Re: Welke brandstof aditieven zijn er nodig

#2
Beste annonieme vraagsteller,

Tank E10 en je hebt een groot probleem, alle "rubber" slangen gaan naar de filistijnen en je motor waarschijnlijk ook.
In Frankrijk kan je (niet langs de snelweg !) nog 98 tanken en in Duitsland kan je 101 octaan tanken, dat vind je motor erg fijn.
Vraag over additieven is al vaker gesteld de een zegt doen en de ander zegt zinloos.
Zelf een tijdlang additieven lood (vervangers) gebruikt en thans niet meer.

Goede reis, wel zonder E10 benzine !

Re: Welke brandstof aditieven zijn er nodig

#3
Hoi,

Laten we elkaar geen angsten aanjagen.

Oude natuur rubberen slangen kunnen inderdaad wat minder goed tegen E10. Bij incidenteel gebruik is er niet zo veel aan de hand.
Bovendien zijn de slangen die we inmiddels gebruiken van een modernere rubbercompound.
Je motorblokje zal er alleen in die zin iets van merken dat de moderne brandstoffen een wat lagere calorische waarde hebben. Dus tank gewoon E10 op vakantie.

Het nut van benzine additieven en loodvervangers is nooit bewezen. Schade aan kleppen en klepzetels door gebrek aan lood ontstaat in hoofdzaak door langdurig en vaak op hoge toerentallen te rijden. Dit zal in de praktijk met een MGB weinig gebeuren.
Je kan de slijtage die optreed vergelijken met de iets versnelde slijtage door rijden op LPG met een niet geschikte cilinderkop.
Je levert dan wat in op de normale levensduur en ook weer sterk afhankelijk van je rijstijl.

Een groot misverstand is dat men denkt dat de latere bouwjaren (rubber bumper) uitgevoerd zijn met klepzittingen in verband met de geschiktheid voor loodvrije benzine. Klepzittingen zijn nooit toepast wel een lokale warmtebehandeling van de gietijzeren kop om deze wat harder te maken. Loodvrije benzine was nodig voor de vanaf toen gemonteerde katalysators.

Kortom hou het geld voor additieven in je zak. Zeker met de paar duizend km per jaar die MG bezitters gemiddeld rijden.

Henny

Re: Welke brandstof aditieven zijn er nodig

#5
In Italie trof ik vorig jaar zomer zowaar (dure) RON100 en 102 benzine aan naast de bekende super plus 98. Je moet wel weten welk merk waar mee staat en dus op tijd tanken.
Ik behoor bij de school van wel loodvervanger toevoegen, tegenwoordig zelfs met een kleine octaanverhoger erin (+1-2 punten erbij). Hiermee brenge je de Nederlandse Shell VPower van 97 op 98-99 basis, prima effect. Maar in Nederland tank ik bijna alleen BP Ultimate, een nette RON98 variant, de enkele Tango die RON98 doet ligt te ver weg voor mij.

E10 kan een probleem met zowel ongeschikte slangen als de metalen leidingen zijn, op MG Experience staan dit soort verhalen uit de USA, waar ethanol al langer gepushed wordt.
Op de slangen die je tegenwoordig bv in Houten kan kopen staan Duitse keurnummers, waaraan ethanolbestendigheid af te zien valt. Heb je her en der nog oude slangen, let dan op de kleur van je (transparante) benzinefilter: wordt die snel zwart, zijn er micro rubberen deeltjes naar je carbs tegengehouden. Een extra reden voor regelmatig nieuwe filters

Zal mij benieuwen of de discussie wel of niet additives nu opnieuw en in alle hevigheid losbarst :?

Re: Welke brandstof aditieven zijn er nodig

#6
Volgende week vertrek naar Frankrijk, waar zoals zo vaak eerst gestaakt wordt en dan pas overleg gevoerd. Kortom benzinegebrek als showstopper voor vakantiegangers. :cry:
Al mijn rubberen benzineslangen zijn inmiddels door mij vervangen door ethanolbestendige versies. Maar gezien mijn oude metalen leidingen gaat er NOOIT E10 in, zeker weten :|

Euro95 zonder ethanol kan je gebruiken als je niet urenlang die topsnelheid van 130km/u op de Autoroute gaat rijden, anders is Super Plus 98 daar gewoon beter voor je motor. En de loodvervanger gaat gewoon mee, better safe than sorry. Ik koop daar vanaf nu enkel de versie met een extra octaanlift van 1-2 punten, schaden doet het zeker niet :D

Ook het benzinefilter extra vervangen (doorzichtig tonnetje, niet dat piepkleine, taps toelopende ding), die kosten zijn immers verwaarloosbaar ...