Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#26
Onverwachts bijna geen lekkage meer op de versnellingsbak, maar nu weigert de overdrive na een aarzelende fase op de snelweg bij lagere toerentallen zo rond de 2000 in zijn vier, compleet de dienst in Belgïe. Het zou me niets verbazen als dat Toralin stoplek extra middel de klepjes van de oliepomp en de zuiger heeft laten verkleven. Kortom, van de regen in de drup, want ook het uitnemen van al die kleine onderdeeltjes daar (zie de video Jon Twist op YouTube) is een precies karweitje en vergt het losnemen van het juist lekvrij gekregen overdrive deksel met zijn door mij met Permatex sealant secuur aangebrachte filterpakking en idem die op het spoelhuis. :oops:
Als ik John Twist zijn video's over die overdrive in detail bezie, is het net zo goed mogelijk dat er een stuk Permatex het hydraulische systeem is binnengedrongen. JT waarschuwt namelijk nadrukkelijk tegen het gebruiken van sealant op dat filter gezien deze kans :cry:

PS Op deze manier wordt de maximum snelheid op de terugweg in zijn vier fors lager en gebruik des te hoger. Jammer, want het blok draait perfect en benzinegebruik zat op de heenweg tussen 1 op 12 en 13 in, bij een kruissnelheid tussen de 110 en 120kmu. Diezelfde snelheid zonder OD levert hogere toerentallen en meer motorlawaai op. Dat Amerikaanse bezitters van de B vaak niet anders kenden is een schrale troost voor me. Op de secundaire wegen in Walllonïe mis ik de OD overigens niet of nauwelijks.......
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 20 okt 2017, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#27
Update, die misschien voor anderen ook van nut kan zijn: na succesvolle revisie van de overdrive met nieuwe O ringen en pakkingen is opeens ook de lekkage op de versnellingsbak/OD combinatie sterk verminderd. Een plezierige verrassing, die hopelijk blijvend is. Een klein lekje geeft op één plaats op de uitgespreide kranten nog een oliekring. Wellicht omdat ik als enige het rubber afdichtingsringetje om de solenoid draad wel gekocht maar niet vervangen heb? Dat vergt het doorknippen van die draad om hem erop te krijgen en dan geeft bij het weer met elkaar verbinden van de uiteinden een extra kwetsbare plek, of je die nu met solderen of een knelverbinding bereikt. We zullen zien, als het moet dan moet het maar. Het grotere sumpdeksel met zijn Permatex aan de ene en vet op de andere, OD zijde is helemaal olievrij tegenwoordig, de enkele oliedruppels hangen nu elders. Ik vraag me hoogstens af of dan alle olie wéér uit de bak moet of dat dit bij de solenoidactie achterwege kan blijven. Voorlopig eerst even de vier boutjes op de solenoidplaat nog wat nagetrokken.. :idea:

Ik vond deze link op YouTube specifiek op die solenoid en dat kleine, lastig te monteren rubbertje (niet van JT deze keer) https://www.youtube.com/watch?v=-tOlOecGpFI

Na het toevoegen van een halve liter aan Toralin compressieverhogend middel aan de motorolie en het wat extra aandraaien van het oliefilter ook daar een aanmerkelijke vermindering van de olielekkage, zij het niet zo sterk als op de bak het geval is. Dat spul zag eruit als het vroeger door mij op mijn motor en 2CV toegepaste STP en verhoogt de stationaire oliedruk. Zou het middel ook iets verbeteren aan de werking van de diverse pakkingen? De compressie is overigens met 162 psi op de uiterste cylinders en 155psi op beide middelste prima op één lijn en na 80.000 km m.i. volledig acceptabel voor een HC motor. De hamvraag blijft wat er via verbranding na deze laatste ingreep nog aan olie wordt verbruikt en of het vervangen van de cylinderkop door een loodvrije variant het geld waard zal zijn. Bougies zijn bijna allemaal zwart op de rand en licht- to middelgrijs op de omgebogen electrode, alleen nr 2 is ook op die rand deels grijs. Uitlaat wordt nooit lichter dan middelgrijs tegenwoordig en dat natuurlijk pas na een wat langere rit, zoals afgelopen week met dat fraaie weer.

