Trillende remmen voor

Hallo, al een tijd ben ik bezig het trillen van het stuur bij het remmen op te lossen. Het gaat om een GT uit 1973. De schijven zijn al vervangen, de klauwen gereviseerd, nieuwe remblokken, stuurrack op speling gecontroleerd. Het enige dat wellicht beter kan zijn de lagers van de stuurkolom. Echter het lijkt er op dat de oorzaak bij de remmen zit. Heeft er iemand ervaring en/ of tips? Groet. Arnold

Re: Trillende remmen voor

Sommige combinaties van remschijven en pads geven eerder trillingen in het stuur bij remmen dan andere. Na een lange periode met agressief piepende remmen door het overstappen op gegroefde/geboorde remschijven hielpen eerst de allergoedkoopste MOSS Classic Gold pads (volgens mij inmiddels out of stock), maar ik miste toen de "bite" van mijn V8 pads van Mintex. Na het uitzwaaien van die lastige schijven bleken de Mintex GBP240? het echter weer prima te doen. Zij het wel met trillingen in het stuur bij hard afremmen op hogere snelheden, zeg maar >= 100 kmu. Mijn advies is dan ook om allereerst eens wat andere pads te proberen. Tenzij er nu geboorde/gegroefde remschijven in gebruik zijn: alleen in de racerij zijn die te gebruiken en anders meteen door standaard schijven vervangen!

Waar trillingen ook vandaan kunnen komen zijn versleten stuurkogels (zowel die aan de binnenkant in de sokken als de droge, buitenste exemplaren) en extreem versleten kingpins/top trunnion rubbers, verslapte rubber- of polybussen op de veerarmen of slecht gestelde lagers vóór. Hoe beter de voortrein in balans is gebracht des te minder trillingen in het stuur. Dynamisch balanceren is het beste, maar bandenexperts die dat op RWD wagens beheersen sterven uit.

860018 schreef:
11 jun 2026, 13:51
Sommige combinaties van remschijven en pads geven eerder trillingen in het stuur bij remmen dan andere. Na een lange periode met agressief piepende remmen door het overstappen op gegroefde/geboorde remschijven hielpen eerst de allergoedkoopste MOSS Classic Gold pads (volgens mij inmiddels out of stock), maar ik miste toen de "bite" van mijn V8 pads van Mintex. Na het uitzwaaien van die lastige schijven bleken de Mintex GBP240? het echter weer prima te doen. Zij het wel met trillingen in het stuur bij hard afremmen op hogere snelheden, zeg maar >= 100 kmu. Mijn advies is dan ook om allereerst eens wat andere pads te proberen. Tenzij er nu geboorde/gegroefde remschijven in gebruik zijn: alleen in de racerij zijn die te gebruiken en anders meteen door standaard schijven vervangen!

Waar trillingen ook vandaan kunnen komen zijn versleten stuurkogels (zowel die aan de binnenkant in de sokken als de droge, buitenste exemplaren) en extreem versleten kingpins/top trunnion rubbers, verslapte rubber- of polybussen op de veerarmen of slecht gestelde lagers vóór. Hoe beter de voortrein in balans is gebracht des te minder trillingen in het stuur. Dynamisch balanceren is het beste, maar bandenexperts die dat op RWD wagens beheersen sterven uit.
Dank je Don. Het zijn gewone schijven en de andere onderdelen lijken best in orde te zijn. Ik ga eerst andere pads proberen. Er zit nu Mintex op. Na de vakantie ga ik het bekijken en andere proberen. Groet.

210078 schreef:
13 jun 2026, 21:48
860018 schreef:
11 jun 2026, 13:51

Dank je Don. Het zijn gewone schijven en de andere onderdelen lijken best in orde te zijn. Ik ga eerst andere pads proberen. Er zit nu Mintex op. Na de vakantie ga ik het bekijken en andere proberen. Groet.

Gisteren bij toeval oudere , 2023 nummers van mijn Practical Classics Magazine uit het VK ingezien en zowaar staat daar ook een artikel over trillingen in het stuur bij remmen in. Twee zaken die ik zelf ook nog niet genoemd had waren:
1) slingeren de remschijven wellicht en zo ja helpt het verplaatsten of uitwisselen links rechts daar tegen? Dus even niet de hub, maar de schijf checlen.
2) idem als je met een micrometer de dikte van de remschijven opmeet zitten daar dan grote verschillen langs de omtrek in?
Misschien kijk ik dit artikel binnenkort opnieuw in over hoe groot afwijkingen mogen zijn; nu moet ik zelf aan de slag met een slechte vóórschokbreker links!

In het verlengde van mijn eerste post: als garagebedrijven het over dynamisch balanceren hebben, maskeren ze vaak dat ze die balancering op een aparte machine uitvoeren, NIET op de al gemonteerde wielen voor. Ik merkte dat gisteren bij iemand in de familie die balancering van de wielen op een Volkswagen cabrio met RWD aan Kwikfit wilde overlaten en ik dynamisch balanceren Googlede: kortom dat was niet wat ik bedoelde. En nog erger als die balancering plaats voindt op het centrale gat dat meestal off centre zit! Op de boutgaten op de externe machine is wel het minimum voor een redelijke balancering (op/neer en links/rechts). Mijn bandenman in Vlaardingen, Willem van Dorland daar balanceert -als énige in NL?- nog zo mijn B (die heeft hij als RBB zelf ook staan) met gemonteerde wielen. Het balanceerapparaat ervoor heeft hij nog. Vele garages hebben die apparatuur al jaren geleden bij het grootvuil of Avalex gezet, wie doet immers nog RWD wagens? Video's bijvoegen kan hier niet, maar foto's wel, dus bij deze van mijn laatste keer bij Willem
Willem bezig met dynamisch balanceren
Willem bezig met dynamisch balanceren
Nogmaals veel succes.... :-D on

950347 schreef:
15 jun 2026, 16:44
Naast de firma in Vlaardingen heeft ook mijn bandenleverancier Rentmeester in Riel (net onder Tilburg ) doet ook vele andere automotive werkzaamheden - nog steeds een z.g "schooter" voor dynamisch op de auto te balanceren. Gr Jan Wijnen
Goed om te weten, Jan, mijn aanbeveling heeft hij meteen.
Naam is scooter neem ik aan. Dan moet je ook nog iemand hebben die hem weet te bedienen. Mijn Willem heeft één medewerker het ook geleerd, maar dat beklijft niet. Soms zie je zo'n "scooter" wel eens ergens tweedehands goedkoop aangeboden, maar je moet er als amateur/ monteur maar de ruimte voor hebben!

Overigens: na mijn wisseling van bandentype een aantal jaren terug heb ik alle wielen eens op één van de voornaven laten draaien en de minst slingerende wielen uitgezocht voor een montage aan de voorkant, met de meer slingerende aan de achterkant. Rostyle wielen staan overigens bekend om hun slingeringen en bedrijven die daar apparatuur voor hebben om dat bij te buigen zijn schaars, ik zou zelf niet weten waar in Nederland ze te vinden zijn.

PS Er staat overigens op Youtube een al wat oudere video van John Twist waarin hij diverse slingerende wielen cq banden toont (soms is het niet duidelijk welke de meeste afwijking veroorzaakt); ook wordt dat wel veroorzaakt door langdurige stilstand van de MG met zgn flatspots op de banden als resultaat. Een reden voor mij ooit in de tijd dat de B nog in de winter werd stilgelegd en bij de RDW geschorst om de wagen in die periode op bokken te zetten.