Nadieselen

#1
Heeft er nog iemand suggesties om het nadieselen van mijn MGB te Verhelpen?
Ca. 10 jaar geleden is de motor geheel gereviseerd, en eigenlijk is het sinds die tijd.
Zelf was ik er aan gewend om de motor in de versnelling te laten stoppen.
Maar ik wil wel een keer van het probleem af.
Er is al verschillende keren door verschillende mensen naar gekeken, maar geen verbeteringen.

Deze week weer met een monteur in de kenniskring alles weer eens doorgelopen:
1) Distributieketting gecontroleerd, zit in de goede vertanding.
2) kleppen gesteld, stonden erg krap, maar na instelling geen verbetering.
3) ontsteking gesteld op 14 graden, daarna op 10 graden, geen resultaat.
4) koudere bougies geprobeerd, geen resultaat
5) compressie gemeten, gaf in alle 4 cylinders 14 Bar, wel hoog
6) bij de revisie is er wel een pittiger nokkenas geplaatst, heeft dat invloed?
7) carburateurs hebben we nu niet afgesteld

Waar moeten we nog meer zoeken?
Moeten we de compressie verlagen?
Zo ja, hoe kun je dat doen?

Re: Nadieselen

#3
Beste ?

Zet in ieder geval de ontsteking tussen de 15 en 20 graden voor BDP met afgekoppelde vacuum vervroeger. Dit bij max. 800 toeren stationair. Alleen bij pingelen een haartje vroeger. En je mengsel vooral niet te arm.

Als dit alles niet helpt tegen nadieselen (zeker gezien de compressie) laat dan een zg. "run-on valve monteren".
Dit is in goed Nederlands een anti nadiesel klep. Deze zit in het inlaatspruitstuk gemonteerd. Deze klep wordt bij het uitzetten van het contact door een solenoid geopend waardoor er een verbinding met de buitenlucht ontstaat. Helpt je gegarandeerd van dit probleempje af.

Het Moss partnummer is: 12H4295, ik schat de prijs rond de 100 euro.

Groet, Henny

Re: Nadieselen

#4
Normaal moet de ontsteking volgens mij op 14 gr staan.
Ik heb hem nu op 10 gr staan, omdat ik denk dat dat de motor dan minder heet wordt.
Daarom verbaast het mij dat je adviseert om hem nog vroeger te zetten.
Wat is je reden daarvoor?

Re: Nadieselen

#5
Ik neem aan dat het een "amerikaanse" uitvoering is welke van de enkele Stomberg carburateur is omgebouwd naar dubbele SU's ?
Google is Uw vriend "MGB anti run on valve" links naar het amerikaanse forum "MG EXPERIENCE" en de amerikaanse MGB guru John Twist.
Safety Faster

Re: Nadieselen

#6
030208 schreef:Normaal moet de ontsteking volgens mij op 14 gr staan.
Ik heb hem nu op 10 gr staan, omdat ik denk dat dat de motor dan minder heet wordt.
Daarom verbaast het mij dat je adviseert om hem nog vroeger te zetten.
Wat is je reden daarvoor?

In hoofdlijnen twee redenen:
- Een later ontstekingstijdstip geeft hetere uitlaatgassen dito de motortemperatuur.
- Onze moderne benzine (met al zijn "groene toevoegingen voor een beter milieu) is eigenlijk slechter van kwaliteit in die zin dat deze langzamer verbrand. Om dan toch een goed vlamfront met een maximaal effect op de arbeidsslag te hebben, laat je de ontstekingscyclus wat eerder beginnen. Laat de max voor ontsteking nooit verder komen dan 34 graden bij 3500/4000 toeren.

Geef trouwens even je voornaam en de gegevens van je MGB.

Henny

Re: Nadieselen

#7
Bedankt voor je reactie Henny,

Je uitleg over vervroegen over vervroegen van de voorontsteking lijkt ook wel wel logisch,
hoewel ik juist dacht dat vervroegen de temperatuur verhoogt omdat het mengsel na de explosie nog verder samengedrukt wordt.

