Olieverbruik MGB

#1
Beste MG-specialisten. Graag wil ik jullie een probleem voorleggen waar ik al een poosje mee aan het tobben ben. Ik ben in het bezit van een MGB uit 1967 met een 5x gelagerde (GB) hoog gecomprimeerde motor. Omdat een jaar geleden mijn versnellingsbak het begaf, is door de oldtimer garage een gereviseerde bak geplaatst. Omdat ik al langer een stijgend olieverbruik had heb ik de man gevraagd om ook gelijk de motor te reviseren. Dit is zeer grondig gedaan. Hij rijdt weer fantastisch alleen het olieverbruik is gestegen naar 1 liter op 500 km. Ik heb de MG netjes 500 km ingereden met inloopolie. Daarna is het filter gewisseld en is er 20w50 Castrol in gegaan. Een compressietest gaf (van achter naar voren) aan waardes van 170-175-170-170. Als ik de motor start vliegt de oliedruk (nieuwe meter) direct bij koude motor naar 80 psi. Bij warme motor zakt hij naar ongeveer 70. Naar mijn mening prachtige waardes. Lekkages aan de onderzijde te verwaarlozen.
Zaken die vernieuwd zijn : Cilinderkop, lagers , nokkenas, stoterstangen, nokvolgers, klepseals, nieuwe zuiger- en olieschraapveren(0.020 Deves us market) etc. etc. Het enige wat niet vernieuwd is zijn de zuigers omdat deze (Hypolite 0.020) in perfecte staat waren. Ook de carterventilatie is gecheckt en ok. Zoals jullie kunnen lezen is er van alles gebeurd en ben ik een beetje teleurgesteld over het resultaat. Heeft iemand van jullie nog een goede tip wat ik kan laten controleren? Ik hou mij aanbevolen.

Re: Olieverbruik MGB

#2
Johan,

De reden voor revisie was dus het hoge olieverbruik. Ook Schrijf je dat de oude zuigers zijn teruggeplaatst. Dan kan op zich prima mits de groeven voor de zuigerveren nog een goede passing geven. Dit roept bij mij de vraag op of het blok wel gehoond is. Dit is noodzakelijk om m.n. De olieschraap veren goed te laten inlopen.

Groet, Henny Beumer

Re: Olieverbruik MGB

#3
Beste Joan Jij schrijft de carterventilatie is gecheckt. De vraag die bij mij opkomt: heb je de slangen van de carterventilatie ook bekeken? De slangen zou ik goed bekijken doorblazen met lucht en als er veel snot in zit vernieuwen. Zelf heb ik met niet goed open slangen veel problemen gehad. Succes Cees

Re: Olieverbruik MGB

#4
990316 schreef:
16 okt 2020, 19:30
Johan,

De reden voor revisie was dus het hoge olieverbruik. Ook Schrijf je dat de oude zuigers zijn teruggeplaatst. Dan kan op zich prima mits de groeven voor de zuigerveren nog een goede passing geven. Dit roept bij mij de vraag op of het blok wel gehoond is. Dit is noodzakelijk om m.n. De olieschraap veren goed te laten inlopen.

Groet, Henny Beumer

Re: Olieverbruik MGB

#6
900109 schreef:
16 okt 2020, 23:22
Beste Joan Jij schrijft de carterventilatie is gecheckt. De vraag die bij mij opkomt: heb je de slangen van de carterventilatie ook bekeken? De slangen zou ik goed bekijken doorblazen met lucht en als er veel snot in zit vernieuwen. Zelf heb ik met niet goed open slangen veel problemen gehad. Succes Cees
Hallo Cees,
Carterventilatie gecheckt en helemaal droog. Ook niet vervuild. Heb zelfs de ventilatie nog losgetrokken en een potje onder het slanguiteinde gehangen, zonder resultaat.
Groet, Joan.

Re: Olieverbruik MGB

#7
Blijft staan dat de carterventilatie mijns insziens niet ècht gecheckt is. Die rubber slangen kunnen er fraai uitzien en toch poreus zijn, ik weet daar zelf alles van...
Olievuldop losnemen en een papier op de vulopening leggen bij lopende motor. Wordt die niet vastgezogen maar weggeblazen is het foute boel met die ventilatie....

Overigens zijn niet alle olielekkages even makkelijk terug te vinden, een concreet voorbeeld is die dunne, hoge druk slang tussen blok en oiledrukmeter. Op stationair hoeft die niet te lekken en dan rijdend op hoger toerental onderweg juist wel. Ook iets dat ik zelf door schade en schande heb moeten ontdekken, want blaast die dunne slang onderweg olie hoeft die niet ergens aan te blijven hangen....

Iets soortgelijks geldt naturlijk ook voor de oliekeerrring op de krukas, die olie het bellhouse instuurt waar die uit de opening gaat druipen onderweg, die blijft daar echt niet wachten tot je weer stilstaat

Last not least: ik had een 0,0 olie gebruikende ruilmotor van Ivor Searl gedurende een half jaar en plotseling kwam er weer olie op de lekplaat te liggen: wat bleek de holle bout die het oliefilter polatform vasthoudt zat te los. Ook al zet je er een zgn "crush" koperen ring onder kan dit door het inklinken van die speciale vierkant gevormde pakking ring tussen blok en platform alsnog een lekkage punt worden (met dank aan John Twist)

PS Lekkages kan je ook ontdekken met een olietoevoeging die op UV licht reageert, met een apart UV lampje in het donker zie je dan waar dat gebeurt,. Bij mij werkte het ooit niet, misschien bij deze motor wèl?

Re: Olieverbruik MGB

#8
Beste Don,
Dank voor je reactie. Ik heb al eerder geantwoord maar zie het bericht niet terug op het forum. Ik heb al jouw aanbevelingen gecontroleerd en niets kunnen ontdekken wat zoveel lekkage (1 liter op 500 km) verklaart. De door jou genoemde leidingen zijn ook droog! Ook bij diverse toerentallen nog een papier voor de uitlaat gehouden, maar geen druppel olie te zien. Ook het papier op de olievuldop bleef keurig "plakken".Alle bougies prachtig grijs/bruin. Ik ga denk ik 20W60 proberen en anders een toevoeging.

Re: Olieverbruik MGB

#9
Toralin Max compression is een olieverdikkend middel dat tegelijk de compressie verhoogt. Overigens wel bedoeld voor motoren die al lange tijd gedraaid hebben, eigenlijk zonde. Maar als je 20W60 niet te pakken krijgt is het een mogelijkheid. Vreemd dat 1 op 500 gebruik nergens te detecteren valt. Ooit had ik een blok met 1 op 1200 waar qua lekkage niets op te vinden was, maar ook bij >2x zoveel niets vinden is exceptioneel.
Overigens hoeft er op dat papier voor de uitlaat geen vloeibare olie te verschijnen, korstondige blauwe walm bij het afremmen op de motor zie je zo niet, dan moet er iemand achter je aan gaan rijden.
cron