compressie

#1
Vandaag de compressie gemeten van mijn 1973 MGB, een lage compressie motor type 672Z.

120-115-120-120 psi

Nu heb ik ook de wet-test met olie gedaan en dan kom ik uit op alle cylinders met waarde rondom 150 psi. Nu vraag ik me af of 30 psi het normale verschil is tussen een droge en natte test want 120 psi is weliswaar een nette waarde voor een LC motor maar niet voor een HC motor: mijn motor zou namelijk ook omgebouwd kunnen zijn naar een HC motor want m.i. zou een LC nooit 150 psi kunnen halen af fabriek. En dan zijn de meetwaardes juist relatief slecht voor een HC. Kernvraag is dus of dit verschil in psi tussen nat en droog aannemelijk is zodat ik het verschil naar het type motor en oorzaak kan herleiden. Ik verbruik 1 liter op 1000 km en de test is warm uitgevoerd met gasklek open. Graag advies.

Sander

Re: compressie

#2
Bij deze carburateurs heeft bij een compressie test het openen van de gasklep geen enkele
invloed op de meting omdat er geen vacuum is en de demper met naald gewoon beneden blijft staan.

Het inspuiten van olie in de cilinder geeft bij deze test inderdaad hogere waardes maar is niet de manier
om een echte compressie test te doen. Bij deze test is alleen een warme motor belangrijk.

Als je bij jou HC motor de 150 PSI niet haalt maar wel 120 PSI [op alle 4 de cilinders gelijk] dan denk ik toch eerder aan
een LC motor. Je zou eens met een endoscoop in de verbrandings kamer kunnen kijken naar de vorm
van de bovenkant van de zuiger.

Hans Geertse

Re: compressie

#3
Dank je Hans voor je reactie.

Het ging mij erom of een verschil in droge en natte test (altijd) een verschil van ongeveer 30 psi oplevert wat erop zou wijzen dan mijn zuigerveren versleten of defect zijn. Met olie en dus goede zuigerveren (150 psi) zou wijzen op een HC motor aangezien een LC dit nooit zou halen, ook niet met goede zuigerveren lijkt mij.

gr. Sander