Advies voor een radio in MG-B 1974

Ik wil een nieuwe radio installeren in onze MG-B Roadster uit 1974.
Mag heel basic zijn, bij voorkeur wel met een usb aansluiting voor muziek op te zetten een een beetje retro of eenvoudig uitziend.
Bluetooth etc allemaal niet nodig.
Willen gewoon lekker een beetje muziek voor onderweg, de huidige heeft de geest gegeven.

Iemand advies voor een merk of model of tips waar wij het beste op kunnen letten?

Re: Advies voor een radio in MG-B 1974

Hallo Joop,
Een klassiek autoradio uit die tijd is natuurlijk veel mooier.
Bij de meeste exemplaren zit achterop een grote DIN plug voor een casette recorder.
Er zijn op ebay e.d. diverse handelaren die een adaptertje verkopen, die op die plug past.
Daarop sluit je een bluetooth ontvangertje aan. Typisch een bombom box van pakweg 40 euro
Muziek speel je af vanaf je telefoon.
Ik rij er al sinds begin jaren ' 05 mee. Eerst met zo'n apple ipod type wc eend, toen met de mini en later met bluetooth
Mooiste is dat als jenavigeert met je telefoon. Bijv. TomTom go en muziek speelt alles automatisch werkt. Bij een navigatie opdracht zakt het muziek volume.
Net een moderne auto
Je kan het allemaal ook zelf maken , ik heb er ooit een artikeltje in MG nieuws over gemaakt.
De schemas heb ik nog

Vriendelijke groet,
Bert

Kwaliteitsmuziek en een MG cabrio; het gaat moeilijk samen.
Ook als je geen gebruik maakt van de ether maar van digitale signaaloverdracht is er heel wat Watt nodig om het rijgeluid te overstemmen. De platte deur luidsprekertjes (max inbouwdiepte 3 cm) kermen een geluid uit dat geen enkele muzikant ooit bedoeld heeft, zodat bij een stoplicht de omgeving je meewarig aankijkt.
De neergelaten softtop belemmert het gebruik van achter geplaatste luidsprekers, kortom een lastiger auto voor luistergenot is moeilijk te vinden.
Evenwel heb ik een 70er jaren Blaupunkt ingebouwd met portierluidsprekers en een parmantige antenne op het voorscherm.
Het staat prachtig, maar ik zet hem niet aan!

110183 schreef:
09 mar 2025, 11:13
Ook als je geen gebruik maakt van de ether maar van digitale signaaloverdracht is er heel wat Watt nodig om het rijgeluid te overstemmen. De platte deur luidsprekertjes (max inbouwdiepte 3 cm) kermen een geluid uit dat geen enkele muzikant ooit bedoeld heeft, zodat bij een stoplicht de omgeving je meewarig aankijkt.
De neergelaten softtop belemmert het gebruik van achter geplaatste luidsprekers, kortom een lastiger auto voor luistergenot is moeilijk te vinden.
Evenwel heb ik een 70er jaren Blaupunkt ingebouwd met portierluidsprekers en een parmantige antenne op het voorscherm.

Zelf gebruik ik om bovenstaande redenen de radio zelden of nooit, ook al omdat de middengolf geen zenders meer kent en de FM band ook in het buitenland steeds leger bezet wordt. Ooit ging ik voor vintage dankzij een mono AM/FM Philips radio met storingsonderdrukkende chip erin uit 1973, dus "periodtrue" in mijn 1972/73

Ooit ook nog een kleine, goedkope FM-zender voor een USB stick gevuld met mp3 files aangeschaft die in de cigarettenaansteker geplaatst wordt.
Ook al in onbruik geraakt, ondanks het feit dat de enkele speaker onder de padded dash aan de rechterzijde kabaal genoeg maakte.

Als er toch een radio gewenst wordt zou ik een radio uitzoeken die DAB+ ondersteunt en toch in het standaard ISO gat van de console past. Ik heb daar jaren geleden alweer 'n hulpstuk voor kunnen kopen dat het inplaatsen in de console vergemakkelijkt. Demontage vergt dan wel het losdraaien van de moeren die de radio borgen.

Modernere radio's op ISO basis kun je anders monteren: dan gaat er eerder een dunne rechthoekige kooi in het gat dat je tegen eruit trekken borgt door kleine "tabs" om te buigen. De radio zelf kan er dan ingeschoven worden, waarbij twee links en rechts uitverende tabs op die radio de zaak borgen. Met zo'n radio en/of kooi worden voor het verwijderen van die radio dan twee strips meegeleverd, die na het inschijven links en rechts van die radio de uitverende tabs van de kooi vrijmaken

Omdat ik de MGCC site een ramp vind voor het plaatsen van foto's , laat ik het hierbij. Eénwaarachtig geslaagde poging voor een foto : ooit gemaakt omdat ik een schakeling voor intermitterende ruitewwissers opzij van mijn radio heb geplaatst en de instelpotentiometer daarvan is door zijn kleine knopje hier zichtbaar
Dashboard met radio
Dashboard met radio
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 mar 2025, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk, heb dan ook besloten mij Philips 512 er gewoon in te laten voor de 'looks'
Een mooi kleine draagbaar bluetooth speakertje doet de rest, meer is ook niet nodig

110183 schreef:

Ik heb besloten mijn oude Philips (net zoiets als op jouw foto) er gewoon in te laten zitten.
Wij nemen wel een mooi klein zwart bluetooth JBL speakertje mee voor wat gezellige achtergrond in de auto, meer is inderdaad toch niet te behalen of nodig

860018 schreef:
09 mar 2025, 13:03
110183 schreef:

Zelf gebruik ik om bovenstaande redenen de radio zelden of nooit, ook al omdat de middengolf geen zenders meer kent en de FM band ook in het buitenland steeds leger bezet wordt. Ooit ging ik voor vintage dankzij een mono AM/FM Philips radio met storingsonderdrukkende chip erin uit 1973, dus "periodtrue" in mijn 1972/73

Ooit ook nog een kleine, goedkope FM-zender voor een USB stick gevuld met mp3 files aangeschaft die in de cigarettenaansteker geplaatst wordt.
Ook al in onbruik geraakt, ondanks het feit dat de enkele speaker onder de padded dash aan de rechterzijde kabaal genoeg maakte.

Als er toch een radio gewenst wordt zou ik een radio uitzoeken die DAB+ ondersteunt en toch in het standaard ISO gat van de console past. Ik heb daar jaren geleden alweer hulpstuk voor kunnen kopen dat het inplaatsen in de console vergemakkelijkt. Demontage vergt dan wel het losdraaien van de moeren die radio borgen.

Omdat ik de MGCC site een ramp vind voor het plaatsen van foto's , laat ik het hierbij. Eén poging voor een foto wellicht:
2016-03-26 15.13.52.jpg

Feit is dat mobiele internetverbindingen en hun steeds hogere grenzen aan de downloadabonnementen een Smartphoneoplossing bieden via Bluetooth om muziek naar een ervoor geschikte speaker te sturen; dit geeft een andere afweging. Niet alleen kan je dan in mp3 formaat opgeslagen nummers afspelen, maar zelfs via een Spotify abonnement afspeellijsten van je thuislokatie ten gehore brengen. Iets dat onze MGB ontwerpers ver terug in de vorige eeuw nooit konden voorzien!

Extra roaming kosten in Europa zijn ook al jaren weg; ooit had ik in 2015 in Toscane niet door dat ik mijn toenmalige voor Europese dekking betaalde download debiet met een live video pijlsnel via mobiele gegevens opmaakte omdat ik buiten het WIFI bereik van de eigen huurwoning daar was geraakt. How time flies....

PS Nog even een nieuwe versie van zo'n USB stick gevonden, er zit inmiddels zelfs Bluetooth op voor de koppeling met de smartphone. Kost maar 30€, zij het dat de bezorgdienst van de ANWB zo slecht is, dat enkele leden dit apparaat nooit van hen ontvangen hebben (hopelijk werkt deze deeplink, anders moet je zelf inloggen): https://www.anwb.nl/webwinkel/p/95240/r ... ransmitter
220095 schreef:
10 mar 2025, 10:50

Ik heb besloten mijn oude Philips (net zoiets als op jouw foto) er gewoon in te laten zitten.
Wij nemen wel een mooi klein zwart bluetooth JBL speakertje mee voor wat gezellige achtergrond in de auto, meer is inderdaad toch niet te behalen of nodig

860018 schreef:
09 mar 2025, 13:03
110183 schreef:

Als er toch een radio gewenst wordt zou ik een radio uitzoeken die DAB+ ondersteunt en toch in het standaard ISO gat van de console past. Ik heb daar jaren geleden alweer hulpstuk voor kunnen kopen dat het inplaatsen in de console vergemakkelijkt. Demontage vergt dan wel het losdraaien van de moeren die radio borgen.

Omdat ik de MGCC site een ramp vind voor het plaatsen van foto's , laat ik het hierbij. Eén poging voor een foto wellicht:
2016-03-26 15.13.52.jpg

Als het gaat om muziek kun je ook overwegen een oude FM radio te plaatsen (zijn prima te vinden bij een kringloopwinkel) en een kleine FM/bluetooth transmitter die je in de sigaretteaansteker doet. Die koppel je aan je telefoon via bleutooth en hij speelt af via een in te stellen (vrije ) FM frequentie. Heb je meteen een carkit en USB oplader.
Dus zoiets https://www.anwb.nl/webwinkel/p/125356/ ... ransmitter
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Zo'n kleine 20 jaar geleden , ten tijde van de eerste Apple Ipods, ter grootte van een pakje cigaretten, heb ikvoor veel geld in De VS een bijpassend FM zendertje gekocht.
Dat stak je in de oortelefoon uitgang van de Ipod
Het werkte niet echt. De Nederlandse FM band zit mudvol, zeker als je een wat langere afstand reed vond je geen leeg plekje dat ook leeg bleef.
Ik was dus behoorlijk sceptisch over die bluetooth FM dingen.
Toch maar weer eens geprobeerd, en verdomd het werkt vooralsnog prima.
Op 87.9 zit zwak ook een zender maar het Imoshion zendertje van de ANWB van 24,95 blaast er gewoon overheen, kennelijk duidelijk sterker dan de zendertjes van een aantal jaren geleden.
Ik kocht het wel bij een andere leverancier
Je zult wel aan de randen van de FM band moeten gaan zitten dus bij 87.5 of vlak onder 108 Mhz
Wanneer ik de telefoon gelijktijdig wil laden via de USB-C uitgang stoort hij flink, maar op de grote USB poort gaat het wel goed.