Re: hete bobine

#4
Als je MG van 1974 of later is heeft hij een 6 volts bobine met een voorschakelweerstand
Het systeem is herkenbaar doordat er twee lichtgroen-witte draden naar de bobine plus aansluiting lopen.
Bij normaal lopende motor wordt de bobine vanaf het contactslot via een relais gevoed via een van die twee draden waarin een weerstand zit
Vanaf de zekeingkast loopt er een wit-bruine draad die overgaat in lichtgroen-wit na de weerstand. Die weerstand halveert de spanning op de bobine naar 6 volt
Tijdens starten krijgt de bobine echter vol 12 volt vanaf het start relais op de motor via de andere groen witte draad
Hierdoor verbetert de koude start
Als er iets fout zit in de bedrading kan het zijn dat de 6 Volt bobine ook tijdens de normale motor.loop de volle 12volt krijgt en dus loeiheet wordt
Meet tijdens de motorloop de spanning tussen bobine plus en massa en check of je een 12 of 6 volts bobine hebt.
Heb je het systeem met voorschakelweerstand dan zou je tijdens motorloop 6 en bij starten meer dan 10 volt moeten meten.

Re: hete bobine

#5
Ontsteking na 1974-6Volt Bobine.jpg
Ontsteking tot ca 1974-12V Bobine.jpg
Plaatjes vertellen meer, ik heb ze uit het boek MG Electrical system van Rick Astley
In het eerste plaatje zie je de ontsteking tot ca 1974, met een 12 Volt bobine
In het tweede het latere systeem met een 6 Volt bobine met voorschakelweerstand
De truc is (niet te zien in de tekening) dat wanneer je de contactsleutel doordraait tot de startstand het startrelais op de startmotor geschakeld wordt.
Op dat moment krijgt de 6 Volt bobine rechtstreeks 12 Volt vanaf het startrelais en vonkt als een gek.
Zodra je de sleutel loslaat schakelt het startrelais uit en krijgt de bobine 6 Volt via de draad met weerstand.

Opm:
Voor Amerikaanse MG's werd dit systeem al eerder ingevoerd dan 1974 , zal '72 of '73 zijn geweest.
Het systeem komt voor zowel met als zonder dat extra relais ( nr 42 in de tekening)
De motor hoeft niet te lopen om de spanning over de bobine te testen, (beter voor de multimeter) gewoon contact aan (niet startstand) en kijken of je 6 of 12 volt op de bobine plus aansluiting hebt.
Als je 6 volt meet en bij doordraaien naar de contactstand duidelijk meer lijkt alles in orde.

Re: hete bobine

#6
920143 schreef:
13 aug 2022, 17:54
Pas een 1-2-3 ontsteking geinstalleerd ?
Hallo Rob,
Tenzij je gaat racen zal de bobine bij een electronische ontsteking koeler blijven dan bij de traditionele.
De electronica regelt de contacthoek afhankelijk van het toerental.
Hoe groter de contacthoek, hoe langer de volle stroom door de bobine loopt en hoe heter hij dus wordt.
Conventioneel systeem heeft een constante contacthoek van typisch 57 graden.
UIt de foto's zie je dat het electronische systeem daar pas bij zo'n 4000 toeren overheen gaat, daaronder is de contatcthoek kleiner.
foto's biij 1100, 2000 en 4000 rpm
e- ontseking 1100rpm.jpg
e-ontsteking 2000 rpm.jpg
e-ontsteking 4000rpm.jpg

Re: hete bobine

#7
Ik heb ook net een nieuwe bobine (sportcoil 3 ohm) en condensor geplaatst en die wordt ook loeiheet. Maar op MGexperience staat ook dat de bobine in feite de temperatuur van de motorruimte aan neemt want hij kan de warmte niet kwijt dus 70-80 graden is normaal met dit weer. Heb je problemen? zo niet dan lekker doorrijden. Ik heb gisteren zonder problemen een flink stuk gereden en kon na de rit de bobine niet vastpakken zo heet was ie.
In het schema is trouwens de bovenste van de rubber bumper na 1974, met ballast resitor. Het is wel van belang dat je de juiste bobine plaatst. een late mbg bobine van 1,5 ohm op een vroege mgb geeft problemen.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: hete bobine

#9
220075 schreef:
13 aug 2022, 13:40
Bobine word gloeiend heet. Komplete set Bobine ,bougiekabels, stroomverdelerkap en rotor van een andere mgb omgewisseld. nieuwe condensator en punten gezet. Dit heeft niets geholpen. Wie weet wat het kan zijn.


Welkom hier op dit forum, Jan Dirk!

Je schreef dat je contactpuntjes (standaard ontsteking) gebruikt.

Het enige dat ik zo kan bedenken is dat misschien de contactpunten te lang dicht staan
(= te kleine afstand tussen de puntjes...).
Deze afstand moet, meen ik, 0,015 inch ofwel 0,40 mm bedragen.
Heb je dat al eens gecontroleerd (met een voelermaatje)?
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte