achterbank MGB

#1
Goedendag,

het tapijt van mijn achterbank uit mijn 78 er mgb is slecht aan het worden en voor zover ik heb gezocht kan ik deze mat niet los kopen.
Het gaat mij toch echt te ver om een compleet tapijtset te kopen voor slechts 1 mat en daarom is mijn vraag past hier ook een achterbank van een gt in?

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: achterbank MGB

#2
Dag Gerrit,

Ik denk dat je wel zeker alleen een achterdek mat kunt kopen zonder aan een hele bekledingsset vast te zitten.
Ik heb 10 jaar geleden bij Hoffman in Leek een mooie zwarte achterdekmat gekocht.
Was toen op voorraad en kon zo meegenomen worden.
Telefonisch zijn ze bereikbaar: 0594-516604.
Ik denk dat men ook wel per post wil opsturen als je te ver weg woont om zelf op te halen.

Volgens mij past een B GT mat ook in een roadster.

Succes met je vernieuwing.
groet, Jos

Re: achterbank MGB

#4
090086 schreef:Goede vraag!
Ik lees dan ook graag even mee.
Ik weet dat Cees een Roadster had met een kinderstoeltje maar waarop die bevestigd was is me niet duidelijk.
Zelf heb ik jaren terug alweer een houten hulpstuk gemaakt dat over de tunnel heen paste, waardoor je een niet te groot kinderzitje op de achterplank kon zetten, dat achter op de plaat rustte en voor op dat hulpstuk. Vastgezet met een oude tweepuntsgordel die ik met bouten op de dwarsligger had bevestigd.

Inmiddels al weer jaren geleden verwijderd, de baby van toen is inmiddels 22 jaar oud en mij inmiddels fors "boven het hoofd gegroeid" Die past alleen nog maar achter het stuur met de stoel verder naar achteren :lol:

Re: achterbank MGB

#5
Ik heb inmiddels reactie van de RDW:
Geachte heer Gillisse,
U vraagt de RDW informatie over het vervangen van uw achterbank in de MGB Roadster.

Wanneer een gekentekend voertuig wordt gewijzigd is in veel gevallen een technische keuring noodzakelijk. De basis hiervoor is te vinden in de Regeling voertuigen, hoofdstuk 6. De Regeling Voertuigen vind u op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798. In dit hoofdstuk is omschreven welke wijziging tot een keuring bij de RDW leidt.

Algemeen geldt dat die toelatings- en permanente eisen welke geraakt worden door de uitgevoerde wijziging opnieuw beoordeeld moeten worden.

De wijziging is keuringsplichtig als:
• als er geen gebruik wordt gemaakt van de originele bevestigingspunten;
• als het gordelbevestigingspunt wordt verplaatst van stoel naar carrosserie of omgekeerd ;
• als het gordelbevestigingspunt op een andere wijze of in een andere richting wordt belast.
Er is geen keuringsplicht als er gebruikt wordt gemaakt van de originele bevestigingspunten van de stoelbevestiging en als gebruik wordt gemaakt van het originele bevestigingspunt van de gordelsluiting dat in de carrosserie is geplaatst. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van een verlengde stoelslede of draaiplateau tussen stoel en originele bevestigingspunten. En tenzij de gordelbevestigingspunt aan de originele stoel was bevestigd en aan de nieuw geplaatste stoel wordt bevestigd en op dezelfde wijze wordt belast.

Voertuigen met een datum eerste toelating van voor 01-01-1998
In alle gevallen, zowel keuringsplichtig als niet-keuringsplichtig geldt dat de vervangingsstoel moet voldoen aan de permanente eisen. Deze zijn vergelijkbaar aan de APK eisen en staan beschreven in de Regeling voertuigen. De Regeling voertuigen kunt u vinden op de volgende website:

Formaat zitplaats
Een zitplaats is een constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon. Bij banken telt elke ruimte met een breedte van ten minste 40 cm, gemeten ter hoogte van het zitkussen als één zitplaats.
• wanneer de bank zodanige kenmerken heeft dat men niet op een natuurlijke wijze kan zitten, zoals door de aanwezigheid van een vaste consolebox, een onbekleed gedeelte of een interieurafwerking -die het normale zitoppervlak onderbreekt- telt dit gedeelte niet als zitplaats.
• wanneer de voeten van een persoon niet op natuurlijke wijze direct voor de veronderstelde zitplaats kunnen worden geplaatst telt dit gedeelte niet als zitplaats
Vragen?
Heeft u verder nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 0900 07 39
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: achterbank MGB

#6
090086 schreef:
Voertuigen met een datum eerste toelating van voor 01-01-1998
Formaat zitplaats
Een zitplaats is een constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon. Bij banken telt elke ruimte met een breedte van ten minste 40 cm, gemeten ter hoogte van het zitkussen als één zitplaats.
• wanneer de bank zodanige kenmerken heeft dat men niet op een natuurlijke wijze kan zitten, zoals door de aanwezigheid van een vaste consolebox, een onbekleed gedeelte of een interieurafwerking -die het normale zitoppervlak onderbreekt- telt dit gedeelte niet als zitplaats.
• wanneer de voeten van een persoon niet op natuurlijke wijze direct voor de veronderstelde zitplaats kunnen worden geplaatst telt dit gedeelte niet als zitplaats
Vragen?
Maar goed dat ik in 1991 geen vragen aan de RDW heb gesteld, want dat kinderstoeltje van me was niet alleen te smal voor een volwassene, je kon er alleen als baby in zitten en de voetjes bleven netjes binnenboord. Eerder een ligplaats dan een zitplaats :D

Lijkt het alleen zo, of zijn we in Nederland de afgelopen jaren fors bureaucratisch doorgeslagen? :roll:

Re: achterbank MGB

#7
Volgens deze eisen is een MGB/C-GT ook louter een tweezitter. :lol:
Daar kan je ook niet nogmaal in zitten als volwassene.

Het antwoord van de RDW is overeenkomstig de huidige eisen e.d. het door Brussel gedicteerde programma,
thans staat op de kenteken welke worden afgegeven ook het aantal zitplaatsen.

Met Groeten
Rob

Re: achterbank MGB

#8
920143 schreef:Volgens deze eisen is een MGB/C-GT ook louter een tweezitter. :lol:
Daar kan je ook niet nogmaal in zitten als volwassene.

Het antwoord van de RDW is overeenkomstig de huidige eisen e.d. het door Brussel gedicteerde programma,
thans staat op het kentekenbewijs welke worden afgegeven ook het aantal zitplaatsen.

Met Groeten
Rob

Re: achterbank MGB

#9
920143 schreef:Volgens deze eisen is een MGB/C-GT ook louter een tweezitter. :lol:
Daar kan je ook niet nogmaal in zitten als volwassene.

Het antwoord van de RDW is overeenkomstig de huidige eisen e.d. het door Brussel gedicteerde programma,
thans staat op de kenteken welke worden afgegeven ook het aantal zitplaatsen.

Met Groeten
Rob
Dat betekent volgens mij dat je als volwassene eigenlijk niet meer op dat kleine achterbankje van de GT mag zitten en voor diverse andere sportwagens (Porsche 911 bv) geldt dat dan ook. De vraag is of kinderen dat nog wel mogen, want zo had B(L)MC dat voor de GT wel zo bedoeld. Die "Occasional seats" verliezen door Brussel vermoedelijk hun betekenis :cry:

Re: achterbank MGB

#10
020203 schreef:Dag Gerrit,

Ik denk dat je wel zeker alleen een achterdek mat kunt kopen zonder aan een hele bekledingsset vast te zitten.
Ik heb 10 jaar geleden bij Hoffman in Leek een mooie zwarte achterdekmat gekocht.
Was toen op voorraad en kon zo meegenomen worden.
Telefonisch zijn ze bereikbaar: 0594-516604.
Ik denk dat men ook wel per post wil opsturen als je te ver weg woont om zelf op te halen.

Volgens mij past een B GT mat ook in een roadster.

Succes met je vernieuwing.
groet, Jos

ik heb geinformeerd bij Hofman maar die geven te kennen dat ik alleen een complete set kan kopen.
Als je er goed over nadenk is dat eigenlijk te gek voor woorden, zo'n mat slijt sneller dan het vaste tapijt van de auto.
We zoeken verder naar een oplossing.
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest