brandstof 'lek' bij starten

#1
Hallo clubleden,
sinds 2011 ben ik in het bezit van een RHD MGB cabrio uit 1979 (US import).
Ik rijd er nog niet super veel mee maar ga wel in April in het oosten van het land meedoen aan een rally.

Maar voordat ik dat ga doen heb ik de volgende vraag.
De laatste keren dat ik startte en ging rijden merkte ik stoom/rook onder de motorkap. 1e keer heel weiningl, de 2e en 3e keer iets meer.
Nader onderzoek met zaklamp leverde op dat het lijkt dat bij het starten iets een beetje brandstof lekt. Het is aan de kant van mijn enkele weber carburateur dus ik vermoed dat het punt daar zit.

Ik gok op: of een overproductieve carburateur die lekt (of uitspuugd) of een lekkende pakking.
Iemand iets degelijks al eens meegemaakt? Ervaring met een dergelijk probleem? Kan ik het zelf herstellen?
Of is het advies: als de sodemieter naar de garage?

Alvast bedankt!

Jeroen

Re: brandstof 'lek' bij starten

#2
Dag Jeroen,

brandstoflekkage is een probleem wat je niet mag onderschatten. Meerdere mogelijkheden, vlotter die blijft hangen, lekkende pakking, pomp die niet stopt etc.
mjn advies: vraag een tweede persoon om naar de carburateur en omgeving te kijken en zet het contactslot aan maar niet starten. De benzinepomp gaat nu brandstof oppompen , kijk met een zaklantaarn naar sporen van lekkende brandstof, gebruik ook de neus! indien zichtbare lekkage ( zit er een brandstoffilter tussen de slang en de carburateur, losse slangklemmen misschien?) contact weer uit en indien mogelijk losse schroefjes van evt deksel vlotterkamer , slangklem etc vastzetten. Alles droog maken en opnieuw contact aan enz.
Het is niet verstandig om naar de garage te rijden als je de lekkage niet direct op kan lossen ivm overlopende carburateur en brandstof die dan op een heet spruitstuk kan lekken. Probeer in dat geval iemand inde omgeving te vinden die hulp kan bieden, ANWB-lid?
succes ermee.
gr Dirk

Re: brandstof 'lek' bij starten

#4
Een brandstoflek bij je carburateur, moet je inderdaad absoluut niet onderschatten!
En zoals in eerder antwoord al vermeld, alleen contact aan, niet echt starten.
Maar stoom en rook? dat hoort niet bij brandstoflekkage, zeker niet bij een koude motor, eerder een fikse benzinestank.
Ik ben niet bekend met Weber carburateurs, maar zou in elk geval ook het koelwater circuit checken, zit er een carburateur verwarming op via koelwater, lekt er een vriesprop in de motor?
Begin eens te kijken naar je koelvloeistofnivo, is dat helemaal op orde?

Bert

Re: brandstof 'lek' bij starten

#6
Het probleem is nog niet opgelost maar ik heb wel de volgende situatie.

Na telefonisch consult met de garage (MG workshop in Monster) lijkt het probleem te zitten in een 'versleten' naald in de carburateur. Schijnt vaker te gebeuren met de moderne brandstoffen.
Ik heb de volgende tip gekregen:
1) voeg loodadditief toe aan de brandstof. Waarschijnlijk lost dat het probleem gedeeltelijk op.
2) voor de lange termijn: woensdagochtend wordt de naald vervangen, kan er dan zelfs op wachten!

Ik hoop dan het probleem niet meer te hebben! Vrijdag lekker rijden in het oosten des lands ;-)