Re: Bakolie via km teller

#2
Beste ?

Je geeft het type, bouwjaar en soort versnellingsbak (overdrive of non overdrive) niet aan.

Echter in de tellerkabel drive op de versnellingsbak of overdrive gemonteerd zitten een o-ring en een oliekeerringetje die kunnen lekken.
En inderdaad kan dan de olie via de kabel omhoog je instrument in gepompt worden.

Op zich geen grote klus. Er zijn een paar types die je uitelkaar moet peuteren om e.e.a. te vervangen.
De o-ring en het keerringetje kost een paar eurotjes.

Henny

Re: Bakolie via km teller

#3
Omdat de kilometerkabel veel hoger eindigt dan de aandrijving op de versnellingsbak/overdrive zou er meer aan de hand kunnen zijn. Immers zo zonder meer levert een defecte O ring en seal wel olielekkage, maar die komt m.i niet boven het bakniveau uit. :(

Volgens mij zijn zowel die seal (makkelijk te vervangen, bij mij ontbrak die zelfs) als de versnellingsgak ontluchting verdacht. Immers als er overdruk onstaat in de bak kan de olie hoger uitkomen door die druk en is die hoge lekkage verklaard.

Je kan van onderuit met je hand om de bak heen die ontluchting bereiken en hopelijk losschroeven. Zit hij vast wordt het lastiger. Begin wel eerst met het vernieuwen van die seal in de kabelaandrijving, die klus is het makkelijkst te doen en lukt altijd..... :D

Re: Bakolie via km teller

#4
860018 schreef:Omdat de kilometerkabel veel hoger eindigt dan de aandrijving op de versnellingsbak/overdrive zou er meer aan de hand kunnen zijn. Immers zo zonder meer levert een defecte O ring en seal wel olielekkage, maar die komt m.i niet boven het bakniveau uit. :(

Volgens mij zijn zowel die seal (makkelijk te vervangen, bij mij ontbrak die zelfs) als de versnellingsgak ontluchting verdacht. Immers als er overdruk onstaat in de bak kan de olie hoger uitkomen door die druk en is die hoge lekkage verklaard.

Je kan van onderuit met je hand om de bak heen die ontluchting bereiken en hopelijk losschroeven. Zit hij vast wordt het lastiger. Begin wel eerst met het vernieuwen van die seal in de kabelaandrijving, die klus is het makkelijkst te doen en lukt altijd..... :D

Lekkende overdrive bak heb ik ook aan de hand gehad. Bij dagen stilstand geen druppel te zien echter na ritten rijden toch weer olie rondom de bak hangen deels door vervlieging
en rijwind. Dit is door Hans G op gelost. Het euvel bleek veroorzaakt door een lekkende olie keering rondom het asje van de snelheids kabel aandrijving. Bak is nu kurk droog.

Re: Bakolie via km teller

#5
Een kurkdroge bak op een Engelse wagen is een zeldzaam verschijnsel! Na het inbrengen van die seal in de speedodrive en het gebruiken van dat Toralin product ben ik weliswaar van het hoge olieverbruik af maar er hangen nog wel enkele druppels olie aan het filterdeksel en de kranten die ik er nog even onder laat liggen krijgen op diverse lokaties na bijna elke rit wel een druppeltje olie te verwerken.

Ten overvloede wellicht: mijn opmerking sloeg niet op het nut van die seal en lekkage bij een defect exemplaar, maar het onlogische feit dat olielekkage dan eerder onder de bak zichtbaar zou zijn dan via de lange kabel hoog in de kmteller. De laatste post geeft dat ook aan.. :roll: