Kachel

#1
Beste MG leden ,

Mijn verwarmings bedieningskabel werkt niet meer van mijn MGB bj 76 ,wel bij de schakelaar .
Kan iemand mij uitleggen hoe ik bij de aansluiting kom bij de klepbediening ( bij de kachelradiateur )
Is hier gemakkelijk bij te komen ?

Groet Willem .

Re: Kachel

#2
Beste Willem,

De bediening van de kachel is bevestigd tegen het motorblok aan de rechterzijde, recht boven de stroomverdeler (handig als zo'n kraan lekt).
Vaak voorkomend dat zo'n ding stuk is omdat ze gewoon weinig gebruikt worden.
De "kraan" met pakking kost circa Euro 15/Euro 20 uit mijn hoofd, vervang ook eventueel direct de twee dunnen slangen van en naar de kachel.
Alleen lastig is dat je het koelsysteem moet aftappen voor de- en montage, je hoeft ook niet te zoeken naar een aftapkraantje
gewoon de onderste radiatorslang losmaken, gezien mogelijk waterballet wel handig om het te doen wanneer de koelvloeistof
niet al te warm is.

Succes

Re: Kachel

#3
Dankjewel voor de reactie ,

Allen gaat het me niet om de bediening van de kachelkraan maar om de bediening van de klep die zorgt dat ik lucht krijg bij het raam of onder .
ik had misschien wat duidelijker moeten zijn ,ik heb vorige week mijn kachelkraan al vernieuwd.

Groet,
Willem

Re: Kachel

#4
Willem,

Om bij de klepbediening te komen moet de kachel uitgebouwd worden.

Grofweg moet je daarvoor in de auto de kabel die de klep bediend loshalen van de dasboarddraaiknop en de slangen van de voorruitruitverwarming losnemen.
Afhankelijk van het bouwjaar zitten deze verschillend gemonteerd in de kachel. Om de dashboarddraaiknop los te halen druk je met een 3 mm boortje in het gaatje van de knop waarna je deze kan lostrekken. Met ik meen een dop 14 haal je vervolgens de moer los die je dan ziet, waarmee het mechanisme loskomt en je de kabel kan losnemen.

Verwijder onder de motorkap de beide slangen (je verliest iets koelvloeistof) en de stekkertjes van de ventilator. Waarna je de kachel rondom kan losschroeven. Er zijn enkele schroeven waar je lastig bij komt! Vervolgens kan je de complete kachel uitnemen voor herstel. De bedieningskabel komt mee naar boven.

Vervang bij twijfel altijd het kachel radiatortje. Maak je klep gangbaar en vernieuw de viltstrookjes die het geheel afdichten. Ik monteer altijd een nieuwe kabel van het oude type dus niet die met de kunststof binnen mantel. Als je kachel van een nieuw verflaagje en stickers voorziet en het geheel met nieuw afdicht schuimpjes opbouwt gaat hij weer 20 jaar mee.

Het is een klusje maar dan heb je ook wat.

Henny

Re: Kachel

#5
Beste Henny ,

Bedankt voor je reactie ,het is wel even een klusje , maar ik ga dit toch maar doen .als het eenmaal weer gerepareerd is heb ik er weer jaren plezier van .

Groetjes ,
Willem

Re: Kachel

#6
Vooral bij B's uit de latere jaren wil het in- en uitnemen van de kachelunit wel eens hoofdbrekens opleveren. Mogelijke pijnpunten zijn bedieningskabels die zich maar moeilijk door het schutbord laten terugplaatsen, de schuimrubber afdichtingsrand die hoewel meestal verteerd toch het uitnemen hindert, of gewoon het onderste deel met die klep erin die zich lastig laat verwijderen. Die kabels krijg je makkelijker terug als net als electriciens doen bij huizen een zgn trekdraad door de kabelopening haalt en daarmee de kabel de weg terug laat vinden. Schuimrubber kan je vernieuwen of als je toch niet zo snel koud krijgt evt weglaten. Dat onderste kacheldeel met zijn klep vernieuwen als de bestaande erg geroest is helpt sowieso. Maar schoonschuren en opnieuw in de lak spuiten heeft ook zo zijn charme... :)

Zelf heb die unit probleemloos rond 1980 uitgenomen, deels gedemonteerd en weer terug geplaatst binnen een zatermiddag, toen nog werkende aan de kant van de weg. Maar ja toen was mijn B nog zo oud niet (en kon ik zelf ook nog soepel onder het dashboard), dus wie weet zou het nu ook een moeilijke klus worden. De B is inmiddels 44 jaar en ik 72, dus dan kan het wat langer gaan duren :?

MG Experience wordt regelmatig gevuld met verhalen over weerbarstige kachelsystemen, maar ook met succesverhalen. Gewoon doen dus, misschien lukt het jou net zo makkelijk als mij eerder. Een sterkere fan of zwaardere warmtewisselaar erin lukt overigens niet altijd...

NB Sommigen halen de hele radioconsole en alle schakelaars bij de padded dash wagens eerst weg, zo ver ben ik nooit hoeven gaan. Ik zou nu wel bij het terugplaatsen iemand laten meehelpen, in 1980 in mijn eentje alles doen was eens maar nooit weer

Re: Kachel

#7
Beste Willem

Als alleen de kabel het probleem is, hoef je de kachel niet uit te bouwen.
Je kunt de kabel connectie bereiken via de opening aan de zijkant van de kachel bij de lucht uitstroming onder het dashbord

Zit het probleem in de kachel zelf ,dan moet hij eruit.

Maar het probleem kan ook in de bediening knop zitten.

Overtuig je er ook van dat de juiste bedienings knop is gemonteerd. En controleer op goede werking.

Er kan mee zijn gerommeld.

Succes

Hans Geertse

Re: Kachel

#8
Willem,

Ik heb afgelopen winter de kachel wel uit de auto gehaald. Het is ff wat gehannes, met name de bedieningskabel even goed begleiden en los halen aan de draaiknop. Je kunt als je alles er uit hebt de boel weer netjes maken. Ik heb de verwarmingsradiator grondig onder handen genomen. Eerst goed gespoeld met water, de lamellen maar ook het inwendige via de 2 slang tules en daarna de de radiator gevuld met ontkalker en hem een paar uur in een pan met warm water laten weken. (Pan even geleend uit de keuken, na die tijd weer goed schoongemaakt, geen keuken princes die er naar heeft gekraaid )
Het is bizar om te zien wat er dan allemaal los komt. Bij montage alle rubbers vervangen ook het rubber onderin. De truc hier is om het rubber wat vet te maken met vasseline, de hele boel glijdt er dan makkelijk in.
Het resultaat is dat ik nu een kachel heb die goed warmte afgeeft, geen warmte meer lekt door een poreus rubber en de maximale opbrengst geeft. Om de kachelklep optimal te laten werken heb ik de bedieningskabel met stalen mantel, die altijd wat veert vervangen door de starre plastic mantel variant. Eea werkt allemaal weer naar behoren.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder