o.d.bak

#1
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een 4 vers.o.d.bak die bediend wordt door de ruitenwisserschakelaar in mijn (mgb. bj.71) mijn vraag is zit er een beveiliging op als je op of terug schakelt en je vergeet de overdrive uit te zetten ?
Alvast bedankt groetjes Piet.

Re: o.d.bak

#2
Nee Piet, zo'n beveiliging zit er niet op.
Zelf heb ik sinds dit voorjaar een overdrive en nog regelmatig een oeps!-momentje, als ik na een rotonde weer opschakel naar de derde versnelling...
Een manier om een automatische uitschakeling te bereiken, lijkt mij een schakelaar op het koppelingspedaal te monteren en deze een flip-flop (bistabiele multivibrator) schakeling te laten triggeren, welke de o.d. solenoid schakelt. Je moet dan ook van je overdrive schakelaar een moment schakelaar maken Een aardige uitdaging voor een electronica hobbyist, maar mij teveel moeite voor zo'n gering ongemak.
Sterkte, Steef.

Re: o.d.bak

#3
Hallo Steef,
Bedankt voor je reactie ,als ik jou goed begrijp dan zit je als je de o.d.vergeet met terug schakelen van.3 naar 2 wat laag in toeren en met 3 naar 4 ook ?maar dit heeft geen nadelige voor de bak? Ik ben ook niet van plan om er iets aan te dat doen dat is me veel te lastig nogmaals bedankt.
Groetjes Piet,

Re: o.d.bak

#4
Afhankelijk van het bouwjaar kan bij sommige bakken alleen in de vierde versnelling de o.d. ingeschakeld worden, bij andere in drie en vier.
Als je de overdrive niet uitschakelt, merk je bij terugschakelen niet veel.
Uitgaande van de eerste situatie zal bij het weer opschakelen naar vier de o.d. weer activeren en is de stap van drie naar vier-o.d. erg groot.
In het tweede geval activeert de o.d. al in drie en zit de sprong dus tussen twee en drie-o.d.
Het is echter totaal onschadelijk, in de lage versnellingen en de achteruit kan de o.d. niet activeren.
Groeten, Steef.

Re: o.d.bak

#6
In het bekende boek van Astley over "electrical systems on the MGB" zit een electrisch schema voor het veranderen van het normale gedrag van de OD. Zoals eerder aangegeven schakelt de OD altijd uit bij overgang van 4 naar 3 op latere B's en pas bij van 3 naar 2 in eerdere wagens, maar komt vanzelf weer op bij het weer opschakelen naar 4 of 3.

Die schakeling van Astley verandert dat automatisme, je moet de handel op het stuur of de knop op de versnellingspook weer heen en weer bewegen na het uitschakelen in lagere versnelling of stilstand om hem weer te activeren. Die onverwachte schok in 3 of 4 en de gedachte "o ja toch weer vergeten de OD uit te schakelen" ben je dan kwijt.

Het wordt er natuurlijk wel complexer van, dus je moet dat wel willen... :?

NB Ik heb een andere modificatie vanuit dat boek aangebracht: een startblokkering wanneer een versnelling is ingeschakeld door één extra relais aan te brengen. In Italie had ik dat nog niet, bijna heb ik toen de B tegen een paaltje op een parkeerterrein gezet :o Nu is het zo dat de eerste reactie op het afslaan van een in de versnelling staande motor niet wordt opgelost door de koppeling in te trappen en zo te herstarten want dat werkt niet meer. Ik vergeet dat wel eens en dat soort zaken krijg je wellicht bij een OD-modificatie óók. :oops: