Kort-sluiting

#1
Hoi leden.
Mn MGB heeft kuuren, Wil ik van morgen de MGrit O-BRb ritmee gaan rijden zegt m,n vrouw; Waarom zet jij je richting aanwijzer niet aan als je afdraaid waarop ik verbrouwereerd zeg heb ik toch! maw had ik wel maar de zekering was er uit gesprongen. Heb in middels alles na gelopen en tot de conclusie gekomen dat de 3de zekering van boven af gezien de dader is en dat de dikkere groene draad de veroorzaker moet zijn.
Wie kan me vertellen wat er behalve de richting aanwijzer de Benzine meter en toerentalmeter nog meer op deze draad aan gesloten zitten al het voor gaande gecontroleerd maar niks mis mee . De alarmlichten werken ook.Al de andere meters werken zoals het moet en eigenlijk verder niks mis. Als ik nieuwe zekering plaats knalt deze er meteen uit,dus echt iets mis ergens .De dikkere geheel groene draad verdwijn t in de kabelboom en is het de vraag ,Waar moet ik en hoe moet ik zoeken?? Wie weet er raad ? grten Noud.

nog even een aanvulling de b is van 1972

Re: Kort-sluiting

#3
020015 schreef:Hoi,

Volgens deze circuitdiagram http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf zitten de remlichten er ook op (even de juiste zoeken voor jouw bouwjaar). Alle draden die je ziet zijn + draden. De auto zelf vormt in de meeste gevallen de min aansluiting. Als een draad dus los hangt en de carrosserie raakt heb je dus inderdaad sluiting.

Hallo ,heb de link gedownload en de juiste pagina uitgeprint daar is goed op te zien wat er allemaal aangesloten zit op de dikkere groene draad die in de dikke kabelboom verdwijnt heb de achterlichten goed na gekeken gede en monteerd. Niks kunnen ontdekken ook de zij verlichting niets mis mee .Is het nu zo dat als
de zekering doorbrand het probleem dan ook gezocht moet worden aan"" die kant"" van de zekering die het dichtste bij het eind van de zekering is doorgebrand of maakt het niet uit. In mijn geval aan de kant van de witte bedrading. Maar als ik de stekker van de dikke groene draad los neem blijft de zekering erin.
Zoals je ziet ben ik er nog niet uit en alle goede raad of advies is welkom. Grt Noud.

Re: Kort-sluiting

#4
Hallo Noud,
Op afstand kan ik je kortsluiting niet opsporen, maar ik kan je wel een tip geven.
Je zit op het goede spoor, je weet welke groene draad de boosdoener is. Sluit deze draad als enige aan op je zekering kastje (andere groene draad tijdelijk losnemen). Zorg dat je er zeker van bent dat alle verbruikers zijn uitgeschakeld! Vervang de defecte zekering door een proeflampje van 5 watt (moet iedere doehetzelver hebben), schakel contact aan, het lampje zal gaan branden. Beneden-achter in de motor ruimte zit een bosje bullet verbinders, waarmee de hoofd kabelboom is verbonden met de kabelboom die naar achter loopt. Maak hiervan beurtelings de groene draden los en weer vast en kijk wat het lampje doet. Als het lampje uit gaat heb je weer een verder spoor gevonden. Maak ook andere groene draden los en weer vast, beweeg de kabelboom, ook onder het dashboard en kijk of je lampje knippert. De kortsluiting kan in de kabelboom zitten maar dit is het minst waarschijnlijk. In jouw geval zijn het meest verdacht de achteruitrijlamp (schakelaar op de versnellingsbak), de groene draad naar de alarmlicht schakelaar (en dan naar de flasher van de richtingaanwijzer) en de voeding van de toerenteller.
Veel succes met het zoeken,
groeten, Steef.