Wordt vervolgd...... :arrow:

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#29
850008 schreef:Don,ik zou het kabeltje van de solenoid nooit zomaar door knippen.Zonde.

Knip de connector aam het eind van het kabeltje eraf en bevestig een nieuwe na het opschuiven van het doorvoer rubbertje.
Als het een orginele ronde bullet connector is, ze zijn nieuw te verkrijgen. Draadje erdoor en op het kopje aansolderen.

Hans Geertse
Goede tip Hans, maar na het aantrekken van die boutjes is die lekkage daar wéér minder geworden. Ik had eerder al gekeken naar het lossen van de bullit richting de interlock switch, maar die hangt zo hoog in de tunnel in een smaller deel tussen bak en tunnel dat ik er niet makkelijk bij kan en trek ik de draad erachter van de switch af ben ik verder van huis :o

Onderdeeltjes liggen klaar, maar dat akkefietje wordt een goed voornemen van me voor het nieuwe jaar 2018 :D

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#30
860018 schreef:
850008 schreef:Don,ik zou het kabeltje van de solenoid nooit zomaar door knippen.Zonde.

Knip de connector aam het eind van het kabeltje eraf en bevestig een nieuwe na het opschuiven van het doorvoer rubbertje.
Als het een orginele ronde bullet connector is, ze zijn nieuw te verkrijgen. Draadje erdoor en op het kopje aansolderen.

Hans Geertse
Goede tip Hans, maar na het aantrekken van die boutjes is die lekkage daar wéér minder geworden. Ik had eerder al gekeken naar het lossen van de bullit richting de interlock switch, maar die hangt zo hoog in de tunnel in een smaller deel tussen bak en tunnel dat ik er niet makkelijk bij kan en trek ik de draad erachter van de switch af ben ik verder van huis :o

Onderdeeltjes liggen klaar, maar dat akkefietje wordt een goed voornemen van me voor het nieuwe jaar 2018 :D
Don,

Ik ben met het zelfde bedradingsklusje bezig. Kan alleen het advies geven om de bedrading van de interlock switch te vervangen. Deze heeft bij mij tot kortsluiting geleid. Na demontage van de kabels was de doorgesleten plek duidelijk en kwam er ook een 2e draadbreuk aan het licht. Het wordt allemaal lekker warm in de tunnel en oude draad hard dan uit. Zie foto
IMG_4340_LI.jpg
Om eenvoudiger bij de draden te komen laat je de versnellingsbak wat zakken en duw je hem naar de rechterkant. Op die manier heb je voldoende ruimte om de bedrading los te nemen en de nieuwe er weer op aan te sluiten. Het laten zakken van de bak moet even met beleid gebeuren. Zie foto
IMG_4348.JPG
De nieuwe bedrading heb ik in een hoogtemperatuur mantel getrokken om de temperatuur geen invloed op de nieuwe bedrading te laten krijgen. Tevens laat ik de schakeling nu via een extra relais lopen. Op deze manier schakel je altijd de maximale spanning op de solenoid.
Foto van bedrading met mantel
IMG_4345.JPG
Have Fun, make history in de polder

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#31
Tja Gerrit, John Twist adviseerde niet voor niets om een zekering in het overdrive circuit te plaatsen. Weliswaar is dat bij de latere B's met die schakelaar in de knop van de versnellingspook nòg urgenter, maar jouw ervaring geeft aan dat ook eerdere B's hier last van kunnen hebben. Het valt me op dat je niet de tunnel aan de bovenkant hebt vrijgemaakt, met dat losnemen van allerlei draden van en naar die console als gevolg. Ik ga hier nog eens goed over nadenken, in België heb ik gemerkt dat je ook zonder overdrive wel thuis komt. Door die zekering in dat circuit zal bij mijn B tenminste niet de kabelboom in de hens gaan door een sluiting en het verder rijden onmogelijk maken :D

