Re: Verlagen MGB GT 1979

#2
De Rubber Bumper GT kan van achteren verlaagd worden met de montage van een Lowering kit.
Wordt gemonteerd tussen de achteras en de bovenkant van de bladveer.Verlaging 1 inch [25.4 mm]
Part nr. TMG30721

Van voren kun je nieuwe schroefveren monteren.Part nr.TT40701PR. Verlaging ongeveer 2 cm.
Deze veren zijn opnieuw ontwikkeld naar hedendaagse upgrades m.b.t. veren.
O.A. Andere staalsoort en dunnere rondgangen.Minder gewicht.

Ook is het aan te bevelen om MGB V8 negatieve camber wishbone arms te monteren.
TMG 30727. Je gaat dan veel gemakkelijker door de bochten.

Voor meer stijfheid aan de achterkant, nylatron busjes [8X] in de schommelarmen van de bladveren monteren.
TT30765. Je haalt dan de zijdelingse beweging van de bladveren weg.Niet op andere plaatsen nylatron
toepassen.


Hans Geertse

Re: Verlagen MGB GT 1979

#4
Een achterwielaangedreven auto alleen aan de achterkant stijver maken zorgt voor onderstuur.
Juist aan de voorkant de poly busjes monteren zodat er veel minder beweging zit in de sturende delen. De achterkant volgt wel.
De voorgestelde verlagings veren en blokjes zijn inderdaad een goede oplossing. Wel is het aan te bevelen om voor uprated armstrong schokbrekers te monteren voor zodat deze beter kan omgaan met de hardere veren. Achter heb ik Koni schokbrekers gemonteerd wat ook erg veel verbetering heeft gegeven.
Groeten Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Verlagen MGB GT 1979

#6
Heb alles al uitgeprobeerd.
Voor Koni is geen laswerk nodig.Koop wel een complete kit.
Maar montage van Koni of Spax.[ Er zijn er nog meer] voegt niets toe
aan een verbeterde wegligging. Goede Armstrong schokbrekers met eventueel
uprated [verschillende percentages mogelijk] uitvoering werken perfect.

Eventuele montage van parabolic bladveren is ook een goede.
Scheelt behoorlijk in het gewicht en je kan er ook middels de bijgeleverde
vulplaatjes je wagenhoogte mee afstellen.Ik heb nog een set kunststof achterveren
een paar jaar op mijn V8 gehad.Bestaat uit een stuk en weegt niets.
Deze V8 is al een paar jaar omgebouwd op onafhankelijke wiel ophanging.

Hans

Re: Verlagen MGB GT 1979

#7
Hans,
Grappig dat wij regelmatig het tegenovergestelde vinden. Jammer vind ik wel dat je iedere keer aangeeft dat mijn voorgestelde oplossingen niets toevoegen of oplossen. Ik merk dat ik hierdoor weinig zin meer heb om op dit forum te zitten.
Groet,
Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Verlagen MGB GT 1979

#8
Hoi Pascal

Met je aanbeveling van de polybusjes ben ik het helemaal eens.
Een forum is bedoeld om iedereen zijn mening te laten ventileren.
Natuurlijk zijn menings verschillen daarvan een onderdeel.

Vroeger was ik ook fan van Koni,s. Heb nog 2 sets liggen.
Maar o.a ervaringen van bekende Engelse MG racers etc.hebben er toe geleid
dat ik mijn mening heb bijgesteld en weer al heel lang terug ben naar de armstrongs.
Dit wat betreft MGB.
Voor onze andere MG.s zoals de Midget/C en V8 gaan we weer wel
de tel. schokbreker kant op. Maar aan deze auto.s is zo veel aangepast dat het armstrong
consept er niet meer bij past.

Vroeger toen het forum nog echt leuk was met veel inbreng, waren er ook meestal
scherpe discussies.Dan is het nu echt tam.Dus blijf gewoon meedoen.
Hartelijke groet
Hans

Re: Verlagen MGB GT 1979

#9
Kan ik de Heren Hans en Pascal wat vragen?
Ik wil mijn rubberbumber B niet verlagen (dat ze wat hoger is, is wel lekker met al die drempels, zeker in Brabant tijdens de Octagon Tour 2021) maar wel de wegligging verbeteren, mits dat kan. Schokdempers? Advies wordt op prijs gesteld.
Groet,
Willem

Re: Verlagen MGB GT 1979

#13
Nooit vergeten dat als je achter parabolic springs kiest je de interne wrijvingsdemping van het OEM veer pakket verliest, zodat Koni's achter keihard nodig zijn. Met de originele achterveren levert het toevoegen van Amstrong armschokbrekers het beste totaalresultaat op. Kortom Hans heeft hier een punt. Als een 1979 B al zowel voor als achter al stabilisator stangen heeft is verdere verbetering beperkt. Zodra je die stangen gaat vervangen door dikkere krijg je allerlei extra effecten op onder- dan wel overstuur, ook nog eens beïnvloed door bandenspanning en camber. Toen Jan de Jonge nog leefde heeft hij daar uitgebreid verslag over gedaan in ons clubblad. Misschien nu terug te vinden in het gedigitaliseerde archief van onze MGCC?

Re: Verlagen MGB GT 1979

#16
Hallo mannen,

Leuk onderwerp dus ik wil mijn ervaring ook graag met jullie delen. Ik weet niet of het nog relevant is maar hier mijn bijdrage. Ik heb een originele chroom bumber mgb gt uit 71. De voorzijde heb ik verlaagd met 1 inch door kortere veren. De achterkant heb ik verlaagd met 2,5cm door de wel bekende blokjes onder de bladveren. Alle rubber bussen van de wiel ophanging voor en achter heb ik vervangen voor polyurethaan. Blauw. Ook tussen de crossmember en het chassis. De de schokdempers zijn helemaal standaard. Voor een nieuwe set achter was nog goed. Als laatste heb ik aan de voorkant een 3/4 inch anti rol bar ook weer met polyurethaan bussen. De wegligging is erg goed nu!

Voorlopig heb ik nog niet de behoefte voor ombouw naar aftermarket schokdempers.

Vragen laat maar weten!

Groet roy
cron