mijn overdrive schakelt zichzelf steeds uit (of slipt ) als de motor en versnellings bak op temperatuur is . als de motor en versnellingbak bij de start koud zijn ,en ik wegrij reageert de de overdrive correct op de bediening schakelaar ,maar komt de bak langzaam op temperatuur ,dan word de reactie steeds slomer met inschakeling van de overdrive ,en bij warme bak dan blijft hij gewoon slippen tot je de snelheid tot een minimum laat zakken ,en dan krijg ik het gevoel dat hij dan pas aangrijpt in de overdrive ,dit alles gebeurt bij warme motor en bak ,en bij koude motor en bak werkt het perfect. weet iemand hier de oplossing.
olie druk is gecontroleerd bij koude bak en solonoid ook goed afgesteld .
Re: problemen overdrive d type
#2Beste Wim.
Heb je redelijk verse olie in de bak/O.D zitten? En zo ja 20W50 of Penrite gearbox oil 30.
Als de olie dunner wordt en sommige spelingen in de O.D wat groter door warmere olie kan het zijn dat de olie druk regelaar niet goed meer functioneert.
De relief valve [part nr.37H1916] heeft dan te veel speling en bouwt daardoor te weinig olie druk op bij warmer worden. Denk dat hij nieuw niet meer leverbaar is.
Gebruikt waarschijnlijk wel.
Heb je redelijk verse olie in de bak/O.D zitten? En zo ja 20W50 of Penrite gearbox oil 30.
Als de olie dunner wordt en sommige spelingen in de O.D wat groter door warmere olie kan het zijn dat de olie druk regelaar niet goed meer functioneert.
De relief valve [part nr.37H1916] heeft dan te veel speling en bouwt daardoor te weinig olie druk op bij warmer worden. Denk dat hij nieuw niet meer leverbaar is.
Gebruikt waarschijnlijk wel.
#3Hans.de olie (20 w 50 ) is van recente datum en zoals je aangeeft misschien de aanwezige ouderdom speling in de overdrive,dat dit misschien de oorzaak is van het probleem.
De olie wordt regelmatig vervangen en het filter ook schoon gemaakt,we maken nogal wat kilometers met de MG dus is die overdrive een hele prettige must .
We gaan er mee aan de slag.
De olie wordt regelmatig vervangen en het filter ook schoon gemaakt,we maken nogal wat kilometers met de MG dus is die overdrive een hele prettige must .
We gaan er mee aan de slag.
#4Heb je recent olie ververst en is het peil op orde?
Probeer dan eens een stuk te rijden met ingeschakelde OD en meer dan 3000 toeren.
Bij mij hilep dat.
De tip kwam van Nico v.d. Ree die een MG garage had in Schiedam
Probeer dan eens een stuk te rijden met ingeschakelde OD en meer dan 3000 toeren.
Bij mij hilep dat.
De tip kwam van Nico v.d. Ree die een MG garage had in Schiedam
#5Ik heb een werkplaatshandboek voor mijn neus, bijvoorbeeld deze: https://www.mgb.gt/wp-content/uploads/b ... pdf?x56968
Even doorscrollen naar pagina 140.
Wat doet de bak als je achteruit rijdt? Even testen door de koppeling bruusk op te laten komen. Slipt hij dan?
De OD zit op de uitgaande as. 3000 toeren rijden helpt wanneer de uitgaande as dan (ook) hoog toerental maakt, dat wordt na 19:00 de snelweg op
Als je mij vraagt is het vuil in de oliepomp of de non-return valve.
Even doorscrollen naar pagina 140.
Wat doet de bak als je achteruit rijdt? Even testen door de koppeling bruusk op te laten komen. Slipt hij dan?
De OD zit op de uitgaande as. 3000 toeren rijden helpt wanneer de uitgaande as dan (ook) hoog toerental maakt, dat wordt na 19:00 de snelweg op
Als je mij vraagt is het vuil in de oliepomp of de non-return valve.
#6Ik ben er mee aan de slag,en zie dat er wel een beetje vuil zit in de reliëf valve kit.
hij blijft een beetje moeilijk te bewegen,daarna goed schoongemaakt,en nu werkt hij wel weer soepel. nu de rest van de klepjes en O.ringen ,filter en nieuwe olie er op.
ben er nog eventjes mee bezig .
hij blijft een beetje moeilijk te bewegen,daarna goed schoongemaakt,en nu werkt hij wel weer soepel. nu de rest van de klepjes en O.ringen ,filter en nieuwe olie er op.
ben er nog eventjes mee bezig .
#7Voor Andrys,
In de 3e versnelling gaat hij niet zo hard bij 3000 toeren hoor, en die OD moet het dan ook doen
In de 3e versnelling gaat hij niet zo hard bij 3000 toeren hoor, en die OD moet het dan ook doen
#8Beste Wim.
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Bij terugschakelen lijkt de auto te "freewheelen" en bij gas geven pak hij weer op. Achteruit rijden lukt dan ook niet meer (wel akelige geluiden uit de bak).
Inmiddels bak laten checken, die is prima en verse olie in de overdrive, maar met een warme motor komt het weer terug.
Op youtube kwam ik exact hetzelfde probleem tegen:
https://youtu.be/B7dGq9_UNOg?si=H5fIDRe1SgaUrgUv
Ik hoop ook nog op het verlossende antwoord want er is eigenlijk niet mee te rijden.
Groet, Michiel
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Bij terugschakelen lijkt de auto te "freewheelen" en bij gas geven pak hij weer op. Achteruit rijden lukt dan ook niet meer (wel akelige geluiden uit de bak).
Inmiddels bak laten checken, die is prima en verse olie in de overdrive, maar met een warme motor komt het weer terug.
Op youtube kwam ik exact hetzelfde probleem tegen:
https://youtu.be/B7dGq9_UNOg?si=H5fIDRe1SgaUrgUv
Ik hoop ook nog op het verlossende antwoord want er is eigenlijk niet mee te rijden.
Groet, Michiel
#9Zoals Hans Geertse aangaf,dat de reliëf valve één van de oorzaken kan zijn .aldus gehandeld,alle olie er af laten lopen,reliëf valve schoongemaakt , veiligheids veer en kogeltje plus de terugslag klep er uitgedraaid,ook allemaal gereinigd. Daana oliefilter en magneten schoongemaakt.
Nieuwe olie er op en proefrit gemaakt en daarna ook met warme olie handelt de overdrive normaal .
Het handelt hierbij over een D.type overdrive.
Deze winter probeer ik de overdrive zoveel mogelijk te reviseren,maar vooral nog ben ik zeer tevreden.
Nieuwe olie er op en proefrit gemaakt en daarna ook met warme olie handelt de overdrive normaal .
Het handelt hierbij over een D.type overdrive.
Deze winter probeer ik de overdrive zoveel mogelijk te reviseren,maar vooral nog ben ik zeer tevreden.