Ruilmotor of eigen motor reviseren.

#1
Ik heb al 25 jaar een MGBGT uit 1972. De laatste 12 jaar is daar niet meer mee gereden vanwege de aanwezigheid van een andere klassieker (die wel rijdt). De MG was op het laatst uiterst moeilijk te starten en ik denk dat de motor gewoon op is. En dat betekent een motorrevisie. Daar zijn twee mogelijkheden voor, nl. eigen motor inleveren en die laten reviseren of eigen motor inleveren en een andere (reeds gereviseerde) motor terugkrijgen.
Ik heb daar een paar vragen over. Wat moet er minimaal aan zo'n motor worden vernieuwd cq. behandeld (sowieso moet de kop loodvrij gemaakt worden)? En welke betrouwbare en degelijke bedrijven zijn er aan te bevelen? Dat mag in Nederland zijn maar ook in het buitenland.
Ik hoor graag van andere leden die hier ervaring mee hebben.

Martijn Levert.

Re: Ruilmotor of eigen motor reviseren.

#2
Hallo Martijn,

Een adres is BMS Friesland in de Blesse.
Reviseert zowel motoren als bakken van MG's.
tel. 06-59381097.
Redelijk tarief en ervaring. tarief 35,-- excl. naar ik meen.

Mijn MG motor heb ik laten reviseren door Rick Kruger.
Hij geeft een keurig gespecificeerde offerte vooraf.
rickkruger@live.nl tel 06-45736504.
Bij hem duurt het alleen wat langer omdat hij de activiteiten
in het spaarzame weekend uitvoert.

Een gereviseerde motor in Engeland kost ca. € 2000,--
Als je hem zelf kunt in- en uitbouwen is het de kortste klap.
Maar vergeet de bak niet: die heeft na 12 jaar ook wel een
onderhoudsbeurt nodig. MG Cap in Austerlitz kan je van dienst zijn
voor motor en bak.
Tarief € 55,-- excl. is mij verteld.

Totaal dien je rekening te houden met een bedrag tussen de € 2.500,-- en €5.000,--
afhankelijk van de werkzaamheden.

Succes met de werkzaamheden aan de MG !
vriendelijke groet,

Wim Meurkens

Re: Ruilmotor of eigen motor reviseren.

#3
Hoi Martin,

Een auto die uiterst moeilijk te starten is hoeft niet per definitie een gereviseerd blok te hebben. Diagnose is alles! Daar sta je dan met je gereviseerde blok en je ouwe stroomverdeler - wil hij nog niet starten... :cry:

Zeker als je wagen al 12 jaar stilstaat weet je niet meer (stel ik me zo voor) alle ins en outs. Doe als eerste een compressietest met een verse accu (of laat die doen). Dan weet je een hoop meer, dat kan je behoorlijk wat pegels schelen.

Ikzelf heb een ruilblok gekocht via de MG Workshop in Monster (ZH), die ze betrekt van de MG Owners Club (UK). Ben ik erg tevreden over, zowel over de MG Workshop als het blok zelf. Met hulp van een maatje en de Haynes handleiding heb ik het er zelf ingelepeld.

Succes, rapporteer je bevindingen even, dat is wel leuk.

Groet, Andrys.

Re: Ruilmotor of eigen motor reviseren.

#4
Een blokje in Engeland kost tussen 1000 euro (standaard blok) tot 3500 (2100cc stage 2) en meer als je dat wil.
Ik heb er een laten komen via Ivor Searle (levert ook aan MGOC UK). Een 1868cc Stage 2 blok. 113 pk en 158 nm. Spul loopt erg mooi.
Ben het wel eens met Andrys. Je moet een blokje reviseren omdat er duidelijke problemen zijn.
Stel je laat je eigen blok doen en er zit een scheur in de kop moet je die alsnog vervangen of je ontsteking blijkt kapot en dat is een stuk goedkoper.
Praatjes over ruilmotoren die een ander motor nummer hebben en je dus niet meer matched zijn bij een MGB echt onzin. Zo duur en zeldzaam zullen ze nooit worden.
Daarnaast kan je altijd je blok houden en opbergen en er dan een ander blok inleggen. Je mist dan 400 euro want dat krijg je voor het oude blok.
Ik was met inbouwen +/-2500 euro kwijt. Koop ook gelijk een nieuwe radiator (of heeeeel goed schoonmaken), waterpomp etc. Anders is je blok zo weer vies.
Succes ermee.
Groetjes Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Ruilmotor of eigen motor reviseren.

#6
De discussie over een ruilmotor moet pas starten na een compressiemeting en analyse waar een evt lagere waarde door veroorzaakt wordt. Mocht de compressie goed zijn of door een nieuwe kop (gelijk dan loodvrij gemaakt) verholpen te kunnen worden kan je nog denken aan een beperktere ingreep, zoals nieuwe kop en ook overmaatse krukaslagers.

PS Zelf heb ik jaren terug overhaast voor de toen nog beschikbare Gold Seal ruilmotor gekozen, de prijs ervan was toe nog schappelijk te noemen. Nu zou ik dat heel anders aanpakken, dat vorige blok van me zat toen nog met prima lagers en was het opknappen waard geweest. Men had de kop te veel gevlakt met een héél hoge compressie tot gevolg..