Na langere tijd stilgestaan te hebben, heb ik weer met mijn MGb, uit 1967 gereden. Al vrij snel heb ik de indruk dat ik het rempedaal erg ver kan indrukken en tot stilstand komen gaat steeds lastiger, de remvertraging wordt minder. Ik heb origineel geen rembekrachtiging.
De remolie is eind vorig jaar vervangen en tevens de remslangen.
Er is geen sprake van een sponzig gevoel en pompen levert niet meer druk of minder vrije slag.
Zou desondanks ontluchten een optie kunnen zijn of denkt er iemand aan een andere oorzaak?
Dank voor het meedenken
Re: Vrije slag rempedaal
#2Trek de handrem eens een stukje aan en kijk of het pedaal dan hoger pakt.
Zo ja, stel dan de trommelremmen achter bij
Bert
Zo ja, stel dan de trommelremmen achter bij
Bert
Re: Vrije slag rempedaal
#3De tip van Bert opgevolgd, echter zonder merkbaar verschil.
Hedenavond nogmaals gezocht naar een oorzaak, echter tot mijn verbazing pakt het pedaal nu helemaal bovenaan en heeft ruim voldoende tegendruk. Ik denk dat er wellicht iets in de hoofdremcylinder geblokkeerd heeft, maar weet het uiteraard niet.????
Pierre
Hedenavond nogmaals gezocht naar een oorzaak, echter tot mijn verbazing pakt het pedaal nu helemaal bovenaan en heeft ruim voldoende tegendruk. Ik denk dat er wellicht iets in de hoofdremcylinder geblokkeerd heeft, maar weet het uiteraard niet.????
Pierre
Re: Vrije slag rempedaal
#4Hallo Pierre,
De remmen zijn vanuit mijn optiek het belangrijkste deel van de auto. Als ik jouw problemen lees, eerst een pedaal dat diep wegzakt en daarna een hard pedaal kan het idd zijn dat er iets in je hoofdrem cylinder heeft gelekt of en nog ergens lucht zit.
Wellicht zinvol om het system nog eens volledig te ontluchten, check op evt lekkages bij de remklauwen voor, als dit allemaal goed is het problem doet zich nog steeds voor dan zou ik toch overwegen om de hoofdremcylinder te reviseren. Je remmen blijven nu eenmaal van levensbelang.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
De remmen zijn vanuit mijn optiek het belangrijkste deel van de auto. Als ik jouw problemen lees, eerst een pedaal dat diep wegzakt en daarna een hard pedaal kan het idd zijn dat er iets in je hoofdrem cylinder heeft gelekt of en nog ergens lucht zit.
Wellicht zinvol om het system nog eens volledig te ontluchten, check op evt lekkages bij de remklauwen voor, als dit allemaal goed is het problem doet zich nog steeds voor dan zou ik toch overwegen om de hoofdremcylinder te reviseren. Je remmen blijven nu eenmaal van levensbelang.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder
Re: Vrije slag rempedaal
#5Hoi Gerrit, dank voor de tip en de goede raad. Ik zal inderdaad je advies opvolgen, immers afwachten kan wel heel vervelende gevolgen hebben.
Groet Pierre
Groet Pierre
Re: Vrije slag rempedaal
#6In enkelwerkende de hoofdremcilinder van een 1967 MG-B zit volgens mij niets dat door klemmen of iets dergelijks kan veroorzaken dat je rempedaal eerst diep en later gewoon hoog zit.
Wat wel kan optreden is een lek dat optreedt als je zacht remt maar niet als je de rem een flinke trap geeft.
In het laatste geval zetten de cups wat plotselinger uit en dichten soms een klein lek af.
Meestal is dan corrosie in de cilinderwand de oorzaak.
Volg de raad van Gerrit op, met een grote maar.
Als het lang geleden is dat je je remvloeistof vervangen hebt, kun je je waarschijnlijk de moeite van een revisie besparen.
ER zitten dan te veel corrosieputten in je hoofdremcilinder, en dan kun je beter meteen een complete nieuwe kopen.
Wat wel kan optreden is een lek dat optreedt als je zacht remt maar niet als je de rem een flinke trap geeft.
In het laatste geval zetten de cups wat plotselinger uit en dichten soms een klein lek af.
Meestal is dan corrosie in de cilinderwand de oorzaak.
Volg de raad van Gerrit op, met een grote maar.
Als het lang geleden is dat je je remvloeistof vervangen hebt, kun je je waarschijnlijk de moeite van een revisie besparen.
ER zitten dan te veel corrosieputten in je hoofdremcilinder, en dan kun je beter meteen een complete nieuwe kopen.
Re: Vrije slag rempedaal
#7Dank voor de reactie. Ik heb afgelopen najaar de remvloeistof vervangen. Ik heb inderdaad een aantal keren krachtig geremd en de dag erna bleek de vrije slag minimaal te zijn. Inmiddels het geheel gedemonteerd en een revisiesetje aangeschaft. Ik kreeg de raad om zekerheidshalve eerst de cilinder te honen en vervolgens cf. voorschrift weer netjes te monteren.
Ik denk dat ik op een punt ben om dat nu af te maken en dan te bezien wat het resultaat is. Is dit onvoldoende rest mij niets anders dan nogmaals alles te de- en monteren met een nieuwe cilinder. Jammer genoeg krijg ik dan geen metalen, maar een kunststof behuizing.
Grt Pierre
Ik denk dat ik op een punt ben om dat nu af te maken en dan te bezien wat het resultaat is. Is dit onvoldoende rest mij niets anders dan nogmaals alles te de- en monteren met een nieuwe cilinder. Jammer genoeg krijg ik dan geen metalen, maar een kunststof behuizing.
Grt Pierre