NB Op dit moment bezorgt me een nu en dan oplichtend accu waarschuwingslampje in onze Citroën Saxo me meer zorgen, met onderweg een insteek LCD voltagemetertje maar eens kijken of dan ook de accuspanning daalt, zo niet dan is slechts de electronica aan boord van de wijs. Dat heeft hij al ten onrechte met de check op de pyrotechnische riemspanners, een al te bekende fout in deze wagen door slechte contacten en een te kritische instelling. Ook daar zijn ook websites over te consulteren over hoe toch APK testen te passeren :(
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 30 okt 2017, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#32
Nog twee zaken bedacht na onze laatste informatie uitwisseling, Gerrit:

- ik maak me niet zo zeer zorgen over het spanningsverlies in het circuit voor de solenoid, omdat de DC stroomwaarde onder de 1 Ampére blijft (800 mA). Echter, zoals ik in eerdere post aangaf is de hoge zelfinductie van de solenoid spoel er oorzaak van dat er bij het afschakelen van de OD forse vonken getrokken worden, iets dat ik met een bypass draad bij het testen tijdens mijn OD werkzaamheden ontdekte. Toen suggereerde ik het parallel schakelen van een condensator, maar een relais er tussen zetten is m.i. een betere optie. :idea:
Dan blijft de stalkswitch langer heel. Zet je dat relais er met een connector in, kan je hem altijd simpel uitwisselen. Vanzelfsprekend blijft JT's advies voor een zekering staan: achter het relais te plaatsen natuurlijk. De zekering zit er bij mij al in, een relais met een aparte connector heb ik ook nog wel liggen, Conrad verkoopt ze en ik sla er altijd een paar van in...

- dat brengt mij nog op een vraag over welke draden je nu in het OD circuit beschadigd hebt aangetroffen: zat die vóór de interlock switch, er juist achter of waren ze beide defect? Mocht het alleen om de draad erachter gaan, zou je na het lossen van de bullit connector immers kunnen volstaan met het van onderen er overheen schuiven van een ruime kabelhoes en hoeft de bak er zelfs niet voor naar beneden. Ik heb nog wel een extra reden voor het zakken, het vervangen van de ontluchter, maar voor de draden dus misschien minder? :?:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 30 okt 2017, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#34
140151 schreef:Don,

Beide draden vertoonden slijtage en zwakke pkekken. Ik heb zowel de witte als de gele vervangen. Het layen zakken van de bak stelt niets voor en maakt het werken zoveel makkelijker.

Mvrgr Gerrit
Sorry Gerrit voor die "Hans" in de aanhef, wij communiceren zo vaak onderling, dat zijn naam bijna een automatisme is geworden (ook al omdat Noud wat is terug gevallen hier)
Omdat je niet ingaat op mijn relais verhaal neem ik aan dat je het ook zo ziet :D

Update: alvast drie doorsnedes in hittebestendige "isoleerslangen", een extra relais en zo wat van die dikkere blauwe bullitts bij Conrad besteld; draad had ik al genoeg liggen.
Dan is alles tenminste in huis voor dit klusje volgend voorjaar :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 08 nov 2017, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: olielekkages die maar niet lijken te verdwijnen

#36
Om de bereikbaarheid van O.D. switch on andere zaken mogelijk te maken
heeft de fabriek de volgende mogelijkheid geschapen.
Verwijder de versnellings pook en indien aanwezig de console op de tunnel.
Maak de midden console onder het dashbord los
Sla de tunnel bekleding vanaf de midden console terug.
Er komt nu een rechthoekige met afgeronde hoeken zwarte plaat in beeld.
Deze is gemakkelijk te verwijderen. Alle componenten aan de bovenkant van de bak
zijn nu redelijk te bereiken. Zeker voor werkzaam heden aan de bekabeling en switches.
Zeker in samenhang met het iets laten zakken van de bak.

Hans Geertse
cron