Cooling fan mgb 1977

#1
Hallo,

Ik wil graag een wijze raad.
Ik heb mijn Motor van mijn MGB GT van 1977 (rhd) bij een revisiebedrijf liggen.
Volgende week is ie weer klaar.
Dan gaat het inbouwen weer beginnen.
Ik zit met een vraag....
Op mijn MG zit een pietepeuterig klein ventilatorretje met maar 3 blaadjes.
Deze zit ook nog voor de radiator gemonteerd. Dit is volgens de boeken wel origineel, echter ik heb mijn twijfel bij de effectiviteit van dit systeempje.
met mijn oude motor liep de temperatuur wel op bij langere tijd stilstaan.
Weet iemand of de ventilators die wel eens aangeboden worden op internet goed zijn.
En zouden deze effectiever zijn dan het origineel ???
Worden deze fan's dan achter de radiator gemonteerd i.p.v. Van voor zoals. In mijn huidige situatie ?

Dank je jullie reactie

Groet Ton Vos

Re: Cooling fan mgb 1977

#3
Hoi Francis,

Frank heeft de fan achter de radiator zitten volgens mij direct op de motor aangesloten .
Ik heb hem voor de radiator met een electronisch motortje .
Of heeft frank ook een elechtische fan ??
Waar heeft ie dat ding gekocht ??

Alles goed verder ???

Groet Ton

Re: Cooling fan mgb 1977

#5
120049 schreef:Hallo,

Ik wil graag een wijze raad.
Ik heb mijn Motor van mijn MGB GT van 1977 (rhd) bij een revisiebedrijf liggen.
Volgende week is ie weer klaar.
Dan gaat het inbouwen weer beginnen.
Ik zit met een vraag....
Op mijn MG zit een pietepeuterig klein ventilatorretje met maar 3 blaadjes.
Deze zit ook nog voor de radiator gemonteerd. Dit is volgens de boeken wel origineel, echter ik heb mijn twijfel bij de effectiviteit van dit systeempje.
met mijn oude motor liep de temperatuur wel op bij langere tijd stilstaan.
Weet iemand of de ventilators die wel eens aangeboden worden op internet goed zijn.
En zouden deze effectiever zijn dan het origineel ???
Worden deze fan's dan achter de radiator gemonteerd i.p.v. Van voor zoals. In mijn huidige situatie ?

Dank je jullie reactie

Groet Ton Vos
Het is bekend dat de latere MG's met maar één ventilator niet ruim in hun koeling zaten. Voor de Amerikaanse markt werden er daarom altijd standaard twee van gemonteerd. Verder wil die thermostaat wel eens stuk gaan, oorspronkelijk moest hij de stroom zelf schakelen en zat er géén relais tussen. Ik zou als ik jou was of overstappen naar een dubbele fan-opzet of één andere, maar wel fors grotere fan.

Alternatieven zijn er genoeg, grotere Kenlowe fans zijn er zowel in een uitvoering vóór de radiator als er achter. Volgens mij zit er in een latere B voldoende ruimte tussen waterpomp en de radiateur om hem erachter te plaatsen. Op het oude forum stond ergens ook een idee om daar de fan van een Saab voor te kiezen, ook met plaatsing achter de radiator. Verder voldeden ook Citroen BX en Rover 214 fans. Bij al deze opties wel een relais tussen de originele thermostaat en deze fan plaatsen, dat is wel zo veilig. :idea:

Mijn ervaring met de Kenlowe en zijn eigen thermostaat/schakelaar combi, is dat die het wel zonder tussengeschakeld relais jarenlang uithoudt, maar dat de constructie ervan met zijn eigen voeler onder de bovenste radiatorslang door daarentegen weer kwetsbaar is. De Kenlowe thermostaat is overigens regelbaar, de originele thermostaat in de radiator juist weer niet.
Alles heeft zo zijn voor en tegen en wat nu het meest wijze is....? :-D on

NB Bij de Kenlowe fan wordt of werd standaard een schakelaar met verklikkerlamp erin meegeleverd om handmatig de thermostaat te overbruggen. Heb ik zelf wel handig gevonden bij het rijden in héél hete streken en/of bergopwaarts. Hou je de originele thermostaat aan, zou je een eigen schakelaar voor het overbruggen van de thermostaat als extra kunnen aanbrengen.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 23 feb 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Cooling fan mgb 1977

#6
Goedemiddag Don,

Dank voor je uitgebreide reactie.
Mijn voorkeur gaat uit naar de dubbele opzet.
Nu ik alles los heb liggen, ben ik met het huidige ventilatorretje aan meten geweest.
Maar volgens mij past het net niet om 2 fans te plaatsen voor de radiator.
Is is daar toch wel een mogelijkheid voor en heb ik niet goed gekeken ?
Er zitten wel extra gaatjes in het plaatdeel waar de fan aan bevestigd is, maar kan de fan dan niet vrij draaien,
Ik duik straks weer de garage in en ga er eens rustig voor zitten

Groet ton

Re: Cooling fan mgb 1977

#8
Dank je wel Steef!!
Hier heb ik iets aan.
Mag ik je misschien vragen of je een foto kunt maken, hoe de fan aan de linkerkant bevestigd is ?
Als het te veel moeite en tijd kost,
Zou ik anders eens mogen kijken bij jou MG ?
Nijkerk ligt vlak bij Voorthuizen

Prettige avond verder !!

Re: Cooling fan mgb 1977

#9
Op een RHD 1977 MGB(GT) is het niet mogelijk om een exemplaar aan de linkerzijde te monteren, zelfs niet wanneer de originele beugels uit een rubber bumper us market MGB gebruikt zouden worden.
Dit wordt veroorzaakt door het feit dat men voor de US market modellen in de chassisbalk welke langs de fan loopt een knik heeft gemaakt, llijkt wel op schade, zodat de fan vrij kan draaien. Zonder die knik loopt de eventueel links geplaats fan tegen die chassisbalk, ik bezit zowel 1978/79/80 US MGB en 1981 MGB UK-LE (rhd engelse markt) dus ik ken beiden auto's.

Ook ik heb met de engelse B een paar keer ervaren dat de temperatuurmeter hoger opliep dan dat ik van de andere auto's met
dubbele fans gewent bent, ik overweeg een revotec fan speciaal of rubber bumpers achter de radiateur te plaatsen.
Immers fans voor de radiator geven een wind schaduwbeeld op de radiateur een derhalve zou een fan achter de radiator beter zijn.
Overigens kan het wellicht ook geen kwaad om de radiateur eens goed te spoelen en daarmeer wellicht dichtslibbing te verwijderen.
Zelf heb ik bij een van de amerikaanse auto's het radiateurblok laten vervangen door een geupgrade welke dikker van formaat in het zelfdehuis is en ook dikkere kanalen e.d., dus een groter koeloppervlak.
Kost meer dan een taiwanse nieuwe radiateur welke ik niet echt aanraad, die zijn van een veel lichtere kaliteit dan de originele.

Indien je het hart van de oude laat vervangenen overweeg ook om het temperatuurmanchet bovenin dicht te laten lassen en
beneden naar de uitstoom aansluiting eenaansluitring (M19 of M21) te laten lassen zodat je een reguliere temp. voeler van de
automaterialen winkel kan monteren.

Re: Cooling fan mgb 1977

#10
Met de radiateur gemonteerd valt er helaas niet veel te zien van de ventilator montage.
Hierbij nog een foto van de door Rob genoemde deuk in de chassisbalk (ter plaatse van de vin omgezette felsrand) en een glimp van de montagebeugel.
Je kan natuurlijk altijd komen kijken, neem dan even kontakt op via "privéberichten", dan geef ik je mijn adres.
Groeten, Steef.
DSC07370.JPG
DSC07372.JPG
DSC07373.JPG

Re: Cooling fan mgb 1977

#11
110183 schreef:Met de radiateur gemonteerd valt er helaas niet veel te zien van de ventilator montage.
Hierbij nog een foto van de door Rob genoemde deuk in de chassisbalk (ter plaatse van de vin omgezette felsrand) en een glimp van de montagebeugel.
Je kan natuurlijk altijd komen kijken, neem dan even kontakt op via "privéberichten", dan geef ik je mijn adres.
Groeten, Steef.
DSC07370.JPG
DSC07372.JPG
DSC07373.JPG
Zo te zien is het een millimeterkwestie. Volgens mij zou je ook alle drie de bladen van die ene extra fan iets kunnen inkorten. Dat ziet geen hond :lol: Wel exact gelijk inkorten, want anders is de balancering niet correct meer.

Anderzijds, zelf zou ik bij zoveel ruimte achter de radiator eerder aan één fors grote fan de voorkeur geven. Bij mijn ouder type USA-B is die ruimte er tussen waterpomp en koelblok helaas niet.

Nogmaals: wat je ook kiest, een relais ter bescherming van dat thermostaatcontact sowieso erbij zetten!

Re: Cooling fan mgb 1977

#12
Goedenavond ,

Dank Steef voor de foto's en de moeite en tijd om ze posten.
Ik ga meten of het past.

Dank Don voor de aanvullende informatie.
Met deze wijze raden kan ik veel.

Dinsdag weer de garage in en meten.
Ik zal jullie laten weten wat het geworden is

Groet Ton

Re: Cooling fan mgb 1977

#14
Hallo,

De basis is inderdaad een schoon koel systeem. Daarnaast zijn alle aangedragen opties goed werkende. Op mijn eigen USA B zitten de dubbele fans zoals op de foto's van Steef. Wel heb ik een extra relais ingbouwd met een extra schakelaar op het dashboard om naast de thermostaat ook handmatig de fans in te schakelen.
In een vorig leven heb op een getuned 2.0 liter ford Pinto blok gewerkt met een forse Kenlow fan. Werkt ook uitstekend. Indien je deze weg wilt gaan, neem altijd de grootst mogelijke maat.


Mer vriendelijke groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder