Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#2
090142 schreef:Beste leden,

tot en met gisteren deed mijn brandstofpomp het prima in mijn B-bj '77. Nu weet hij niet meer van ophouden, zelf denk ik aan een lek membraam of non-returnvalve. wie heeft ervaring met pompjes?
groet, Dirk
Als een pomp blijft tikken kan hij kennelijk geen druk opbouwen. Dus je hebt gelijk met je twee mogelijkheden, een lekke klep of membraan. Ook met een lege benzinetank blijft hij maar tikken, ik neem aan dat je dat als eerste hebt gecheckt :lol: . Zou hij helemaal niet tikken dan gaat het om het contact en zijn afstelling, maar daar is hier dus geen sprake van.

Helaas is wel wat aan die afstelling en de kwaliteit van die contacten te doen (John Twist heeft er een grappige video over http://www.youtube.com/watch?v=_VGQPg15 ... 1C&index=5 ), maar een lek membraan zou je moeten vervangen en een klep houdt er ook niet zomaar mee op. Zou een klep vast zitten en maak je hem los, kan die zo wéér falen. Omdat zowel John Twist al zegt dat pompen verdraaid onvoorspelbare dingen zijn als ook gezien mijn eigen ervaring op dat punt is vervanging van de hele pomp m.i. de beste aanpak. Je kan dan gelijk naar een ander, elektronisch werkende pomp gaan, zie het oude forum voor het part number van Hans Geertse.

Zelf ben ik bij het oude type pomp gebleven, zij het dat ik sinds 1978 nu al aan het derde exemplaar toe ben (oorspronkelijke dus tweemaal vervangen). Heb je een goede en komt er geen vuil op de contacten, doen ze het jarenlang. Ik had op vakantie altijd een reservepomp bij me: nóóit nodig gehad. Dat heb je met die griezelverhalen over altijd weigerende pompen, je gaat er op den duur in geloven 8-)

Twee tips nog: op de oorspronkelijke plek kan er stof in de kap komen als de slangetjes die naar de bagageruimte leiden niet worden aangesloten. Op de latere plek, met de kap in de bagageruimte stekende heb je daar veel minder last van. Ik weet niet zeker of in 1977 de pomp al in de bagageruimte uitkwam. Verder bij het vervangen van de pomp altijd die dunne pakkingsringetjes onder de twee wartels vervangen of desnoods bij het losdraaien héél voorzichtig zijn om de oude niet te beschadigen.

Als je toch bezig bent, gelijk kijken of die rubber aan- en afvoerslangen naar de metalen brandstofleidingen en hun slangklemmen nog OK zijn. En niet te vergeten: zorgen dat de tank eerst wordt leeggemaakt door te hevelen of de aanvoerslang in een jerrycan te hangen. Benzinedampen zijn ongezond :o

Veel succes :-D on

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#3
Hoi Dirk/Don

Mogelijk is er op een of andere manier een luchtbel in het systeem gekomen.Maak de benzine toevoer bij de carb.los.
Plaats een opvang bakje en laat de pomp lopen.Gaat de benzine in het begin moeizaam stromen en gaat dit na een minuut
beter , dan is er inderdaad sprake van lucht.Je weet dan ook dat de pomp het nog doet.
Als je de slang nu weer connect is de kans groot dat de pomp het weer als vanouds doet.
Komt er niets uit de slang dan is de pomp technisch niet in orde,zoals je reeds zelf aangaf , b.v. membraam.
Een goede vervangingspomp is de Duitse Quinten en Hezel pomp. Heb door verbl. in buitenland momenteel geen part nr . voor je.


Groet
Hans Geertse

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#4
Don en Hans,

Hartelijk dank voor de snelle en nuttige reacties, morgen zal ik de pomp eens laten draaien met de slang in een kannetje zodat mogelijke luchtbellen kunnen ontsnappen.
De Q&H pomp waarover Don sprak en die Hans noemde op het öude forum" (helaas ter ziele!) daarvan vond ik het partnummer ook op dat forum. De firma Quinten en Hazell word ook in Nederland vertegenwoordigd, in Nieuwegein, echter was niet op voorraad.
Wordt vervolgd,
groet, Dirk

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#5
brandstofpompje laten pompen met slang in kannetje, direct opbrengst en voldoende, als ik de slang dichthoud en de pomp laat werken hoor je de pomp toch in werking. Mijn voorlopige conclusie is dat het membraam heel is, gezien de opbrengst en waarschijnlijk de non-returnvalve niet sluit. (vuiltje??)
Dus toch maar een ander pompje aanschaffen lijkt me, ik heb ook geen idee hoe lang deze er al in zit en een nieuwe geeft toch een gerust gevoel !
groet, Dirk

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#6
Hoi Dirk

De pomp werkt dus nog goed.Kans is groot dat als je weer gaat rijden de zaak schoon spoelt.

Op de pomp staat aan de perszijde het woord TOP.Dit moet naar boven zijn gericht.
Zo niet dan is het mogelijk dat er een rest lucht in de pomp aanwezig blijft.

Een goede nieuwe pomp op voorraad kan nooit geen kwaad.
In geval van direct voorhanden. Neem ook gelijk 4 nieuwe fiber[of o ring[ afdichtings ringen erbij voor hermontage
van de banjo,s waar de slangen op bevestigd zitten.

Groet
Hans

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#8
090142 schreef:jaja, de pomp weet weer van ophouden! Na een flinke rit is n.m.m. de pomp inwendig goed doorgespoeld en het probleem is :lol: weer verholpen.
E.e.a. werkt weer als nieuw!
gr Dirk
Gefeliciteerd! Hoewel niet als domper bedoeld toch een suggestie voor de nabije toekomst: het kan geen kwaad om een smal stukje triplex oid paraat te houden voor als het verschijnsel mocht terugkeren.

Ik heb in de periode voorafgaande aan mijn derde pomp, nummer twee meermalen na lange stilstand weten te reanimeren door met een smal stuk triplex langs de accu een tik op het huis te geven. Dan ging hij weer maanden lang vrolijk tikkend aan de slag en ik hoefde er niet voor onder de auto te liggen.

Better safe than sorry? :)

Re: brandstofpomp weet niet van ophouden!

#10
hai Don,

dank voor je tip, echter, de B is zeer regelmatig in bedrijf dus ik heb de pomp niet hoeven te "reanimeren"! De klacht die het meest wordt gehoord is een niet meer werkende pomp .
Groet,
Dirk

by the way, de laatste reactie om een filter tussen tank en pomp te plaatsen lijkt me een goeie!
cron