laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#1
In het verleden eerder deze vraag gepost, maar daar is indertijd niet op gereageerd. Het is naar mijn mening ook iets vreemds, maar hopelijk weet iemand de oorzaak en eventueel hoe het te verhelpen. Het "probleem" is dat als de MG wordt gestart, het betreft een MG MGB 1973, Amerikaans model, het acculaad-lampje blijft branden. Het gaat pas uit als de motor +/- 2.500 tot 3.000 toeren heeft gelopen. Het gaat daarna ook niet meer uit, ook niet bij stationair z'n 900 toeren.

Nooit een lege accu, start altijd direct en ik heb geen idee waar het aan kan liggen dat het lampje niet direct uitgaat na het starten, laat staan dat ik er iets aan kan doen (heb bij stilstand de accu NIET aan een lader). Wel een hoofdstroom schakelaar. Dus dat ik de MG gebruik en terug zet voordat de accu leeg is, is niet zo.

Hopelijk heeft iemand een goed idee, alvast mijn dank.

Groet, Henk Opentij

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#2
Dat doet de mijne al sinds ik 'm heb, no worries.

Een wisselstroomdynamo heeft geen statische magneet, maar een elektromagneet. Die moet door de accu voorbekrachtigd worden bij het starten om magnetisch te worden. Zodra het magnetisch veld van de rotor voldoende is, houdt die zichzelf in stand totdat de motor gestopt wordt.

In principe zou het lampje uit moeten gaan bij zelfbekrachtiging van de dynamo. Als je een hogere draaisnelheid nodig hebt om het lampje "uit te laten gaan" is er mogelijk een velddiode in de dynamo wat minder. Het kan, denk ik, ook voorkomen als de weerstand van de bekabeling wat hoger wordt waardoor de zelfbekrachtiging pas bij een wat hogere spanning plaats vindt. Denk aan de overgangsweerstand op connectoren en contactslot of startrelais. Zo lang het laad-lampje uit gaat en de boordspanning grofweg boven de 13V of daaromtrent blijft bij draaiende motor is er m.i. niets aan de hand... gewoon even wat gas geven na het starten totdat het lampje uit gaat.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#4
Maar dan nog: zo hoort het niet te werken. Volgens mij moet er na een eerste inbedrijfstelling van een alternator altijd voldoende magnetisch veld in de rotor overblijven om het opkomen van de laadspanning zeker te stellen. En zelfs als dat ontbreekt, zal de via het waarschuwingslampje opgebouwde circuit een kleine stroom door de wikkelingen van de rotor veroorzaken en het hele proces doen opstarten.

Ergens verdenk ik de interne stroomregelaar in deze alternator ervan defect te zijn. Apart vervangen kan, maar nieuwe aftermarket Lucas types zijn relatief goedkoop, de 17ACR die ik 2 jaar geleden in Houten kocht was maar €67,50! De hoogste prijs daar was maar €75....

Ik zou een alternator van iemand anders er tijdelijk inzetten, verdwijnt dit verschijnsel, dan weet je wat je te doen staat. :)

NB Ik had er nog een liggen met wat versleten lager, maar verder een electrisch goede werking. Moet ik checken of hij er nog ligt?

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#6
Mischien wel handig om even een elementaire test te doen.
Vraag een helper om de auto te starten en gas te geven.
Sluit een multimeter in de volt stand aan tussen de accupolen.
Noteer de spanning van de accu
Start de auto met de volmeter aangesloten, en kijk wat de spanning is tussen de polen, terwijl het laadlampje nog brandt.
Geef dan gas totdat het laadlampje uitgaat en bekijk weer de spanning.
deze moet bij wat gasgeven oplopen tot ruim boven de 13.5 Volt maar minder dan pakweg 14.5 Volt.
Als dat OK is werkt de zaak in principe nog.

Eerste test op die diodes.
Zet de auto stil en zet je dimlicht ca 15 min aan.
Zet het licht weer uit, je accu is nu deels ontladen.
Herhaal nu de test hierboven.
Als de spanning bij gasgeven de 13.5 Volt niet meer haalt heb je waarschijnlijk een probleem met de diodes.

Bert

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#7
Het probleem is juist dat het lampje niet blijvend uitgaat, alleen tijdelijk bij hogere toerentallen, zie de allereerste post.
Er is sowieso iets niet in orde met deze alternator en of je hem alleen hiervoor repareert of vervangt of ook voor het laden op zich, zal qua kosten weinig uitmaken. :roll:
930086 schreef:Mischien wel handig om even een elementaire test te doen.
Vraag een helper om de auto te starten en gas te geven.
Sluit een multimeter in de volt stand aan tussen de accupolen.
Noteer de spanning van de accu
Start de auto met de volmeter aangesloten, en kijk wat de spanning is tussen de polen, terwijl het laadlampje nog brandt.
Geef dan gas totdat het laadlampje uitgaat en bekijk weer de spanning.
deze moet bij wat gasgeven oplopen tot ruim boven de 13.5 Volt maar minder dan pakweg 14.5 Volt.
Als dat OK is werkt de zaak in principe nog.

Eerste test op die diodes.
Zet de auto stil en zet je dimlicht ca 15 min aan.
Zet het licht weer uit, je accu is nu deels ontladen.
Herhaal nu de test hierboven.
Als de spanning bij gasgeven de 13.5 Volt niet meer haalt heb je waarschijnlijk een probleem met de diodes.

Bert

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#8
860018 schreef:Het probleem is juist dat het lampje niet blijvend uitgaat, alleen tijdelijk bij hogere toerentallen, zie de allereerste post.
Dat is niet helemaal duidelijk. Immers, Henk schrijft ook:
040213 schreef: Het gaat pas uit als de motor +/- 2.500 tot 3.000 toeren heeft gelopen.
"Heeft gelopen" is bij mij een verleden tijd.

Henk? Wat bedoel je nu precies?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: laadlampje accu blijft tijdelijk branden

#9
Door ziekte reageer ietwat aan de late kant, maar ik bedoel het volgende:
Na het starten blijft het controle lampen branden tot het toerental van de motor plus/minus 2.800 toeren heeft gedraaid. Dan gaat het uit, ook als het toerental daarna zakt tot het stationaire toerental van rond de 850/900 toeren.
Dus alleen als ik start, ook als ik opnieuw start, moet de motor eerst voldoende toeren maken, zie vorenstaand, alvorens het lampje uit gaat.
Iedereen bedankt voor het meedenken, hier heb ik iets aan.
Groet Henk Opentij