OD bak inbouwen

#1
Ik heb een MGB, 1978, USA uitvoering. Daar ben ik enorm mee aan het sleutelen. Ik wil o.a. de bak vervangen door een OD bak. De 3e versnelling heeft de synchromeshring kapot, schakelen doe ik double clutch, eigenlijk geen probleem. Nu heb ik een OD bak op de kop getikt, ik denk uit een auto voor het rubber bumper tijdperk. In bouwen moet geen probleem zijn echter de verhoudingen van de overbrenging voor de teller kloppen dan niet meer.
Dus b.v. een andere teller of de tellerklok laten justeren. Of de bak openen en de nieuwere onderdelen inbouwen, als dat al past.
Natuurlijk barst ik van de vragen maar dit is een hot item voor mij.

Wat is de beste oplossing en kan ik nog voor meer verrassingen komen te staan.

Lex

Re: OD bak inbouwen

#2
Beste Lex

Welkom op het forum.
Om bij het begin te beginnen. Als je inderdaad een chroombumper O.D. bak heb aangeschaft voor inbouw in een rubberbumper
heb je 2 probleempjes. De bak vullen met olie moet je van te voren doen, want je kunt er nooit meer bij omdat een chroombumperbak de vulopening
aan de bovenkant heeft [met peilstok]en een rubberbumper aan de zijkant. Dus andersom is geen probleem.
Je kunt ook een gat in de rechter bovenkant van de tunnel maken vlak achter de middenconsole. Hier is een afplug dop voor te koop. Heb je gelijk de maat.

Dat de ratio van de teller niet klopt is juist, maar de juiste wormwieltjes zijn gemakkelijk te bestellen.
Voor de rest zijn de O.D,s inwendig het zelfde. Andere teller zal i.v.m. een andere dia. van de klok niet de juiste weg zijn.m

Als je verder niets van de historie van bak en O.D afweet neem je een gok met inbouwen.
Het minimale wat je kunt doen is beide olie keerringen vervangen. Bij de voorste[koppelingshuis] tevens de shims controleren.
De O.D reviseren of inspecteren zou een goede aanvulling hierop zijn. Als de O.D er goed uitziet is de bak meestal ook in orde.
Als er veel gruis etc. met aftappen van de olie uitkomt is dat ook al een indicatie . Ook de zeef van de O.D-[rechthoekig deksel aan de onderzijde]
kan al heel wat vertellen.

Tot zover o te overwegen.
Hans Geertse

Re: OD bak inbouwen

#3
Hans, bedankt voor de duidelijke info.

De keerringen ga ik zonder meer vervangen evenals het aanbrengen van het gat in de tunnel.
Het demonteren van de bak voor een inwendige inspectie lijkt me iets moeilijker. Speciaal gereedschap en zo.
Maar blijkt de bak een defect te vertonen kan de hele uit-in-bouw overnieuw.

Om de overbrenging van de teller te vervangen moet, denk ik, ook de bak gedeeltelijk open via de achterzijde.
Eigenlijk zou er een (hoek)overbrenging moeten bestaan die het verschil corrigeert.
Of misschien bestaat er een bedrijfje die de bestaande klok kan aanpassen.

Lex

Re: OD bak inbouwen

#4
Hoi Lex

Om de speedo gear in de O.D te vervangen moet deze van de bak af en uit elkaar.
De speedo gear zit na een afstandsring vrijwel direct achter het achterste lager.
Na het verwijderen van de aandrijfflens [Nodig om de achterste oliekeerring te vervangen] zie je dit lager zitten.
Weet niet of er gereedschap is om dit kogellager er uit te trekken.

Met een boutje zit de lockplate van de behuizing van de speedo pinion in de staart van de O.D.
Die kun je er voorzichtig zo uithalen. Bij een Croombumper O.D is deze speedo pinion wit of blauw met 21 tanden.
Een rubber bumper speedo heeft een rode kleur en 20 tanden.

In Breda is er een zeer goed bedrijf [Info Instruments]die een ratio tussenkastje in je kabel kan monteren. Dit stellen ze dan ter plekke in.
Hangt wel een prijskaartje aan van een paar honderd euro.

Ik kan, indien je deze route wil volgen ook een adres in de U.K aanreiken waar ze je klok om kunnen bouwen.
Dan moet je wel wat metingen verrichten en com. in het engels.

Heb een paar jaar geleden na inbouw van een 5 bak bij een midget de klok bij hen laten calibreren. Was prima gedaan met een zeer vriendelijk
prijskaartje.

Hans Geertse

Re: OD bak inbouwen

#5
Hoi Hans,

Dat is mooi gedetailleerde informatie,

Ik denk dat ik de overbrenging in de bak ga vervangen, dat ga ik proberen.

Blijft over het risico om een gebruikte bak in te bouwen zonder iets over de staat te weten.
Ik ga eerst zoals je al adviseerde kijken wat er uit de bak komt als ik hem aftap. En als de bal leeg is dan vul ik hem eerst met een heel dunne spoelolie.
Kan ik nog iets te weten komen over de bak als je het zijdeksel loshaalt?

Een totale demontage en inspectie en weer samenbouwen, zeg maar revisie, lijkt me een hele klus.
Of ik ga eerst oefenen op de bestaande bak.
Is er veel speciaal gereedschap nodig?

Lex van de Poll

Re: OD bak inbouwen

#6
Hoi Lex

Als je het voor de eerste keer doet, lijkt het een hele klus. Maar met een goede voorbereiding en logisch werken en denken
kom je een heel eind.
Schaf het werkplaats handboek van Haynes aan. Verdiep je in de werking van de bak en de O.D.
Heb je het april nummer van MG nieuws gelezen. Steef van de Brink geeft daar een goed verslag met veel foto.s van zijn O.D reparatie.
Ook een rubber bumper uitvoering.

Neem altijd foto.s voor je iets demonteerd. Dan komt het altijd weer goed.
Ook een partsboek om de goede onderdelen te bestellen is zeer waardevol.

Ik heb zelf wel wat gereedschap/hulpstukken gemaakt. Maar je kunt als je tegen een probleem oploopt
hier altijd een vraagstellen. Een micrometer en een diepte meter zijn welkome gereedschappen.

Spoel olie lijkt me niet zinvol. Het zijdeksel losmaken is altijd goed voor een visuele inspectie, en je kunt zien wat er gebeurd als je schakelt.

Hans Geertse

Re: OD bak inbouwen

#7
Hallo Hans,

alweer fantastische informatie, bedankt.

Ik ga eerst de speedo gear in de bak aanpassen, en visueel inspecteren via het zijdeksel en het overdrive deksel.
Kijken hoe dat allemaal gaat.
Ik heb zowel de Haynes als de British Leyland Repair Manual en de onderdeel catalogus van Limora, Moss en Anglo P.

Is er ergens te vinden waar het gat in de tunnel moet komen om de dipstick te bereiken?
Maar zo ver is het nog niet.

Groeten,

Lex van de Poll

Re: OD bak inbouwen

#8
Hoi Lex

Positie peilstokgat is nergens bekend.

Het gat is 48 mmm rond. Hier past de leverbare rub dop in.

Positie is na het weghalen van de middenconsole, waar o.a de radio inzit als volg.

In beeld komt nu een verbindinsplaat me een groot rechthoekig gat van 190x73 mm.

Vanuit het midden aan de onderkant van dit gat 35 mm naar rechts. Dan heb je een van de lijnen van het hart
van het p.st.gat.
Aan de achterkant van de verb.plaat vind je de andere hartlijn op 49 mm van deze.

Met een klein boortje en eventueel een flexibele boorslang aan de bovenkant van de tunnel via de linkerzijde een gaatje boren.
Als de oude bak verwijderd is kun je vanaf de onderzijde het gat defenitief maken.

Ik kan er een foto van maken en je toe sturen. Maar dan moet je me even een pb sturen.
Heb op dit forum nog nooit een foto geplaatst.

Groet
Hans