Re: welke soort en hoeveelheid in de versnellingsbak

930288 schreef:
30 okt 2025, 11:51
Don,

Op MGE heb ik een tijd geleden die TSB gezien waarin de eerdere werd herroepen en er weer 20W50 werd geadviseerd.
Maar via de zoekfunctie slaag ik er niet in om dat weer terug te vinden.
Opnieuw gepost overigens op MG Experience: https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... sg-5035728

Het valt op dat zij die het alternatief 30Wt monograde op MGE promoten vaak de nadruk leggen op de verschillen tussen "detergent" en "non-detergent" of ND leggen. De stelling van sommigen is dat de detergent olies door het zgn opkloppen met schuimvorming minder goed zouden werken dan de ND30. Wat vindt Hans Geertse een bekende 30 of 40Wt aanhanger daarvan?

NB Het is iets waar ik mezelf nooit mee bezig heb gehouden; volgens mij is de multigrade 20W50 en ook ooit de Brezan 20W60 motorolies altijd non-detergent......
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 26 mar 2026, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: welke soort en hoeveelheid in de versnellingsbak

990316 schreef:
16 sep 2025, 13:07
Don,

Redline MT-90 is feitelijk een synthetische variant GL4. Dat verklaard het betere schakelen. De viscositeit van SAE 90 hypoid is ongeveer gelijk aan 30W en of 20/W50. Op internet vind je wel een vergelijkingstabel.
Op de overzichten van TSB’en (categorie D gearbox and overdrive) is geen herroeping van TSB 75-D-5 te vinden. Zoals eerder aangeven is mijn advies conform de TSB. Ik ga er vanuit dat de de toenmalige ingenieurs dit niet voor niets hebben gewijzigd.
Groetjes, Henny
Deze aantekening van dè expert in het onderhouden of repareren van versnellingsbakken en overdrive mechanismes in het bijzonder geeft een andere verklaring. Deze Dick Moritz heeft honderden overdrives zien passeren met veel meer defecten dan wij (gelukkig) ooit zullen meemaken:

That bulletin was likely issued before it was learned that gear oil can cause delamination/separation of the lining on the overdrive cone clutches...

Dick

Weer een ander document (helaas alleen in jpg) verklaart voor Triumphs waarom non-OD bakken best SA90 kunnen gebruiken, maar OD bakken zeker NIET

Zie
Triumphs en versnellingbak olie
Triumphs en versnellingbak olie
DSC_0211 gearbox -oils for TRiumphs.JPG (42.79 KiB) 425 keer bekeken
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die met 20W50 multigrade of 30Wt monograde in de bak problemen kreeg.
Redline MT 90 lijkt een verbetering maar is en blijft peperduur. Ik hanteer een lichte vinderdruk op de pook bij het schakelen en als de synchro's de zaak vrijgeven schakelt ook mijn bak soepeltjes, ondanks de misschien wat beperktere mate van vrijgave door de hydraulische koppeling versus een kabelsysteem.