Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#2
Ooit op mijn allereerste 2CV met dynamo zat de ampère meter tussen de voedingsaansluitingen op de dynamo en de accu. Met lichten aan en niet draaiende motor gind de wijzer naar links, de ontlaadzijde. Met een opladende dynamo naar rechts en als de accu vol was dicht bij het midden. Echte stroomwaarden gaf die primitieve techniek echter niet weer, mijn 1957 2CV had echt de meest simpele techniek aan boord.

Volgens mij moet je dat aansluiten bij een MG met een dynamo ook zo doen, dus de dikke bruine draad die vanaf de startmotor naar de voedingaansluiting op de dynamo (en pas later dus de alternator) loopt moet onderbroken worden om over de ampèremeter heen en terug te leiden. Smith amperemeters hebben natuurlijk een schaalverdeling waarop je absolute stroomwaardes aan af kan lezen.

Wie weet staat er wat over in Astley's boek over electrische systemen van de MGB; anders eens op MG Experience kijken zou ik zeggen :)
Ik vond al iets over ammeters voor de MG Midget, het principe is natuurlijk hetzelfde: https://www.mgexp.com/phorum/read.php?3,1760634

PS Natuurlijk is een ampère meter zinloos bij alternators, daar zet je eventueel een Voltmeter gewoon parallel over de voedingsaansluiting en massa. Het meest meest nauwkeurig is dan ook hier het voedingspunt op de alternator, maar een cigarette-aansteker punt zit er niet ver onder.
Een stroommeter op een alternatorwagen zetten levert weinig info over de goede laadwerking, een voltmeter daarentegen juist wel

Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#3
dag Don,

Omdat ik jou al meerdere keren op dit forum, en ook op de MG experience zag langskomen in reactie op interessante technische topics (waarvoor ik jou als aspirant-techneut hartelijk dank zeg) hierbij mijn vraag.

Waarom is een ampèremeter in combinatie met een alternator zinloos? (heb altijd begrepen dat domme vragen niet bestaan ;)

Heb zelf op mijn 1970 mgb gt overigens een schitterende Smiths voltmeter (met al die kleurtjes) zitten die keurig aangeeft wat mijn accu uitvoert. Ik geloof dat ik niet meer zonder zou willen. Daarom heb ik een 2e splinternieuw exemplaar liggen die op mijn 1980 B tourer moet komen.

Bedankt
Ger

Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#5
180045 schreef:
12 sep 2018, 13:59
dag Don,

Omdat ik jou al meerdere keren op dit forum, en ook op de MG experience zag langskomen in reactie op interessante technische topics (waarvoor ik jou als aspirant-techneut hartelijk dank zeg) hierbij mijn vraag.

Waarom is een ampèremeter in combinatie met een alternator zinloos? (heb altijd begrepen dat domme vragen niet bestaan ;)
Anders dan het laadgedrag?

Heb zelf op mijn 1970 mgb gt overigens een schitterende Smiths voltmeter (met al die kleurtjes) zitten die keurig aangeeft wat mijn accu uitvoert. Ik geloof dat ik niet meer zonder zou willen. Daarom heb ik een 2e splinternieuw exemplaar liggen die op mijn 1980 B tourer moet komen.

Ben trouwens gek op gekleurde klokjes op mijn dashboard dus hij zit naast mijn evenzo kleurige vacuummeter.

Bedankt
Ger

Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#6
Een alternator laadt spanningsgestuurd de accu op, aan de maximale spanningswaarde van minimaal 14,3 tot 14,7 Volt kan je aflezen of hij nog goed werkt. Bij het opladen loopt de accuspanning op en de laadstroom terug, uiteindelijk tot bijna nul. De afgegeven stroom is dus een afgeleide van het spanningsverschil, maar de maximale waarde ervan hangt af het model. De hoogst haalbare stroom van de Lucas serie voor de B kent de 18ACR. Wil je veel apparatuur voeden naast de normale stroomgebruikers in je auto heb je een ander model nodig zoals de CS130 (vergt wel dikkere draden vanaf die alternator). Als de accu vol is kan je dat aan de spanningswaarde op een voltmeter aflezen.

Dynamo's worden juist stroomgestuurd geregeld en anders dan bij de meeste alternators betekent dat een aparte regelunit. Die unit moet ervoor zorgen dat de accuspanning niet de maximaal toelaatbare waarde overschrijdt. Als de accu vol is daalt de stroom ook hier naar bijna nul, maar hoe hoog de voltage op de accu dan is kan je uit stroommeter weer niet aflezen. Dat zou twee meters tegelijk vergen.

PS De reden dat veel oldtimerbezitters de dynamo alsnog door een alternator vervangen is om die soms lastig in te stellen, kwetsbare regelunit kwijt te raken (een alternator heeft zijn electronische regelcircuit ingebouwd en die werkt prima zolang hij niet defect is en behoeft geen instelling). Verder slijten de collectoren van dynamo's en de erop rustende koolborstels vele malen sneller dan de sliprings en borstels van een alternator. Collectoren afdraaien en koolborstels vervangen kennen we nu alleen maar nog bij startmotoren als noodzaak en die draaien vele malen minder rond....

Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#10
Ik zou het niet doen, een amperemeter aansluiten.

Het is vragen om moeilijkheden.
De bedoeling hiervan is dat "alle" stroom van/naar de accu gemeten wordt, behalve die naar de startmotor.
Dat betekent dus dat 'ergens' een aansluiting moet worden verbroken en dan daarvandaan twee dikke draden naar/van de amperemeter moeten worden verlegd.
Met alle risico's van beschadigen van de isolatie en kortsluiting, slechte contacten enzovoorts.
En de elektrische installatie van onze MG's heeft toch al niet een reputatie van betrouwbaarheid.

Ik raad het je sterk af!

Re: aansluiten ampere meter mgb 1964

#11
Ik zou het niet doen, een amperemeter aansluiten.

Het is vragen om moeilijkheden.
De bedoeling hiervan is dat "alle" stroom van/naar de accu gemeten wordt, behalve die naar de startmotor.
Dat betekent dus dat 'ergens' een aansluiting moet worden verbroken en dan daarvandaan twee dikke draden naar/van de amperemeter moeten worden verlegd.
Met alle risico's van beschadigen van de isolatie en kortsluiting, slechte contacten enzovoorts.
En de elektrische installatie van onze MG's heeft toch al niet een reputatie van betrouwbaarheid.

Ik raad het je sterk af!