Ik denk dat ik toch ga kiezen voor de anti run on valve.

Maar dat ga ik eerst eens proberen om met twee man handmatig te simuleren.
Een plug van het inlaat spruitstuk verwijderen en dat handmatig dicht te houden.
Als dan het contact uitgezet wordt direct de opening vrij geven, en zien of hij dan stopt.

Ik laat we weten of het lukt.
Mijn auto is een Amerikaanse MGB van '69 met een dubbele SU.

Mvg. Toon van Beek, den Burg.

Re: Nadieselen

#8
Hallo,
Ik heb het zelfde probleem revisie motor van Moss geplaatst 2 SU carb. gereviseerd, csi ontsteking geplaatst en afgesteld door csi,kleppen goed gesteld en verder alles geprobeerd
ook een anti nadieselklep geplaatst doch het probleem is er nog steeds, mgb is ook usa bj.1970.
Ik volg dit met belangstelling.Groetjes Piet,

Re: Nadieselen

#9
Hallo Toon, ik heb het probleem van het nadieselen bij mijn MGB's zo goed als onder controle gekregen op de volgende wijze:
Het stationair toerental op ca. 800 rpm. stellen.
Voorontsteking, met losgenomen vacuum, op ca 14 graden.bij 800 rpm.
HEEL BELANGRIJK, tank Firezone Super Plus 98 als je het kan krijgen. De klopvastheid van deze Superbenzine ligt hoger dan bij de ' gewone' Euro 95. Ook heel interessant is het feit dat deze benzine GEEN ETHANOL bevat!
Na een rit even de motor rustig stationair laten lopen en dan pas uitzetten, helpt ook, dit doe ik standaard.

Succes en groet,

Ton Tulleken
PS: mijn auto' s hebben 2x HS4 carburateurs , jaartallen 1976 en 1980

Re: Nadieselen

#10
Hier mijn ervaring:

Alle bovenstaande adviezen zijn goed bedoeld, maar niets helpt.
Allen het tanken van FIREZONE Competition 102 is de oplossing.
Wel een stuk duurder maar wat maakt het uit zoveel rijden we ook weer niet.
Dit is mijn ervaring van de laatste twee jaar, totaal geen last meer van nadieselen, loop rustiger en gebruikt minder.

Groet, Jaap

Re: Nadieselen

#11
Als het nadieselen komt door het gloeien van de onderdelen van de verbrandingsruimte is die anti run-on valve inderdaad een oplossing.
Maar is het een kwestie van de alternator, die de ontsteking op laat komen met afgezet contact, wil het even aanzetten van de koplampen wel eens helpen om de motor te stoppen.

Ik vind het overigens vreemd dat een relatief vroege B hier last van heeft, het was ooit een bijverschijnsel van het alsmaar verder ingrijpen in het motorgedrag tegen luchtverontreiniging.
Die systemen kwamen er pas vanaf 1970 in en het nadieselen werd pas een probleem enige jaren later, rara :?

PS Normale static voorontsteking is 10 graden BTDC en standaardinstelling voor max totale vervroeging (vacuum los) op hoogste toerental van optreden is 32 graden, soms 34...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 26 mei 2016, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nadieselen

#13
hallo,
Aansluitend op mijn vorige reactie alles weer nagelopen ontsteking iets vroeger gezet en mengsel iets armer en stationair 800 toeren en hij dieselt bijna nooit meer na.
Mengsel afstellen aan de kleur van de bougies na een lange rit [licht grijs bruin] schroefdraadrandje zwart.

Re: Nadieselen

#14
Ik heb uiteindelijk toch maar een "Anti run on valve" geplaatst, en het nadieselen is zo goed als verdwenen. Af en toe nog 1 na-klapje, maar als ik de hete motor nog even stationair laar draaien hoor ik dat ook niet meer.
Wel is het belangrijk om een zo kort mogelijke slang met een maximale doorsnede te gebruiken tussen inlaatspruitstuk en de luchtklep.
Mvg. Toon van Beek