Re: veer van beveiliging motorkapvergrendeling

#4
780007 schreef:Goededag MG vrienden,

Heeft iemand een tip om de veer van de beveiliging van de motorkapvergrendeling weer te bevestigen?

Met vriendelijke groet,

Cees Houben 0168328516 of houben11@ziggo.nl
Bedoel je deze van de foto?
veer is tijdelijk losgenomen
veer is tijdelijk losgenomen
Die had ik losgemaakt om de sleuf wat uit te vijlen zodat het uitslijten van deze "catch" handle door die pin op de motorkap gecompenseerd werd. De tweede foto geeft aan hoe die catch om de pin sluit en waarom slijtage het onverhoopt eruit springen mogelijk maakt
catch en pin bijeen
catch en pin bijeen
P1000664.JPG (44.81 KiB) 3192 keer bekeken
Is mij gebeurd! :(

De veiligheidsluiting is een ander verhaal, daar zit een wat zwakkere veer in om te zorgen dat de greep ervan wel goed naar achteren komt. Die veiligheidsgreep heb ik met nog wat onderdelen rond de motorkap catch door RVS versies uit één set uit Engeland vervangen. ;)

Die eerste behoorlijk strakke veer heb ik enige tijd na het nemen van die foto alsnog door een nieuwe vervangen, de oude uit die foto was te sterk geroest.
Gewoon een haaktool of een dunne schroevendraaier om het einde van die veer, uitrekken en dan in het gaatje maar :D

PS Ik heb voor het geval de trekkabel voor het openen van de motorkap breekt een reservekabeltje gefabriekt van een oude stukje gaskabel. Ene einde van de binnenkabel aan die handel vastmaken, door een extra geboord gaatje leiden, daarachter de buitenkabel en het geheel net door het schutbord geleid. Op het einde een ringetje vastgemaakt en klaar.
Het alternatief met een gebroken kabel is het met een lange schroevendraaier net zo lang achter de grill zoeken tot je die handel naar de open stand kan bewegen: werkt op zowel eerte grill als mijn black hole grill, maar zeker niet op een black mesh. En op een rubber bumper is het helemaal een crime..

Re: veer van beveiliging motorkapvergrendeling

#6
780007 schreef:Goededag Don,

Bedankt voor je reactie, maar ik bedoel de veer van de beveiliging. Ik kan het niet zo goed beschrijven vandaar bijgaande foto.

Groeten,

Cees Houben
Cees, zoals eerder aangegeven heb ik dat onderdeel in zijn geheel vervangen en dus niet gedemonteerd. Hij bevat geen trek- maar een draaiveer, om een pin door de vaste en scharnierende delen van de beveiliging heen. Volgens mij moet je eerst die eenheid van de motorkap losnemen door het losnemen van de drie schroeven waarmee hij in zgn captive nuts of contramoeren in de dubbele motorkap plaat vastzit. Daarna de pin eruit halen en veer uitnemen , in omgekeerde zin begint de montage van de veer en de pin daar ook mee.

Die pin terugplaatsen terwijl die veer zijwaarts wil uitbreken is in je eentje een lastige klus. Ik zou iemand anders die twee delen bijeen laten houden, dan kan je zelf die veer er tussen douwen en er eerst een staafje of dunne schroevendraaier insteken om hem zo goed mogelijk te centreren. Vervolgens staafje eruit trekken en de pin al volgend die centrerende taak van de andere zijde af laten overnemen. Het geheel terugplaatsen is de laatste stap.

Mijn reden van vervanging was het uitgesleten raken van de gaten waar die pin op scharniert. Hierdoor wees de greep steeds verder naar achteren en viel achter de catch ipv ervoor. Bijbuigen van de motorkap plaat hielp maar kort. Kortom: kijk goed of dat ding geen uitgesleten gaten heeft, anders is die hele klus van je voor niets em moet je tzt toch vervangen :evil: