Benzine Competition102/Loodvervanger

#1
Salland olie brengt Competition 102 op de markt.

Al heel wat benzine pompen kleuren momenteel Nederland Oranje . Ze verstrekken benzine met weer eens een ouderwetse octaan waarde, waar onze motoren
zich erg prettig bij voelen. google op competition 102 en zie de details.

Loodvervanger

Op dit forum en ook in MG nieuws wordt nog steeds loodvervanger aangeprezen. Erg jammer. aangezien deze producten kalium zout bevatten.
Beslist niet smerend en het verschraalt de brandstof, met als gevolg grotere slijtage klepzetels en kleppen. Dus het beste is niets toevoegen.
Het enigste alternatief dat schijnt te werken is de Fuel Cat. [tin- katalisator.]
De Fuel cat is een in line gemonteerde tin- katalisator die onder invloed van de langsstromende benzine microscopische kleine deeltjes tin aan de benzine afgeeft.
Bij de verbranding worden deze tin-oxide deeltjes welke een dunne coating achterlaten op kleppen etc.
Gaat ongeveer 400.000km mee.
Zelf rij ik in mijn dagelijkse europese spac.B 1974 [138.00 km nu] zonder enige toevoeging. Nog nooit het idee gehad dat de motor iets tekort komt. Minimaal onderhoud
en gaat als de brandweer.

Hans Geertse

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#2
Hans, dat is weer eens duidelijke taal.

Salland is bij de meeste mensen bekend als een pompstation onder de naam "Firezone", maar niet alle Firezone's hebben de 102 octaan benzine, zie kaartje voor de vestiging die het wel verkopen. De benzine is zeker bij al meer dan 1,5 jaar verkrijgbaar.

Voor degene die de 102 benzine wat aan de dure kant vinden of de pomp een brug te ver, bij een aantal Esso stations (bijvoorbeeld een in Ridderkerk) is benzine met 98 octaan verkrijgbaar.
een aantal Esso stations is vorig jaar van eigenaar veranderd en worden thans vanuit Belgie bevoorraad, vandaar de 98 benzine.
Het zou gaan om Esso pompstations in Noord Brabant, Zeeland en een aantal in Zuid-Holland.

Dit is dus geen 95 benzine met een toevoegsel a la Shell e.d.

Safety Faster

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#3
Even een overzicht, Hans en Rob zullen dit zeker weten:

Wat is wel RON98?

BP Ultimate

Esso Energy Supreme + (let op de plus, algemene zoeker stations)

Gulf Super Plus 98 ongelood en eventueel ook Challenger(betreffende stations, kies Super Plus 98 ongelood))

Tango Super Plus (betreffende stations)

Tinq Super Ongelood (betreffende stations, kies Super Ongelood 98)

Wat is niet RON98?

Esso Energy Supreme
Shell V-Power
Texaco Euro XL
Total Excellium

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#4
Helemaal correct voor Nederland. Opvallend is de continue aanwezigheid van Super plus RON98 benzine elders in Europa en RON 100 of 102 soms in Italie.
Mijn laatste vakantiestop op de terugweg vandaag was met Total Excellium Super Plus 98 in België.

PS Mijn vaste keus hier is overigens BP Ultimate and in het buitenland kies ik daarom zo veel mogelijk voor BP stations.
Wel met loodvervanger overigens en als ik heel lang hard ga rijden neem ik er één met octaanverhoger, die werkt ook in NL om Shell VPower 97 op RON98 equivalent te krijgen
940003 schreef:Even een overzicht, Hans en Rob zullen dit zeker weten:

Wat is wel RON98?

BP Ultimate

Esso Energy Supreme + (let op de plus, algemene zoeker stations)

Gulf Super Plus 98 ongelood en eventueel ook Challenger(betreffende stations, kies Super Plus 98 ongelood))

Tango Super Plus (betreffende stations)

Tinq Super Ongelood (betreffende stations, kies Super Ongelood 98)

Wat is niet RON98?

Esso Energy Supreme
Shell V-Power
Texaco Euro XL
Total Excellium

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#5
Hallo allemaal.
Leuke discussie over het onderwerp Benzine. Kan mij daar helemaal in vinden. Ik gebruik ook geen loodvervanger. Wel tank ik altijd Super Plus 98 bij een Firezone pomp ( Salland oil ) bij mij in de buurt. (Oosterwolde Gld. ) Deze kwaliteit bevat ook geen ethanol !!! Ik heb recent onderweg in Belgie en Frankrijk en Luxemburg overal Super 98 kunnen tanken. Het wordt ook aanbevolen als je een ( moderne- ) auto rijd die niet geschikt is voor E10. Wat ik erg opvallend vond is dat mijn MGB 18V 1976 tijdens de rit ( 2200 km in 6 dagen) steeds vlotter ging rijden. Ik heb duidelijk het gevoel dat ik een handvol pka's er bij heb gekregen. 120 'a 130 km snelheid op de grote weg, met half gas!! VLEUGELTJES :)
Overigens hebben niet alle pompen van Firezone de Super Plus 98 op het vat... beetje zoeken dus.
Met de Super Plus 98 heb ik ook absoluut geen pingelverschijnselen en het nadieselen is ook minimaal. Kan het jullie dus echt aanraden.

met vriendelijke groet, Ton Tulleken

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#6
Kortgeleden las ik ergens dat per 1 januari 2017 er in Belgie van overheidswege afgedwongen gaat worden om altijd ethanol aan benzine toe te voegen. Of dat dan ook betekent dat hun Super Plus benzines dat noodgedwongen gaan krijgen vermeldde het artikel niet.

Totnutoe heb ik elke E10 variant succesvol weten te vermijden, dus hopelijk blijft dat zo. Als je Belgie slim passeert ligt het goedkope Luxemburg met zijn nog steeds wijd verspreide alcoholvrije Super Plus aanbod op de route. Maar je weet maar nooit.....

Wel vraag ik me af of het niet tijd wordt de oorspronkelijke vlotters in mijn HIF' s preventief te vervangen: een van de nare eigenschappen van alcohol schijnt het kunnen oplossen van bepaalde plasticsoorten te zijn. Je weet ook niet hoe precies rafinaderijen en benzinepompen met het legen en vullen van hun brandstoftanks omgaan en lekkende vlotters onderweg zijn geen pretje (brandgevaar) :(

PS Al eerder heb ik nieuwe VITON-tipped vlotternaalden aangeschaft, maar nog niet gemonteerd. De naalden hebben me tot mijn eigen verbazing overigens alweer fiks wat probleemloze jaren opgeleverd. Combineren van beide HIF-klussen ligt dan overigens wel voor de hand.

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#8
920143 schreef:Hierbij een vlaams artikel, super 98 zou leverbaar blijven.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2565256

Terzijde mijn Hyundai i20 1.2 "econobox" van 2016 vond de bergen in Franrijk met 95-E10 niet leuk, maar met super 98 ging het stukken beter, alleen niet tegen Meneer Hyundai zeggen want
je mag er alleen 95 en 95E10 mee tanken volgens het boekje. :roll:
Bedankt voor deze info, ik hoef dus (nog) niet om te gaan rijden..... :D

Re: Benzine Competition102/Loodvervanger

#9
Beste Mensen

Zelf nijg ik steeds meer naar een doe het zelf ombouw naar LPG. Mij inziens weer toegestaan bij Oldtimers van 40 jr en ouder.
We hebben dan een octaan gehalte van 110 en deze brandstof is in heel Europa voor een leuke prijs te verkrijgen.
In Zeeland momenteel bij diverse pompen verkrijgbaar voor €.0,49.

Mijn uitgangs punt is de benzinetank te verwijderen en op de sloop een reservewiel dome uit een moderne kofferbak slijpen.
Deze in de bagagevloer van de MG te lassen en dan een ringtank van ongeveer 40 ltr te monteren. De ruimte die overblijft op de plaats waar de benzine
tank zat wil ik een klein 10 ltr. benzine tankje monteren.O.A gemakkelijk om te starten. Loodvrije cil. kop verplicht. De rest is simpel.

Mijn Alfa 147 van 2001 heeft nu er 280.000 km opzitten met LPG [G3] Gebruikt geen druppel olie. Loopt als een zonnetje.
En LPG is ook redelijk groen.

Hans Geertse