Re: Rostyle vervangen door spaakwielen...

#2
Beste Ger

Mijn keus zou het niet meer zijn. Zeer duur en altijd gezeur. Veel poetswerk etc.
Zelf zou ik altijd voor 15 inch aluminium velgen gaan. Rijdt super . Staat goed en weinig onderhoud.

Voor spaakwielen geef ik als tip 15 inch en 72 spaaks. Dan heb je de sterkste maar ook de duurste wielen.
Je kunt er ook een leuke band op kwijt.

Succes
Hans Geertse

Re: Rostyle vervangen door spaakwielen...

#3
Zoals Hans ook al aangeeft, met spaakwielen ben je altijd bezig.
Let wel ik heb ook een MGB met 15" 72 spaaks chrome wielen (Dayton's geen indiase MSW prut met chroomfolie).
Ik zeg altijd "dagje rijden wordt gevolgd door een dagje poetsen" en "spaakwielen zijn mooi op iemand anders auto".
Naarnaast heb ik drie B's op 15" Minilite-imitatie wielen, die zijn makkelijk en snel schoon te houden en een goede keus in banden (185/65x15).
Ik denk dat het VERSCHIL in aanschaf van 5 spaakwielen, ombouwset voor spaakwielnaven en een set van 4 stuks 15" Minilites met banden meer dan Euro 1.000,00 is,
nog los van eventuele montage kosten als je dat niet zelf kan doen.
Bij Minilites kan je je oude rostyle nog steeds als reservewiel benutten, liefst eens kijken hoe oud de band is. Een reservewiel met band van 20 jaar oud is geen uitzondering.
Tevens een rostyle wiel met een 165/14 band ligt lager in de kofferbak dan een wiel met band 185 breedte van bijv. je 15" wiel.

Succes met je beslissing.

Re: Rostyle vervangen door spaakwielen...

#4
Nog een aanvullende tip

Een achteras voor stalen wielen is breder dan een orginele spaakwiel as.

Dacht dat er 2 verschillende spaakwiel conversie types waren. Dit t.o. v. de achteras. Als je niet de goede hebt ben je ook nog zeer beperkt in je banden keus.
Dit geld voor 14 inch maar zeker voor 15 inch. Of je moet wat meer ruimte creeren in de wielkast. Als je handig bent is dit allemaal te doen.

Hans Geertse

Re: Rostyle vervangen door spaakwielen...

#7
Hallo, even nog een invalshoek. Het balanceren van spaakwielen en de onrondheid en hoogteslag van veel van dit type velgen in de praktijk is een on-prettig nadeel. Ik heb nogal wat ervaring hiermee. Ik kan zelf wielen balanceren mbv. de JUISTE opspanmiddelen, maar je krijgt ze toch nooit zo mooi "rustig' als een lichtmetalen wiel zoals bv. een replica Minilite velg. Over het onderhoud is al gesproken.. Ik wens je veel succes en wijsheid!
Met vriendelijke groet, Ton Tulleken PS: het staat natuurlijk wel mooi!