Re: Kort-sluiting

#5
hallo Steef en leden,

Kortsluiting opgelost. maar niet naar volledige tevredenheid,Heb met een zekering automaatje van 3 amp aan de betreffende groep (3) sequ zekering gehangen . Het werkt met 2en makkelijker als de een met een prikker al de bedrading aanprikt ,terwijl de ander de automaat bij uitval bediend. Dit automaatje moet je zien als een tegenwoordige aardlek schakelaar in de meterkast.Maar dan in het klein natuurlijk.De achter lichten met zijverlichting +rem en achteruitrij lampen+ Gevaren lichten waren allemaal oke bevonden. De echte sluiting kwam tevoorschijn toen de voeding naar de toerenteller los genomen werd .en denk je probleem opgelost maar niet heus de richtingaanwijzer reageerde nog steeds niet.Ik vond dat raar maar bij nadere beschouwing van de bedradings tekening zie ik dat de Hazzart schakelaar op een apparte kabel aangesloten zat. Dit komt omdat mijn B een amerikaanse uitvoering is en daar is dit voorschrift. Dus de stuur omkasting er af gehaald en deze bedrading aangepikt en op een gegeven moment stoot ik met mn hand tegen de ruitenwisser schakelaar aan en walla de richting aanwijzer begint te knipperen rara hoe ist mogelijk.?Had wel ervoor wat met de bedrading van het contact slot gespeelt maar of dat er iets toe doet? In ieder geval heb ik op de draad naar de toeren teller toe een zg zwevende zekering tussen geplaatst. Omdat ik op de foto zag, die ik op de moeilijke positie gemaakt had te zien was dat er moertjes op de carrosserie geoxideert waren waarschijnlijk door lekken door een stevige regenbui tijdens het rijden. Ingeval van weer sluiting in die groep hoef ik niet te zoeken maar meteen deze zekering te vervangen. Maar al bij al blijft toch de vraag waarom de clinoteur (hoop dat ik het goed schrijf)reageerd bij aanraking van de wisser arm. En houd er toch een beetje een onbevredigd gevoel aan over.Heel verhaal geworden maar de klus was ook zeer tijd rovend. Maar kan nu in ieder geval APK gekeurd worden,
. Allen bedankt voor de goede adviezen en dank zei de link voor de PDF(Wire overzicht) Deze klus toch weer geklaart met vrnd grt NOUD Ps ,Steef, op de groene zat wel de sluiting maar deze draad ging via connector over in wit van de toerenteller.

Re: Kort-sluiting

#6
In jouw geval heb je de schuldige nu gevonden. Zelf had ik op mijn laatste zomervakantie in Frankrijk niet alleen steeds hoger oplopende olielekkages, maar ook een kortsluiting die wel wat op de jouwe leek en juist de onderste zekering deed smelten.

Wat was het geval, deze gezekerde kant van de constant op +accu staande lijnen voedt onder andere ook de claxons (chrome bumper wagens hebben die op +staan, de claxonschakelaar sluit de andere zijde naar massa, rubber bumpers doen het juist andersom). En de connector op mijn linker claxon was door het jarenlange trillen afgebroken en rustte op behuizing van de claxon ergo massa... Een van mijn laatste oorspronkelijke 17 A zekeringen brandde dus door en het apart gevoede auto alarm ging af.

Na deze waarschuwing was het me niet meteen duidelijk wat er nu fout zat, want vele circuits blijven toch wel werken. Losnemen van connectortjes en stapsgewijze terugplaatsen tot een forse vonk sluiting aangaf leverde de juiste draad op richting beide claxons. Toen pas leverde visuele inspectie een gesmolten connectoromhulsel op en was ontkoppelen van deze draad de oplossing. Terugrijden op slechts een claxon is simpel en omdat forse regenbuien mij deden besluiten de Autojumble op terugweg toch maar over te slaan ben ik niet naar 2e hands claxons op zoek gegaan. Met een grotere soldeerbout was het mogelijk een nieuwe spade op de claxon te zetten en een nieuwe connector op de draad deed de rest. Voor alle zekerheid een stuk ijzerdraad gespannen om dat getril van deze claxon te verhinderen.

Ter lering ende vermaak zullen we maar zeggen op deze inmiddels wat schaars bezochte site :)