25 D 4 contactpuntjes

Beste mede-forumgebruikers,

Heb een probleem met een stroomverdeler.
Na afstellen van de contactpuntjes op 0,4 mm opening is al na een paar
honderd kilometer deze afstand drastisch gereduceerd tot vrijwel nul.
Dit uit zich in onrustig lopen en niet meer willen starten.

Vandaag deze stroomverdeler vergaand gedemonteerd en geinspecteerd,
maar alle onderdelen zien er goed uit, geen overmatige speling en
daar waar delen onderling moeten kunnen bewegen doen ze dat ook goed.

De contactpuntjes heb ik al eens vervangen, maar het probleem blijft zich voor doen.

Nu vind ik de kracht van de veer welke de puntjes gesloten moeten houden,
wel erg hoog en het vermoeden rijst dan ook dat hier het probleem wel eens zou kunnen zitten.
Of anders geformuleerd, mogelijk is het gebruikte verenstaal te dik.
Het nokje dat tegen de as van de verdeler komt, slijt dan ook sneller.

Meten kan ik deze veerkracht niet, daar heb ik geen spullen voor.
De vorige en de laatste puntjes werden tegelijk gekocht bij dezelfde leverancier, maar ik weet niet meer, welke.

Iemand een suggestie, welke contactpuntjes (van welk merk) onverdacht zijn?

(en nee, ik wil niet overstappen naar een elektronische ontsteking!)
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: 25 D 4 contactpuntjes

Hallo Bert,
Waarschijnlijker dan een te hoge veerspanning is een te zacht kunststof van dat nokje.
Als dat te zacht is slijt het als een gek.
Heb je een likje vet tussen het nokje en de as van de verdeler gedaan, dat scheelt wel.

Het is een bekend probleem dat veel klassieke onderdelen van de ontsteking tegenwoordig van abominabele kwaliteit zijn.
Dus je enige optie is denk ik "New Old stock" op een beurs.

Ik heb nog wel een origineel setje liggen met heel weinig km's dat mag je wel hebben.
(ik ben zelf een kleine 15 jaar geleden wel overgestapt op een accuspark setje dat je gewoon in de 25D kunt inbouwen)
dan kan je in elk geval het verschil testen.
Je kunt dan met een schuifmaat ook meten of er verschil van dikte is in in het staal van de veer.

Maar morgen ga ik met de MG-B een week naar Engeland.
Dus dat wordt na7 juni.
Stuur 8 Juni een persoonlijk bericht als je interesse hebt.

vriendelijke groet,
Bert Ewalds

Re: 25 D 4 contactpuntjes

De abominabele (zeg maar gebrek aan) kwaliteit van zowel contactpunten als condensatoren heeft me al weer jaren geleden de klassieke ontstekingen doen afzweren. Eerst door een Accuspark in twee soorten 45D te zetten, later heb ik ook nog een poging gedaan met een nog redelijke 25D in 40897 versie met Accuspark en inmiddels al weer enige jaren met een probleemloze vol-electronische CSI unit. Maar ja je wil niet naar vol-electronisch of half-electronisch en dan blijft dit probleem onopgelost. Twee uitwegen zijn er wel: steeds proberen alternatieve leveranciers voor punten en condensatoren te vinden of ze beiden véél sneller vernieuwen. Verwacht niet dat er in dit tijdperk nog nieuwe fabrieken zullen opkomen die het beter doen en van Chinese zijde is er weinig interesse.

Overigens: wij kennen elkaar sinds 2022 gezien wat 25D spullen toen die toen nèt niet meer door mij gebruikt werden (die 40897 en zo wat losse onderdeeltjes)

PS IK heb in de overgangstijd toen ik nog net punten gebruikte al ontdekt dat je bij nieuwe punten steeds opnieuw de afstelling moest corrigeren. OEM was dat nooit nodig geweest, nu met die snel verlopende instellingen en zoals je gemerkt hebt te snel verslijtend materiaal blijf je aan het schroeven. Overigens: als backup voor mijn CSI heb ik de best presterende 45D met gemonteerde Accuspark met vóóraf ingestelde ontsteking in de kofferbak liggen: safety fast. Alleen als dubbeling op deze backup liggen er nog een oude contactpunten set met condensator bij; paranoia bij British Automotive leer je als MGB bezitter vanzelf aan.