bij de brandstofpomp heeft spanning bij contact aan maar de pomp wordt niet geactiveerd.
Denk dat ik op zoek ga naar een nieuwe brandstofpomp met toch ook nog een check voor de suggestie controle kentekenplaatverlichting i.v.m. de massa.

Re: motor draait rond, slaat niet aan te lage spanning

#5
Latere types van de B hadden een relais tussen de contactschakelaar en de rest van de bedrading, de startcircuits uitgezonderd. Misschien dat daar wat loos mee is, relaiscontacten oxyderen in de loop van de tijd bij stilstand. Als de benzinpomp spanning krijgt, moet de ontsteking en het laadwaarschuwingslampje dat ook krijgen, het is hetzelfde circuit. Dashboard verlichting komt pas op als de lichtschakelaar aanstaat, die zit continue onder spanning en zou niet afhankelijk moeten zijn van de stand van de contactschakelaar. Branden de koplampen en achterlichten hierop wel?

Zowieso is lange stilstand een uitdaging voor al die kabelverbindingen, stapsgewijze de diverse voedingspunten vanaf de diverse zekeringenhouders met een testlamp nalopen is de makkelijkste manier om e.e.a. te testen. Multimeter kan ook, maar is minder snel en dus eenduidig op ja/nee spanning